• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Amperemätare?

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Jag tänkte att jag skulle koppla in en amperemätare för att snabbt och lätt kunna se hur mycket ström jag gör av med när jag kopplar på diverse utrustning eller belysning. Hur kopplar man enklast in den i systemet?
Direkt på bodelsbatteriet?
I så fall hur?

Tacksam för tips!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Amperemätare?

Men var sätter jag den för att övervaka hela bodelen?
Det finns väl troligen ingen huvudsäkring för bodelsbatteriet, eller?
Fast jag kan ju sätta en hängsäkring på pluskabeln iof.
Lätt att få spänningsfall då bara.

Instrumentet i sig var ju smidigt och billigt iaf, jag får forska lite i var jag kan sätta den!

Tack för info!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Amperemätare?

Oj, den var lite dyrare! ;-)
Jo, det är iaf den funktionen jag är ute efter, även om denna kanske var lite overkill! Jag tänkte mig mer en enkel amperemätare som bara visar ungefär vad jag dra när jag belastar olika mycket. Batterinivå har jag ju i husbilens panel. Men jag ska kika om jag hittar nåt liknande fast lite enklare.

Frågan är dock fortfarande var jag lämpligast kopplar in den?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Amperemätare?

Beklagar att fråga.
Vilken typ av batterier eller sammansättning beräknas dessa "ampere tillbaka" sina förutsägande beräkningar - SMF, GEL eller AGM?
Ur -laddningen är mycket olika - även i sammansättningar.
I h.h.t. Varta.
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Amperemätare?

Hej Lasse G.
En amperemätare som visas tidigare inlägg består i prioncip av två delar. En shunt (ett kalibrerat motstånd) som ger ett visst spänningsfall per ampere som flyter igenom tex 1 mV/A och ett instrument som mäter den spänningen med är kalbrerat i ampere.
Det innebär arr vill du mäta hur stor strömförbrukningen är från ett eller flera batterier måste du sätta shunten där all strömmen passerar. Plus eller minussidan spelar ingen roll det är samma ström som går ur batteriet som kommer tillbaka men ofta är det flera förgreningar på plussidan, så det blir enklare att sätta den på minus.
Sen är det väl så att Eletronikblocket (EBL) har en inbyggd shunt som man i alla fall på EBL99 kan komma åt utifrån. och då kan man kanske ta en billg mV-mätare (99:- på Kjell&Co). Sen får man ju kalibrera det hela. Jag har planer på att göra så själv men ej kommit till skott.
// Göte J
 
Toppen