• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Amerikanska Husbilar

A

Adria 707

Guest
Är det nångon som vet lite mera om amrikanska hubilar.
Vem är återförsäljare i Sverige.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Amerikanska Husbilar

Hejsan och välkommen.

Det verkar att gå trögt för firmor i Sverige som vill sälja amerikanska husbilar. För några år sedan startade en stor engelsk firma återförsäljning i Sverige i närheten där jag bor. Det fanns rätt många bilar hemma och sedan kunde man beställa den bil man ville från de övriga filialerna i Europa. Det verkade dö ut tyvärr, men det finns fortfarande en hemsida där man kan hitta mail och tel. nr. men svenska flaggan finns inte längre kvar uppe på sidan.

Klicka här...
Amerikanska Husbilar, lyxiga husbilar, Stora Husbilar, Husbilar med Garage, Import Amerikanska Husbilar, Amerikanska husbilar, Importera husbilar

Det startade dessutom en ny firma i förra året i Småland tror jag men den verkar inte heller längre gå att hitta tyvärr.

Om du går in på blocket och söker på Amerikansk Husbil så brukar det dock dyka upp rätt många.

I Tyskland finns det också massor med bilar till salu, och är de redan reggade i Tyskland/EU så då är det inget större problem att ta hem dem till Sverige.

Det finns rätt många i klubben som har amerikanare så det dyker nog upp flera svar tror jag.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Undrar vad lapplisa säger när man dragit ut den ena slide-outen över trottoaren och den andra i körbanan ;)

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag är lite nyfiken på en amerikansk husbil men det skiljer sig väldigt mycket i pris och årsmodeller och utrustning , och värme system hur är isoleringen och fungerar den på vintern upp till20- mvh håkan

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Jag vill montera en lucka i min bil men hittar ingen på eftermarknaden som har tillräckligt tjock karm, så väggarna är nog OK. Däremot är det nog lite torftigt med uppvärmning av tankarna i "källaren". Fönstren är dåliga på vissa modeller också. Har hört att Kanadensiska har bättre isolering.

/M

Monaco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025

Hej, gå in på StingrayRV.com så kommer du till den engelska sidan, men jag tror att du tjänar på att ringa , maila direkt till England, Tyskland.. vilket språk som passar dig bäst den Svenska försäljaren tror jag tyvärr inte finns kvar men jag är helt övertygad att någon av dom andra hjälper dig.//Karin

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

BISK husbilar i Uddevalla . Sune har sålt sitt företag men håller på och hjälper igång dom nya ägarna . Sevallbo

F

F.d. 53166

Guest

Kul att ni är intresserad av amerikanare! Vi har en äldre Winnebago, stabil, välbyggd och rymlig. Skön att åka i, rymlig att bo i. Bredden gör mycket på innerutrymmen. Moderna bilar har även slideouts.

Mycket husbil för pengarna är en bra sammanfattning!

Isolering i väggar är ok 40 mm men våra fönster klarar ej en kall vinternatt. Det finns flera modeller som klarar vinter. Några vinter modeller finns på blocket just nu , vad jag kunnat se.

Min erfarenhet är att bilarna är stabilt byggda med många standardkomponenter och därför är prylarna rätt billiga att få tag i -googla rv parts och mängder av firmor dyker upp! Även på eBay hittar du delar.

Winnebago har ett system så att man kan kolla bilarnas utförande flera år tillbaka, jag har funnit detaljritning på vår modell från - 89. Med detaljnummer och liknande. Previous Model Year Product Information

Lätt att få kontakt, jag mailade Winnebago och fick svar inom några dagar hur jag skulle beställa den delar jag önskade.

Det är stora bilar och att hitta en lämplig verkstad kan kräva lite planering. Om du inte gillar att meka själv :) en gör det självbok är en bra investering

På blocket kan man söka på amer* , chev*, winneb* då dyker de upp, både från privata och företag.

Rv parts på amazon RV Parts and Accessories: Amazon.com

Lycka till!/Sture k

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Håller med. Har en 88:a och den har finesser man saknar på moderna bilar upp till en mille. Kollade många europeiska bilar innan jag köpte, och i det segmentet fanns inget jämförbart. Men det är klart, 7,4 liters V8 och automat rullar inte gratis.

/M

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Men det är klart, 7,4 liters V8 och automat rullar inte gratis.

/M
-------------------------------------------------------------------------------------------------
:D Det kostar på att ligga på topp :D.

Mitt förra semesterekipage.
chva-400.jpg

Det man kan säga om den kombinationen är.......... Det gynnade bensinmackarna, men jag körde aldrig fast och behövde hjälp.

M.v.h. JANKRO.

I

Inger-Lisbeth

Guest

Hej, detta är Sune som skriver. För info.Sveriges lagar gällande import av fordon från 3;e land (utanför EU) gör att det är mycket svårt för ett företag att importera från USA/CAN, ja nästan omöjligt.(Mycket dyrbart) MEN för enskild person går det bra, inga problem OM man bara kan från CHASSIS tillverkaren (Ej husbilbyggaren)få intyg på motorn (skall tillhöra redan känd motorfamilj) och att bromsarna är av NON-ASBESTO typ. Lita inte på vad en säljare ( i USA/CAN) säger,för i regel (nästan aldrig) kan han skaffa dessa intyg. Sedan när det gäller väggar/tak/golv, skall det vara av sandwich-construction och då helst DYROFOAM.eller STYROFOAM. Fönster är inga problem. I moderna husbilar brukar det sitta fönster typ THERMO- window (2 glas) och det är ingen skillnad om husbilen kommer från USA eller Can, det är de samma fönster. Sedan finns tyvärr precis som i Europa bilar som inte borde finnas på marknaden, om man inte bor där det inte blir kallare än 20+. Jag tror till sist att dom företag som försökt sig på senare år att sälja USA/CAN byggda husbilar inte lyckats har kanske berott på att ev. köpare skulle betala husbilen före den kom in i Sverige. (Jag vet ett par under åren som försökt detta)När det sedan gäller reserv/tillbehör, är det inga problem.Bisk ab i Uddevalla har ett stort lager samt stort kunnande (Ny ägare).
Så, till ni som har intresse, LYCKA TILL
:spinny::spinny::spinny:

Toppen