• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Amerikanska Husbilar

F

F.d. 1866

Guest
Sv: Amerikanska Husbilar

Kan för all del undra lite.

Har kikat lite på en del bilar i England. Importören hävdar att det är "jättedyrt" att bygga om, så att de når upp till Svensk standard. Började ana oråd när priset mellan England och Sverige handlade om en prisskillnad på 206.000 för en bil som i Sverige marknadsförs för ca. 650.000.

Så, vad är det som kostar så fantastiskt mycket inom EU??

/Cotte

F

F.d. 2065

Guest

Att möta Sveriges hel EU bilsgodkännande kostar pengar.
Alla andra EU stater har nationella undantag som Sverige ej godkänner.
Betyder ombyggnationer av flera komponenter i bla broms och elsystem. Certifikat skall fram på bla motor, broms, larm, emissioner etc samt tester utföras på varje separat fordon vid tex Dekras anläggning i Tyskland.
Tillkommer logistik samt tid för detta. Gör man detta själv kostar din tid inga pengar, gör ett företag detta åt dig så skall detta bära sig.

Hälsningar
Dslpower

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har också funderingar på en amerikansk bil. Dom ser imponerande ut. Jag undrar dock hur det är med saker som kvalitet, vinteregenskaper men inte minst service och reservdelar. I bilar från europa sitter det i stort spisar, kylar ,värmare, lampor, kranar, elutrustning mm från en ganska snäv grupp av tillverkare. Detta gör att det nästan alltid går att få tag på reservdelar eller ersättningsprylar som lätt passar. Bilar från usa verkar ha andra underleverantörer och elsidan håller andra standards 110V 60Hz med helt andra standards på allt. Det samma verkar också gälla på bildelen med andra typer av glödlamor mm. Går prylarna att köpa någonstans i sverige eller i europa?
Bilarna är också byggda på chassi och med drivlinor som normalt bara säljs i usa
Kan man få service och reservdelar i sverige eller i europa?
En husbil är för de flesta en stor investering som man vill ha glädje av under många år så ögongodis med månadslånga leveranstider av reservdelar lockar ju inte så mycket:)

F

F.d. 2065

Guest

Hej Bestliner.

Kvalitetsnivån avgör man bäst själv, genom att klämma och ta på grejorna. Jag föreslår att du besöker en handlare och tittar själv.
Min egen uppfattning är att kvaliteten är alldeles utmärkt, i klass med ett vanligt hem.
Reservdelar är inget problem då det mesta till drivlinorna, motor, vx.låda, fjädring, bromsar etc redan finns i Sverige, samma sak med elverken som nästan uteslutande kommer från Onan, världens största tillverkare av elverk.
De flesta, kanske ända upp till 80% av alla USA bussar är byggda på Freighliner chassie, som ägs av Mercedes Europa. Men oavsett vilket, de flesta reservdelar finns redan inom landet, i övrigt kan man i första hand vända sig till England som har omfattande försäljning av delar du får overnight med tex Fedex, om detta ej skulle räcka till finns företag som hjälper dig ta delen direkt ifrån USA. lev.tid med flyg under en vecka.
De USA bussar som säljes i Sverige är nog utan undantag konverterade till 230V, iallafall om du vänder dig till en handlare som sysslar med detta. Vinteregenskaperna alldeles utmärkta men inget är perfekt, finns alltid förbättringar man kan göra, tex Dieselpanna då de flesta Amerikanare har gasolvärmare. Isoleringen håller i allmänhet högsta klass så här finns inget att klaga på.
Jag skulle vilja sammanfatta genom att säga, besök eller ring en handlare av USA bussar, bilda dig en egen uppfattning. Delar och service hindrar ingen från att åka USA Buss.

Hälsningar

Dslpower

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Tack för snabbt svar. Har du någon handlare i södra sverige som du kan rekomendera att man besöker för att som du säger bilda sig en egen uppfattning av kvalitet?
Är det några speciella saker man bör titta extra noga på på usa bilar eller är det det vanliga med fukt,rost och funktion på grejorna?:)

I

Inger-Lisbeth

Guest

När det gäller reservdelar/tillbehör till ALLA USA/CAN byggda husbilar, så finns det ett företag i Uddevalla som har en egen hemsida och webshop www.bisk.se (även spränskisser till allt i bodelen) som har allt som du kan behöva i bodelen. Sedan när det gäller chassi, så beror det på vilken typ av husbil du är intresserad av, Det byggs på allt i från Ford till Chevy, Spartan o.s.v. Men som dieselpower svarar, delar går alltid att skaffa.
Lycka till, men ta en titt vad det är för isolering, man får vad man betalar för.
I-L/S.G

F

F.d. 29993

Guest

Hmm, varför gå via importörer som skall ha sin förtjänst på delarna? Det kostar mycket att ligga med delar i lager, som konsumenten får stå för i slutändan. I USA finns många postorder-företag som slåss om kunderna med små marginaler och låga priser som följd. Går lätt att söka via nätet och hitta billiga alternativ. Finns även special-företag som ordnar billig frakt över Atlanten (Bongo t ex).

Ett exempel. Jag behövde nya glödstift till Chevan då de gamla rostat sönder. Kollade hos Mekonomen som skulle ha 250/ st. Efter några minuters letande så fann jag bättre alternativ i USA. Inkl frakt, tull, moms kostade de under 70/st när jag fick den en vecka senare. Samma med filter etc, minst halva priset för org delar. Sen finns det ju pirat för en bråkdel....

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Tull, Moms, Arbetsgivaravgifter, Utbildningar, Sjukskrivningar, Försäkringar...
Några saker där kanske Sverige inte är likt USA..?

Men visst, jag håller med dig kring enkelheten att anskaffa Originaldelar via nätet!
Returer dock, då är returfrakt, hantering, tid etc. mycket snabbt en del till ett pris mångfalt överstigande det Svenska. ;)

Men alla tips är bra, så gör var & en precis det som passar dem själva bäst! :)

Hmm, varför gå via importörer som skall ha sin förtjänst på delarna? Det kostar mycket att ligga med delar i lager, som konsumenten får stå för i slutändan. I USA finns många postorder-företag som slåss om kunderna med små marginaler och låga priser som följd. Går lätt att söka via nätet och hitta billiga alternativ. Finns även special-företag som ordnar billig frakt över Atlanten (Bongo t ex).

Ett exempel. Jag behövde nya glödstift till Chevan då de gamla rostat sönder. Kollade hos Mekonomen som skulle ha 250/ st. Efter några minuters letande så fann jag bättre alternativ i USA. Inkl frakt, tull, moms kostade de under 70/st när jag fick den en vecka senare. Samma med filter etc, minst halva priset för org delar. Sen finns det ju pirat för en bråkdel....

F

F.d. 53166

Guest

Vi har en Winnebago Itasca Sundancer årsmodell 89. En härlig bil att köra och bo i. Går stabilt och håller lätt trafikrytmen. Den är rymlig, kraftig och rejäl. Delar verkar inte heller vara något problem att få tag i. Winnebago har en tillbehörs katalog där i stort sett alla detaljer går att beställa.

Den är byggd på ett chevachassi så motordelar/reservdelar verkar inte heller vara ett problem.

Men det finns inte många verkstäder som kan ta in stora bilar eller som kan V8 motorer, så det är bra om man både gillar och kan skruva själv. Äldre amerikanska husbilar ligger ofta ligger bra i pris, de är konverterade till våra förhållanden och är de är alltid välutrustade.

Kolla gärna blocket.se där det hela tiden dyker upp både äldre och nya husbilar.

Stora märken förutom Winnebago är Fleetwood, Holiday Rambler, Gulf Stream mfl. Kolla gärna denna länk det finns många märken RV Manufacturers | Locate Motorhome Manufacturers, Travel Trailer, Fifth Wheel, Toy Hauler, Class A, Class B, Class C RV Manufacturers and more with RV Manufacturer Search by RVUSA

Om man tänker nyare husbilar så är det är säkert klokt att ta hjälp av någon som kan importens vägar till exempel Amerikanska Husbilar, Stora Husbilar, Husbilar med Garage, Import Amerikanska Husbilar, Amerikanska Husbussar

I

Inger-Lisbeth

Guest

ja.du.åter till ruta ett. Visst är det många som vill ha en USA husbil som sitt fritidsfordon. Men återigen kommer frågorna upp "finns det delar?- finns det kunskap om dessa fordon och var skall man vända sig, hur lång väntetiden på reservdelar?
För att få bästa svar. Ta kontakt med Bisk ab i Uddevalla. Dom har ett stort lager på reservdelar/tillbehör och dom har ngt. som ingen på nätet har.EN egen hemsida www.bisk.se som innehåller sprängskisser på ALLT som finn i bodelen. Tillersom funderar på att importera en USA/Can husbil, Don´t worry be happy .gå in på deolika saiterna när det gäller dessa fordon,MEN vad ni än gör LITA INTE PÅ EN SÄLJARE over there.Ta själva reda på vad som gäller vid import och klart är en husbil från tex. från Tyskland blir lättare att få in i Sverige. Men hittar ni en BEGAGNAD husbil så går det att få den godkänd här i Sverigeför ytterligare info, gå in på www.bisk.se/import
Lycka till
I-L/S.G:)

M

mikkis

Guest

hej

I tyskland söder om Frankfurt i en stad som heter Emmendingen ligger ett MYCKET bra företag (ICF US Motorhomes GmbH) som säljer/reparerar och har all slags reservdelar till oss som åker med amerikanska husbilar.

Där finns en kille vid namn Daniel som pratar mycket bra engelska och är väldigt kunnig,
Själva ha vi varit där vid 2 tillfällen och köpt reservdelar även skickat efter reservdelar från deras hemsida , ICF US Motorhomes GmbH

Snabb leverans och mycket trevligt bemötande.

Jag har även beställt från bisk i Uddevalla men beställer faktiskt hellre från Tyskland. det går snabbare och ett myckt trevligare bemötande upplever vi det som !

Mikkis

D

DeVille

Guest

Jag har också funderingar på att ta hem en Husbil från USA.
Vad ligger importkostnaden på ungefär? Kikar på bilar med årsmodell runt 2004-2008. Att det tillkommer svensk moms på både frakt och tullavgifter vet jag. Men själva skeppningen, vad är det för kostnad där?

Kanske kan jag våga mig på att fråga Dieselpower, han verkar insatt i import frågorna.

Ang BISK i Uddevalla så är idén smart.. MEN deras sida är under all kritik, varför inte lägga ner några kronor på en sida som fungerar?!?
Som den är nu är den ungefär som länken Inger gav, inte ens den fungerar (~14 dagar efter att hon postade den)

/DeVille

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

$4,714.32

PORT TO PORT:
ROLL ON ROLL OFF
If customer wishes to drop off vehicle at port, this includes shipping from departure port to destination port REMARKS:
THIS RATE IS BASED ON THE MEASUREMENTS:12M X 2.5M X 3.4M = 102CBM. THIS WILL BE REMEASURED AT THE PORT AND YOU WILL BE INVOICED ACCORDINGLY.

+ 1,5% på köpehandlingen i mandatory försäkring...
Ex. ovan är till Amsterdam från norra Fl.

Toppen