Sv: Amerikanska Husbilar
Hej Bestliner.
Kvalitetsnivån avgör man bäst själv, genom att klämma och ta på grejorna. Jag föreslår att du besöker en handlare och tittar själv.
Min egen uppfattning är att kvaliteten är alldeles utmärkt, i klass med ett vanligt hem.
Reservdelar är inget problem då det mesta till drivlinorna, motor, vx.låda, fjädring, bromsar etc redan finns i Sverige, samma sak med elverken som nästan uteslutande kommer från Onan, världens största tillverkare av elverk.
De flesta, kanske ända upp till 80% av alla USA bussar är byggda på Freighliner chassie, som ägs av Mercedes Europa. Men oavsett vilket, de flesta reservdelar finns redan inom landet, i övrigt kan man i första hand vända sig till England som har omfattande försäljning av delar du får overnight med tex Fedex, om detta ej skulle räcka till finns företag som hjälper dig ta delen direkt ifrån USA. lev.tid med flyg under en vecka.
De USA bussar som säljes i Sverige är nog utan undantag konverterade till 230V, iallafall om du vänder dig till en handlare som sysslar med detta. Vinteregenskaperna alldeles utmärkta men inget är perfekt, finns alltid förbättringar man kan göra, tex Dieselpanna då de flesta Amerikanare har gasolvärmare. Isoleringen håller i allmänhet högsta klass så här finns inget att klaga på.
Jag skulle vilja sammanfatta genom att säga, besök eller ring en handlare av USA bussar, bilda dig en egen uppfattning. Delar och service hindrar ingen från att åka USA Buss.
Hälsningar
Dslpower