• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ambulansen!

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Vart stressmek innan vi kom iväg på vår försesångssemester. Och som vanligt hann jag bara knappt hälften av vad jag hoppats på.

Men trappan funkar klockrent o väldigt skönt med ett enkelt insteg utan lösa pallar o annat.

Svetsade i all hast ihop ett cykelfäste. Det funkade i sig som tänkt men skall bygga ett stöd så dörren bara går upp 90 grader o där låses fast i öppet läget.

Vänstra bakdörren har bara lås i nederkant, den hålls ju sen på plats av den högra dörren som har lås både uppe o nere. Men med cyklarna på plats så tynger de dörren o den lutar aningen utåt vilket gör att man måste ta i för att stänga högra dörren. Håller därför på att orna med en sprint som låser vänster dörr i ovankant.

Luftfjädringen har funkat bra. Lite svårt hitta rätt tryck och körhöjd. borde haft nån sorts nivågivare.
Överlag går den mkt trevligare på vägen i år. Framförallt tror jag det är kränghämmaren bak o nya bussningar i panhardstaget som gjort skillnad. Styrningen är aningen bättre men fortfarande amerikanskt opresis i mittläget. Kanske dags att konvertera till kuggstång?

Kylningen med elfläkt funkade perfekt och så även AC:n även om kompressorn låter en del. Vet inte om det skall vara på det viset men har haft liknande på andra gamla amerikanare.

Vi gjorde Bohuslän uppifrån o ner i havsbandet o sen vände vi i GBG o körde Bohuslän mer inlands denna gång norrut o slutade i Tanumshede där vi hämtade upp ett kylskåp vi köpt.





IMG_9629.JPG
Fantastisk plats att övernatta på. Nedlagt stenbrott på Bohus Malmön. Lär vara Ok att stå där fram till 15/6 och från 15/8 . Här är bakfjädringen sänkt o fram höjt en del.



IMG_9593.JPG
Cykelställ o trappa. saknas ett slut på karossen nertill. Tänker mig en rostfri plåt som "stötfångare"


IMG_9650.JPG
Båthamnar ofta fint att stå i. Här var dock de lokala raggarna o moppe ungarnas runda hela kvällen så det var inte fullt så idylliskt som det ser ut. De slutade dock så småningom. Vi blandar fricamping med ställplatser o nån enstaka gång campingplats. Trivs inte på de där lyxcampingarna med åretruntuppställda vagnar o allehanda krimskrams. Men vi har ju ingen dusch i bilen så vad gör man.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Då står Ambulansen åter i garaget. Skall försöka få klart allt som inte blivit klart tidigare. Läslampor, högtalare, lås till portapottilådan och så vidare. inre dörrsidor på bakdörrana. Bättre lås i alla dörrar med fjärr. jalusigardin vid takluckan. Kanke ryggstöd vid sofforna. Jobba vidare med bordet inne, vart inte helt nöjd med sommarens snabbmek. Få dit skärmen för backkamera. Det är svårt att backa nära med enbart sidospeglarna och jag skall i sommar få klart carporten som skall bli Ambulansens hem sedan o där måste jag backa in. och så vidare.

Men först har jag kompletterat med fler solceller, Tanken är att slippa landström helt o hållet oavsett hur länge jag står still. Och sen har jag ljudisolerat ventilatorn. När det regnade på den tunna aluplåten så lät det som det regnade småspik.

IMG_0318.JPG

Och luftjfädringen måste justeras, bälgarna fram har kantrat lite så fästena skall justeras. Och jag kommer montera ett automatiskt regleringssystem som har förvalda nivåinställningar. Så att bilen kommer få normal körhöjd så fort man startar den. Upplevde det där med manuell justering lite enerverande varje gång man skulle iväg och jag tror att tryckmätarna är rejält opålitliga varför jag då o då kört med för lågt tryck.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
1591036334820.png

Har inte hänt så mkt med Ambulansen. Jobbat vidare med luftfjädringen men fått vänta på leveranser. Grejororna kommer från USA o det har väl gått trögre så här i corona tider. Har däremot just fått klart på karossavslutet i bak. Nu ser bilen lite mer "färdig" ut än när det var tomt här. Var dock ett drygt jobb o polera den-

1591036530903.png
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Snyggt avslut, men akta dig så att inte polisen tar dig för att den blankpolerade plåten bländar bakomvarande!

(Detta hände nämligen en lastbilsägare på en cruising för ett par år sedan, men då var det den främre stötfångaren de retade sig på.)

Pålle
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jo jag läste om den där lastbilen. Det var framförallt en helt rabiat "polis" som var på det mesta som kom i hans väg och delade ut böter o krav på ombesiktning/regbesiktning till höger o vänster. Denne person lär dock inte vara kvar på sin tjänst idag så jag hoppas jag klarar mig ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jo jag läste om den där lastbilen. Det var framförallt en helt rabiat "polis" som var på det mesta som kom i hans väg och delade ut böter o krav på ombesiktning/regbesiktning till höger o vänster. Denne person lär dock inte vara kvar på sin tjänst idag så jag hoppas jag klarar mig ;)

Kanske vara samma polis vi träffade på big meet i Västerås ett år, han sprang längs vår bil och slet tag i ratten så vi höll på att köra över han, sen gillade han inte min nummerskylt, så vi skulle träffas i tinget, men stackarn hade fått en stroke före den date'n, så jag slapp ha han där, kanske han haft för många träffar där med sina kunder innan :rolleyes:
 
Toppen