• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugasflaska

Jan-Eric o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8830
Medlemskap
2025
Hej där ute. Jag har fundering över en Aluflaska men har några frågor.
Nr 1. Är den godkänd i Sverige?

Nr 2. Gasen som skall vara i flaskan är endast LPG inget annat som gasol?

Att flaskan skall vara fast monterad är klart. Hoppas det finns någon där ute som kan ge
ett bra svar på dessa frågor. Har läst tidigare trådar om detta men jag hittar inte de svaren. Min tyska är inte så bra. Tack på förhand Jan-Eric

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Alugasflaska

Alugas tankflaska fylls med LPG vilket är det samma som gasol. Om den är godgänd i Sverige vet jag inte men ingen har klagat på min installation, besiktning för ett år sedan.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Alugas är ett företag i Tyskland som tillverkar gasflaskor i aluminium och olika storlekar. Vissa av dem kan fås som tankflaskor. Det betyder att de går att tanka på vanliga tankställen som säljer motorgas (LPG). Till skillnad från vanlig gasolflaska så har dessa tankflaskor ett överfyllnadsskydd som gör att de endast går att fylla till 80%. Därefter stänger en ventil och tankningen avbryts.

Vanliga gasolflaskor har inte detta överfyllnadsskydd utan där byter du flaskan och får en flaska fylld till 80% som en gasolfirma har fyllt. Dessa är olagliga att tanka själv vid ett försäljningsställe för motorgas (LPG).

kjellemona

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022

Alugas är ett företag i Tyskland som tillverkar gasflaskor i aluminium och olika storlekar. Vissa av dem kan fås som tankflaskor. Det betyder att de går att tanka på vanliga tankställen som säljer motorgas (LPG). Till skillnad från vanlig gasolflaska så har dessa tankflaskor ett överfyllnadsskydd som gör att de endast går att fylla till 80%. Därefter stänger en ventil och tankningen avbryts.

Vanliga gasolflaskor har inte detta överfyllnadsskydd utan där byter du flaskan och får en flaska fylld till 80% som en gasolfirma har fyllt. Dessa är olagliga att tanka själv vid ett försäljningsställe för motorgas (LPG).

Motorgas är inte LPG. Motorgas har ett tryck vid tankning på 200bar, och är en gas. En ALU-gasflaska hade exploderat vid en sådan fyllning! LPG är en gasol och får tankas i ALU- gasflaskor då det inte är en gas utan flytande gasol.
Kjelle

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025

Motorgas är inte LPG. Motorgas har ett tryck vid tankning på 200bar, och är en gas. En ALU-gasflaska hade exploderat vid en sådan fyllning! LPG är en gasol och får tankas i ALU- gasflaskor då det inte är en gas utan flytande gasol.
Kjelle

Tyvärr har du fel!
I Sverige kallas propan Motorgas då det används som fordonsdrivmedel. Se gärna Preem hemsida.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Är det inte så att CNG-påfyllningshandtaget är helt annorlunda än LPG-påfyllningshandtaget och därför inte går att förväxla.

Ok, någon vilde kan tillverka en adapter men jag avser standardkopplingarna.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

När jag tankade våran Alutank i Norrköping så såg skälva munstycket ut som i CNG hantak som don stoppade i den svenska adaptern men hantaget liknade en bensinhantag.

Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Försökte hitta bilder på ett LPG-tankningshandtag och tog nårga skärmklipp från en instruktionsvideo. LPG-handtagets fäste mot tankmunstycket är betydligt grövre än CNG-handtaget. Hoppas det framgår av bilderna.

Bilagor

• LPG-1.JPG
    LPG-1.JPG
    15,4 KB · Visningar: 332
  • LPG-2.JPG
    LPG-2.JPG
    16,9 KB · Visningar: 331
Toppen