• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas nivåmätare

Traveller2023

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
38321
Medlemskap
2024
Hej, jag har installerat 2 Alugas tankflaskor.
Uppe på flaskorna sitter en visare med grönt, gult och rött fält som visar nivån i flaskan.
Jag har upplevelsen att när visaren går över på gult har man halva mängden kvar.

Är det någon annan som har en annan uppfattning av dessa små visare?

Mvh Åke Hammarbäck EverydayAdventure
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har også 2 af dem monteret.

Dine iagttagelser passer nogenlunde til mine.

Jeg har desuden duocontrol med automastisk omskiftning, så jeg har ikke målt så nøje.

Når vi er på tur checker jeg viserne hver søndag, og når vi er lidt nede på flaske 2, så finder jeg en LPG-station.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jeg har også 2 af dem monteret.

Dine iagttagelser passer nogenlunde til mine.

Jeg har desuden duocontrol med automastisk omskiftning, så jeg har ikke målt så nøje.

Når vi er på tur checker jeg viserne hver søndag, og når vi er lidt nede på flaske 2, så finder jeg en LPG-station.
Det samma gäller för mig men jag brukar tanka när jag hittar en LPG station så fort DUOn blinkar, sedan så växlar jag någon gång emellanåt vilken tub/tank jag har som primär bara för att båda ska användas lika mycket, detta mht ev oljespill i tuberna.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.610
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi har haft ett par olika på våra bilar. Några är för svåra att se värdet på, andra är hopplösa att byta batteri på etc.
Nu har vi Libello på den äldsta flaskan, det fungerar bra men när första dioden släcks så är det hög tid att tanka.

Nyaste flaskan köpte vi en Dimes till. Den är verkligen suverän med sin App. Mer tillförlitliga värden och lätt att byta batteri. BT är framtiden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har Truma Duo Control med fjärrvisning. En lysdiod skiftar färg från grönt till rött när primära flaskan är tom. Jag har den placerad ovanför bodelsdörren och jag ser när den skiftat färg utan att behöva tänka på det, fippla med telefonen eller andra arrangemang eftersom jag varje dag på resande fot passerar bodelsdörren och det vill till att missa den röda lysdioden. När skifte skett så vet jag på ett ungefär att jag behöver tanka gas inom några veckor. Enkelt, bekvämt och tillförlitligt tycker jag.

//Michael, medlem
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag har Truma Duo Control med fjärrvisning. En lysdiod skiftar färg från grönt till rött när primära flaskan är tom. Jag har den placerad ovanför bodelsdörren och jag ser när den skiftat färg utan att behöva tänka på det, fippla med telefonen eller andra arrangemang eftersom jag varje dag på resande fot passerar bodelsdörren och det vill till att missa den röda lysdioden. När skifte skett så vet jag på ett ungefär att jag behöver tanka gas inom några veckor. Enkelt, bekvämt och tillförlitligt tycker jag.

//Michael, medlem
Har du någon aning om det går att eftermontera fjärrvisningen på en Duo Control?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Är det inte skillnad på den duo control som är ny den svarta VS den äldre som var aluminiumfärgad?
med tanke på anslutningen av fjärravläsningen kontakt?
Kan tyvärr inte svara på den frågan men någon annan som vet?

Själv monterade jag ingen givare. Så lätt att öppna luckan ibland och kolla om det växlat. På sommaren är det mest kyl, spis o lite varmvatten ibland. Då räcker en tub nästan 2 månader så man behöver inte kolla ofta
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Är det inte skillnad på den duo control som är ny den svarta VS den äldre som var aluminiumfärgad?
med tanke på anslutningen av fjärravläsningen kontakt?
Ja, det är skillnad på kontakterna mellan den nya och gamla Duo Control. Om man har den gamla fjärrvisningen behöver man köpa en kabel med den nya typen av microswitch som passar på nya Duo Control. Huruvida det finns rätt kabel med om man köper en ny fjärrvisning kan jag däremot inte svara på.

Mvh /Roland
 
Toppen