• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas eller ej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Hej!

Planerar en fem veckors sommartid i södra europa. Tror ni att man fixar det på två p11:eek:r?

Johan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Alsolut inte Alugas, skall vara godkända stålflaskor i enlighet med EN1949 vilket inte Aluflaskor klarar. Detta om flaskorna är fast onoterade, Ofta på kontinenten så väger man inte flaskorna för hur mycket som går att fylla utan fyller över tillåtna 80% av volymen.
Tyvärr mycket vanligt, de vill ju sälja.

Distributören av Alugas i Sverige har bett att få kommentera och tillrättalägga felaktiga påståenden i denna tråd.

Ref till tråd ”Alugas eller ej” på HBKs forum. Mycket av det som Abris62 skriver är felaktigt och i egenskap av Alugas-distributör i Sverige vill jag klarlägga vilka regelverk som är applicerbara på användningen av Alugas tankflaskor.

Rent allmänt när jag läser tråden så sammanblandas varumärket ”Alugas” och ”aluflaskor” på ett sätt i inläggen som gör att en ouppmärksam läsare kan tro att man pratar om samma sak vilket inte är fallet.

1. SS EN1949:2011+A1:2013
Gasutrustningar - Gasolanläggningar i husvagnar och i andra vägfordon avsedda för boende - Installationsanvisningar • Regelverk för installationen • Enskilda komponenter/enhet i systemet ska vara godkända enligt relevanta regelverk och förordningar för respektive komponent/enhet

Slutsats: Varje enhet i gasolsystemet från och med gasfasanslutningen och framåt i systemet ska vara installerat på ett enligt standarden godkänt sätt med kopplingar, anslutningar och apparater som är godkända enligt separata förordningar, lagar och direktiv. Detta är huvudsakligen en fråga för husbilstillverkarna enär det sällan görs eftermonteringar i gasolsystemen efter regulatorn. Det man kan tänka sig vanligast är eftermontering av uttag till grill och komplettering/utbyte av reduceringsventil.

2. Addendum 121: Regulation No. 122 Amendment 3
Supplement 3 to the original version of the Regulation - Date of entry into force: 26 July 2012 Uniform provisions concerning the approval of vehicles of categories M, N and O with regard to their heating systems "Annex 8 ”

Detta regelverk från UN som är ratificerat av EU behandlar uppvärmningssystem för fordon i kategorierna M,N och O med LPG-system. Husbilar tillhör kategori M och husvagnar kategori O. Punkten 1.1.6. benämner hur LPG i gasfas ska hanteras; • Ingen gasol i vätskefas ska kunna nå reduceringsventilen eller värmaren • En separat reduceringsventil för värmaren får användas • Slangbrottsventil ska användas Slutsats: Det är punkter som vi har att förhålla oss till när man använder alla typer av gasolflaskor, gasoltankar eller tankflaskor. Oavsett fabrikat eller varumärke och inget som är unikt för Alugas. Att slangdragningen ska ske på ett sådant att man undviker gasol i vätskefas till reduceringsventilen gäller alltid oavsett vilket typ av gasolbehållare man har. Slangbrottsventil finns inbyggt i armaturen på Alugas Travelmate. För övrigt finns det vanligtsvis på nyare fordon en en slangbrottsventil på slangen till regulatorn.

3. 2001/56/EU Värmesystem för fordon och 2004/78/EG av den 29 april 2004
Dessa båda direktiv är i princip ett införlivande av ovanstående Addendum 121: Regulation 122 i den Europeiska lagstiftning och ett direktiv att alla medlemsstater ska följa detta för att undvika handelshinder.

4. 2014/68/EU EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV av den 15 maj 2014 om harmonisering av medlemsstaternas lagstiftning om tillhandahållande på marknaden av tryckbärande anordningar
Detta direktiv kallas populärt för ”Tryckkärlsdirektivet” och reglerar hur tryckkärl av typ gasolflaskor ska vara beskaffade. Slutsats: Det är 2014/68/EU som Alugas Travelmate är godkänd efter enligt det certifikat som medföljer varje tankflaska.

5. Föreskrifter nr 67 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser för:
Godkännande av specifik utrustning för de motorfordon som använder motorgaser i sitt framdrivningssystem. . Godkännande av ett fordon som är försett med specifik utrustning för användning av motorgaser i sitt framdrivningssystem med avseende på installering av sådan utrustning Addendum 66: Föreskrifter nr 67

Slutsats: R67 är inte tillämpligt för denna typ av gasflaskor baserat på lydelsen av de inledande raderna

Nedan några kommentarer till ett av övriga felaktiga påståenden i tråden av Karl-Erik Abrahamsson Citat: ”I Tyskland har det slutat montera Aluflaskor i husbilarna endast stål gäller.” slut citat

Påståendet är helt felaktigt. I Tyskland lobbade gasolbranschen DVGW mot användningen av tankflaskor under förra året. Orsaken till detta var att (flaskfyllarna) såg sig tappa volym, försäljningsintäkter och marginal när försäljningen av flaskgasol flyttades från flaskfyllarna till mackarna som erbjuder LPG. De fick besiktningsorganen att, vid den årliga fordonsbesiktningen, felaktigt tolka en branschskrivning (DWGW Arbeitsblatt G607)och godkände inte husbilar med tankflaskor installerade. Detta har blivit juridiskt utrett och är ett avslutat kapitel som utföll till Alugas fördel. Min samarbetspartner i Tyskland, Gasfachfrau, har under hela denna tid marknadsfört Alugas tillsammans med engelska Gaslow och med kontinuitet levererat Alugas till kunder.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tack Alugas för detta klargörande, det har lugnat mig och säkert flera andra.

Det finns ju några fabrikat av tankflaskor som varit tveksamma... Gasol är ju farliga ”grejer” så det är lätt att bli orolig om inte tankflaskan är beprövad och godkänd. Vi har alltid certifikatet med oss men har inte behövt visa upp det, ännu.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Pålle
Klart du skall fortsätta tanka med gott samvete.
Jag är inte någon självutnämnd expert men ett klargörande vad som gäller.
Det finns experter på alla områden även inom detta, så det räcker.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Intressant tråd detta. På Elmia mässan så talade jag med en utställare från Belgien som sålde Prakto tankflaskor och tankar i stål. Han hävdade med en åsnas envishet att de fastmonterad tankflaskorna i aluminium inte var godkända. Han påstod att tankstationerna i vissa länder vägrar att fylla dessa om de ser att det är en tankflaska i aluminium.

Jag gör ingen värdering av detta men det var hans åsikt. Killen jag pratade med var ägare i nerstigande led då företaget var etablerat på 1930 talet.

Jag vill slutligen säga att jag har stor respekt för Anders Pålssons kompetens vad det gäller gasol (Alugas.se)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen