• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Alufälgar 15" eller 16" och lämpligt ET

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tänkte köpa nya alu-fälgar och däck till husbilen.
Original satt det 215/70/15 men jag bytte snart till 225/70/15.

225/70/15 och 225/65/16 har ju i stort sett samma omkrets och är båda inom 2,5% avvikelse från original.
Har 5/118 bultmönster och ET68 på plåtfälgen och funderar även på om man kan gå ner på ET55 utan problem.

Tar gärna emot lite råd och erfarenheter om för och nackdelar med 15” eller 16” samt val av ET.
Gärna tips på prisvärda och lämpliga alu-fälgar också som ni har erfarenhet av.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tänkte köpa nya alu-fälgar och däck till husbilen.
Original satt det 215/70/15 men jag bytte snart till 225/70/15.

225/70/15 och 225/65/16 har ju i stort sett samma omkrets och är båda inom 2,5% avvikelse från original.
Har 5/118 bultmönster och ET68 på plåtfälgen och funderar även på om man kan gå ner på ET55 utan problem.

Tar gärna emot lite råd och erfarenheter om för och nackdelar med 15” eller 16” samt val av ET.
Gärna tips på prisvärda och lämpliga alu-fälgar också som ni har erfarenhet av.
Håkan!
Vi kör f.f. 3,5 Ton med bultmönster 5/118. Tidigare 15". Numera (sedan 6år) 16". Märke Barzeta Transportare VAN ET50 med lastvikt 1250Kg. Vinterdäck 225/75 R16C 121/120R. Enbart positiva erfarenheter! Pumpas runtom till 5.6 - 6 bar inför transportsträckan, väl på plats sänkes till 4.5 - 5 bar. Min hastighetsmätare är lika GPS:ens. Sommartid i Sverige kör vi slut på 2 kvarvarande uppsättningar sommardäck 15". Vår bil (Dethleffs) var mycket låg med 15" hjul och 70 höga däck. Vi har kommit upp oss betydligt och ET50 är ingen nackdel, snarare fördel. Även med förhöjd tryck försvinner stötigheten helt med högre lastindex, det gungar mjukt, istället för de stötiga 15" däck (oavsett märke). Enda nackdel: senaste uppsättning väger 5Kg per hjul mer än original uppsättning.
Julian
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänkte köpa nya alu-fälgar och däck till husbilen.
Original satt det 215/70/15 men jag bytte snart till 225/70/15.

225/70/15 och 225/65/16 har ju i stort sett samma omkrets och är båda inom 2,5% avvikelse från original.
Har 5/118 bultmönster och ET68 på plåtfälgen och funderar även på om man kan gå ner på ET55 utan problem.

Tar gärna emot lite råd och erfarenheter om för och nackdelar med 15” eller 16” samt val av ET.
Gärna tips på prisvärda och lämpliga alu-fälgar också som ni har erfarenhet av.
Här har du en lämplig fälg,däck finns Michelin Agilis CP i din dimension 225/65/16
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Amstel Inga problem med platsen i hjulhuset fram?
Har alko chassi light Ducato-12 Tängte byta från 215/70/15 et 68 Till 225/75/16 et 68
Mvh Leffe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Amstel Inga problem med platsen i hjulhuset fram?
Har alko chassi light Ducato-12 Tängte byta från 215/70/15 et 68 Till 225/75/16 et 68
Mvh Leffe
Kör med Fiats original chassi, standard original fjädring och inte ens på dåliga vägar har jag märkt något negativt. ET 50 gör att hjulen står ca. 2 cm längre ut men är heller inget problem, möjligtvis att det kan påverka hjullager men det har efter 6 år inte gett sig tillkänna. Bilen är från 2007, snart 15 år, så det blir sannolikt dags att byta hjullager i.a.f. Har dock noterat att bränsleförbrukningen har ökat något med 225/75 R16 (vinterdäck) jämfört med 215/70 R15 (sommardäck), å andra sidan kan det också bero på däckmärket eller mjukare gummi vintertid eller lägre däcktryck, svårt att veta vilket! Utrymmet i hjulhusen räcker i.a.f gott!
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håkan!
Vi kör f.f. 3,5 Ton med bultmönster 5/118. Tidigare 15". Numera (sedan 6år) 16". Märke Barzeta Transportare VAN ET50 med lastvikt 1250Kg. Vinterdäck 225/75 R16C 121/120R. Enbart positiva erfarenheter! Pumpas runtom till 5.6 - 6 bar inför transportsträckan, väl på plats sänkes till 4.5 - 5 bar. Min hastighetsmätare är lika GPS:ens. Sommartid i Sverige kör vi slut på 2 kvarvarande uppsättningar sommardäck 15". Vår bil (Dethleffs) var mycket låg med 15" hjul och 70 höga däck. Vi har kommit upp oss betydligt och ET50 är ingen nackdel, snarare fördel. Även med förhöjd tryck försvinner stötigheten helt med högre lastindex, det gungar mjukt, istället för de stötiga 15" däck (oavsett märke). Enda nackdel: senaste uppsättning väger 5Kg per hjul mer än original uppsättning.
Julian

Hej, jag förstår inte riktigt din kommentar att 225/75-16 går mjukare vid 5,5-6 Bar än dina 15" hjul. Det borde ju snarare bli hårdare. Kan det vara så att det kommer av att du bytt till vinterdäck samtidigt? Kör själv våra 225/75-16 med 3,5/3,8 bar.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Åter igen är ingen expert, men jag skulle rekommendera att behålla originaldimensioner för att inte påverka bilen negativ på något sätt.
Om du ökar till 16" måste du minska profil, dvs du måste ha 65 istället för 70 för att inte ska vara dels olaglig dels påverka bilens mått, hastighetsmätare, att det inte tar emot när man svänger...mm... tänk också på att lägre profil = mer ljud

Du kan läsa mer och räkna vad du kan ha här: ABS Wheels Sweden AB

Finns bra fälgar med ganska nära ET (55) till original som dem här Vanteet, renkaat ja autotarvikkeet edullisesti - vannetukku.fi verkkokauppa
Dem sticker minimal ut. Dem har en vän köpt tidigare och haft på sin husbil och nu har jag även köpt.
När det gäller vilka däck, det finns inte många CP att välja det står mellan Continental, Michellin och Pirelli vad jag vet, sedan kan du köra med C däck men inget jag skulle göra i alla fall. (även om det går)

Jag kör på den här nu Däck Pirelli 215/70 R15C 109R 8PR, CP | Carrier Camper | DackLeader.se

Lycka till!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Åter igen är ingen expert, men jag skulle rekommendera att behålla originaldimensioner för att inte påverka bilen negativ på något sätt.
Om du ökar till 16" måste du minska profil, dvs du måste ha 65 istället för 70 för att inte ska vara dels olaglig dels påverka bilens mått, hastighetsmätare, att det inte tar emot när man svänger...mm... tänk också på att lägre profil = mer ljud

Du kan läsa mer och räkna vad du kan ha här: ABS Wheels Sweden AB

Finns bra fälgar med ganska nära ET (55) till original som dem här Vanteet, renkaat ja autotarvikkeet edullisesti - vannetukku.fi verkkokauppa
Dem sticker minimal ut. Dem har en vän köpt tidigare och haft på sin husbil och nu har jag även köpt.
När det gäller vilka däck, det finns inte många CP att välja det står mellan Continental, Michellin och Pirelli vad jag vet, sedan kan du köra med C däck men inget jag skulle göra i alla fall. (även om det går)

Jag kör på den här nu Däck Pirelli 215/70 R15C 109R 8PR, CP | Carrier Camper | DackLeader.se

Lycka till!
Att ändra till 16tum är inget problem,men du får se till att rullomkretsen håller sig inom 5%,det finns dom som byter från 16 till 18tum och är nöjda med det,ingen komfort förlust.
Jämför med personbilar tex. ,min bil har allt från 17-20tum som standard.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Hej, jag förstår inte riktigt din kommentar att 225/75-16 går mjukare vid 5,5-6 Bar än dina 15" hjul. Det borde ju snarare bli hårdare. Kan det vara så att det kommer av att du bytt till vinterdäck samtidigt? Kör själv våra 225/75-16 med 3,5/3,8 bar.
Vilken lastindex? Högre lastindex kräver högre tryck, sänks det trycket blir däcket mjukare och fjädrar bättre. På bekostnad av något större slitage men jag byter hellre ofta! Motorvägskörning är en sak, dåliga vägar på Balkan en helt annan!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
För inte så många år sedan existerade över huvud taget inga CP-däck, och då gick det alldeles utmärkt att köra på C-däck.

Pålle
Så vitt jag vet har CP däck utvecklats för att bibehålla formen i däcket på husbilar som står stilla större delen av året. CP däck är "stumma", p.g. a. hårda/förstärkta sidor, stötiga att köra på. Jag håller mig till C-däck med högst möjliga lastindex!
Julian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Att ändra till 16tum är inget problem,men du får se till att rullomkretsen håller sig inom 5%,det finns dom som byter från 16 till 18tum och är nöjda med det,ingen komfort förlust.
Jämför med personbilar tex. ,min bil har allt från 17-20tum som standard.
Bilprovningen har aldrig brytt sig (trots att jag faktiskt har frågat och påpekat)! Min hastighetsmätare visade tidigare 7Km/h för mycket, nu visar den rätt (mot GPS)! Alla nöjda och glada!
Julian
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Cp däck har faktiskt funnits vad jag kommer ihåg hela 90 talet och på den tiden fanns det däck som inte höll sig runda vid stillestånd. Idag är dom problemen borta och Cp däckens främsta fördel är att marginalerna för överbelastning är större som kan vara en fördel på en Hb som ofta kränger i sidled och långa överhäng. Visst kan ett cp däck kännas lite stummare men många kör ju med alldeles för högt lufttryck tyvärr!
 
Toppen