• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

alternativ värme

3016 cleopatra

HBK Medlem
Kommun
Kumla
HBK-Nr
3016
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: j5
Chassietyp: Standard
Motortyp: turbo diesel
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: swift640/6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Värme
Har nyligen köpt vår första husbil, som vi kommer att utnyttja under vinterhalvåret i mitt jobb. har där tillgång till el.
Har enbart gasolvärme i denna bil, och undrar vad man ska göra för att få annan värme till en rimlig kostnad?

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
S

Stavve

Guest
Det där är säkert en jättebra grej, men nu kommer säkert någon viktigpetter och säger att den kaminen inte är godkänd för användning i fordon. Det där med användning i fordon bygger på att man finns i en bil med massor av åtkomliga metalldelar i kupén, och riktigt så är det ju inte i en husbil. Skadar dock inte att sätta en jordfelsbrytare i uttaget, så minimerar man risken för skador.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Man kan også bruke denne eller denne som monteres på veggen og gir en varmesirkulasjon i likhet med varmekonvektorene til vannbåren varme. Man må sørge for luftspalter bak ryggputene o.l. slik at det kan bli litt jobb og montere dem, men de gir en lun og god lydløs varme.

F

F.d. 4933

Guest
Alternativ värme, behålla värmen i bilen/vagnen....
Någon som hört om detta produkt: Thermoreflekt.
Sägs att det används av NASA på deras ISS.....
Information på: http://www.wiedland.se/thr/index.htm

En bekant av mig efterisolerar en 2007 husbil med 4 mm tjocklek och försöker få mig att tro att det ersätter 10 cm glasulls isolation.....
Han har efterisolerat alla ytterväggar och golv...tror jag. Skall ned och kolla bilen denna vecka.

Jag tänker: Är det för bra till att vara sant.....
Håller det för reklamen borde det reducera uppvärmning av våra "fritidshus".
Någon med kännedom till produkten?

F

F.d. 12707

Guest
Hei! I tillegg til annen el-varme bør du også vurdere å legge en varmematte eller varmefoilie under mattan. Det gir en behagelig varme, og det blir ikke så kaldt på gulvet.
Trafo og folie får man kjøpt hos caravanforhandlere eller Clas Ohlsson.

Hilsen fra hubar, Norge

Toppen