• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ till Truma

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För andra gång på 2 år ser det ur som att min Truma combi boiler läcker, förra gång så tänkte jag slänga ut den och installera en Kina diesel värmare, men tyvärr så lyssnade jag inte på min egen tanke. Förra gången installerade jag samtidigt en lite elektrisk varmvattenberedare på 6 liter och på 12/230V. tur var det för nu kommer den till användning :)
Mina tankar faller nu tillbaka där jag var för två år sedan, hittat flera st 5kW Kina värmare men när jag läser att de tar upp till 0.6 dl i timmen så kom första orosmoln... Jag inser att detta är max och med tanke på att jag är om vintern runt Medelhavet så så blir det nog väldigt sällan här nere som jag får uppleva -20 igen.
Så nu undrar jag..... ni som har erfarenhet från några vintrar med en Kina värmare.... hur mycket går åt egentligen i en månad. är det dyrare eller billigare än med gas (jag betalar här nere ca 21.-€ för en p11) diesel kostar ungf som i Sverige.

Fanns där andra saker som ni upptäckte som negativt med Kina värmare, förutom att pumpen låter lite högt...

Stort tack på förhand
Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok,
Jag skulle gärna vilja värma tappvatten med el, bara gasol på min Truma :(

jag köpte en Whale gas och el beredare.... med den kan jag ställa om från gas till el.... kört hela dagen med bilen.... och värmt vattnet med 230v via invertern.... ändå ökar laddningen på batteriet :spinny: jag har också en el varmvatten beredare som bara går på 12v mer som reserv.... men skall prova köra bara den till sommar... så slipper jag starta invertern... :spinny:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu har jag köpt en Kina diselvärmare som är ställbar 3 eller 5kW.... Säker en massa jobb framöver för att få den på plats, för jag tänkte montera den mellan golven då jag har dubbelgolv i hb. Hittat ett bra ställe under spisen och just där värmerören går.
Men har jag otur så är ju vintern över här nere innan jag ens fått paketet, men jag är glad att PostNord inte skall leverera den




Näää.... du jag har eldat med ved i många år tidigare.... här kan du se när jag kapade bokeved med min hembyggda vedkap .

Aha, du blev alltså vräkt från landet:D
 

bonil

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
21725
Medlemskap
2024
jag köpte en Whale gas och el beredare.... med den kan jag ställa om från gas till el.... kört hela dagen med bilen.... och värmt vattnet med 230v via invertern.... ändå ökar laddningen på batteriet :spinny: jag har också en el varmvatten beredare som bara går på 12v mer som reserv.... men skall prova köra bara den till sommar... så slipper jag starta invertern... :spinny:

hej, söker efter företag som har reservdelar till Whale varmvattenberedare som går på gas.
Gnist tändaren fungerar inte som den ska, men det verkar omöjligt få tag i delar, man kan bara köpa en helt ny.
Någon som har tips om reservdelar ?

Boine Nilsson
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
kan det var något.
 
Toppen