• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alternativ till SOG på Thetford C260 toalett

F

F.d. 4220

Guest
Jag hade en SOG på vår förra bil och det låg högt på önskelistan för vår nya också.
Men det slutade med att jag valde Thetfords egen "Ventilator" istället.
Detta då vi inte behöver fippla med extern slang eller borra nytt hål i luckan.
Electric Ventilator C260_geshopt copy.jpg

Priset var ungefär samma och installationen såg ganska enkel ut - även om den förutsatte att man plockade ut den befintliga toan för att borra hål i golvet för att montera en tratt som leder ut odörerna ner under bilen (att demontera toastolen visade sig vara ett problem i vår bil, men mer om det sedan).
Tratten:
IMG_20200829_154911.jpg

Dessutom så följde det med en bättre nivåindikator som inte bara visade när toan är full, utan även halvfull.
Nåväl så här ser det ju ut, när man tagit bort tanken. Toatanken har ventilation som passar mot det hålet i golvet
IMG_20200827_205632.jpgIMG_20200829_155424.jpg


Det locket i golvet tar man bort och där finns det förberett för en elfläkt, som medföljer paketet.
IMG_20200827_203512.jpg
Det verkade ganska lätt att ta bort själva toadelen, men det visade sig vara fel. För att få loss toan var jag tvungen att lossa hela väggen bakom.
Och det var mer än jag ville göra...
Så istället borrade jag ett 50mm hål rakt ner genom det förberedda svagheten i plastgolvet och tryckte upp ett rör som jag tätade direkt mot hålets kanter, som syns på bilden ovan.
Sedan dit med fläkten och en bit medföljande tättejp - se bara till att den ligger åt rätt håll, man vill inte blåsa in luft i toan... :D
IMG_20200829_153850.jpg
I nederkant av bilden har jag öppnat ett förberett hål till, där kabeln leds ner. Den fiskade jag upp och ledde upp den till kontrollpanelen för toan.

Sedan stoppar man i den medföljande kolfiltret och sätter tillbaka locket.
IMG_20200827_205433.jpg IMG_20200827_205618.jpg IMG_20200827_205632.jpg

Nivågivaren som följer med byter man mot den befintliga som längst in och man tar bara bort två skruvar.
IMG_20200829_153907.jpg IMG_20200829_155246.jpg IMG_20200829_155309.jpg
Originalet ser ut så här:
IMG_20200829_154856.jpg
Med bara en sensor.

När man dragit ledningen för fläkten upp till kontrollpanelen och bytt ut den mot den som följde med (tog inga bilder på det...) så ser spolningkontrollen ut så här
IMG_20200827_205745.jpg

Den lysande lampan på panelen visar att fläkten går..

Skillnaden i funktion mot min gamla SOG är att här startar fläkten när man trycker på spolningen och går i ca fem minuter.
Om det gör någon skillnad praktiskt har jag inte testat än.
Man kan också starta fläkten manuellt genom att trycka på den belysta knappen.

Denna fläktlösning är mest tänkt att monteras vid installationen. Men det går att eftermontera. Antingen om toan är lättare att demontera än min, eller genom att borra 50mm hål rakt ner som jag gjorde (se till att det inte är dubbelgolv eller något draget under golvet där hålet går igenom).

Fördelen är att man inte behöver lossa en slang på toatanken varje gång man skall tömma tanken och den är byggd av Thetford för dessa toaletter.
Billigast, när jag köpte, var den på Campingvaruhuset.
 

Bilagor

  • IMG_20200827_205743.jpg
    IMG_20200827_205743.jpg
    641 KB · Visningar: 45

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag hade en SOG på vår förra bil och det låg högt på önskelistan för vår nya också.
Men det slutade med att jag valde Thetfords egen "Ventilator" istället.
Detta då vi inte behöver fippla med extern slang eller borra nytt hål i luckan.



Snyggt, jag valde liknade fast med SOG och utblås under bilen, ville inte heller hålla på med äckliga slangar!
Min fläkt startar då jag öppnar luckan!

Hela min installation är också fotodokumenterad, jag har även dokumenterat hur man skär in en egen matta i husbilens bodel men jag får inte in bilderna på min nya Dell-datorn, som redan krånglar.:mad:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag hade en SOG på vår förra bil och det låg högt på önskelistan för vår nya också.
Men det slutade med att jag valde Thetfords egen "Ventilator" istället.
Detta då vi inte behöver fippla med extern slang eller borra nytt hål i luckan.
Visa bilaga 198482

Priset var ungefär samma och installationen såg ganska enkel ut - även om den förutsatte att man plockade ut den befintliga toan för att borra hål i golvet för att montera en tratt som leder ut odörerna ner under bilen (att demontera toastolen visade sig vara ett problem i vår bil, men mer om det sedan).
Tratten:
Visa bilaga 198492

Dessutom så följde det med en bättre nivåindikator som inte bara visade när toan är full, utan även halvfull.
Nåväl så här ser det ju ut, när man tagit bort tanken. Toatanken har ventilation som passar mot det hålet i golvet
Visa bilaga 198483Visa bilaga 198493


Det locket i golvet tar man bort och där finns det förberett för en elfläkt, som medföljer paketet.
Visa bilaga 198484
Det verkade ganska lätt att ta bort själva toadelen, men det visade sig vara fel. För att få loss toan var jag tvungen att lossa hela väggen bakom.
Och det var mer än jag ville göra...
Så istället borrade jag ett 50mm hål rakt ner genom det förberedda svagheten i plastgolvet och tryckte upp ett rör som jag tätade direkt mot hålets kanter, som syns på bilden ovan.
Sedan dit med fläkten och en bit medföljande tättejp - se bara till att den ligger åt rätt håll, man vill inte blåsa in luft i toan... :D
Visa bilaga 198485
I nederkant av bilden har jag öppnat ett förberett hål till, där kabeln leds ner. Den fiskade jag upp och ledde upp den till kontrollpanelen för toan.

Sedan stoppar man i den medföljande kolfiltret och sätter tillbaka locket.
Visa bilaga 198494 Visa bilaga 198495 Visa bilaga 198483

Nivågivaren som följer med byter man mot den befintliga som längst in och man tar bara bort två skruvar.
Visa bilaga 198486 Visa bilaga 198488 Visa bilaga 198487
Originalet ser ut så här:
Visa bilaga 198489
Med bara en sensor.

När man dragit ledningen för fläkten upp till kontrollpanelen och bytt ut den mot den som följde med (tog inga bilder på det...) så ser spolningkontrollen ut så här
Visa bilaga 198491

Den lysande lampan på panelen visar att fläkten går..

Skillnaden i funktion mot min gamla SOG är att här startar fläkten när man trycker på spolningen och går i ca fem minuter.
Om det gör någon skillnad praktiskt har jag inte testat än.
Man kan också starta fläkten manuellt genom att trycka på den belysta knappen.

Denna fläktlösning är mest tänkt att monteras vid installationen. Men det går att eftermontera. Antingen om toan är lättare att demontera än min, eller genom att borra 50mm hål rakt ner som jag gjorde (se till att det inte är dubbelgolv eller något draget under golvet där hålet går igenom).

Fördelen är att man inte behöver lossa en slang på toatanken varje gång man skall tömma tanken och den är byggd av Thetford för dessa toaletter.
Billigast, när jag köpte, var den på Campingvaruhuset.
Bra beskrivet,enda nackdelen jag ser är att fläkten inte startat då man öppnar luckan.
 
F

F.d. 4220

Guest
Ja det att Sogens fläkt startar närman öppnar luckan gillade jag också. Men jag antar att Thetford vet vad de gör.
Nu kan man ju starta fläkten manuellt om man vill.
 
Toppen