• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alpint och fysik

F

F.d. 5322

Guest
Äntligen har en av mina tre favoritsporter börjat för året: Fartgrenarna i alpint. Störtlopp och Super-G.
En sak som ofta återkommer och som jag aldrig har förstått, är när man påstår att det går fortare om skidorna är i backen istället för i luften.
Enligt min uppfattning är fritt fall det snabbaste man kan uppnå utan motor.
Ändå säger man att det går fortare om de inte hoppar så långt.
Oavsett hur lite friktion man har, så är det likväl friktion. Om skidorna är i luften finns ingen friktion alls.
Vindmotståndet finns ju oavsett om man är i luften eller en halvmeter lägre, med skidorna i snön.

Är det någon fysiker i klubben, som kan få mig att förstå kommentatorernas kommentarer?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Alpint och fysik

Troligen beror det på att man rätar ut kroppen en aning när man flyger. I de farterna betyder luftmotstånd mer än skidornas friktion.

Den erfarenheten har i alla fall jag efter svarta backen i Hemsedal. Då hade inte ens Klammer hängt med, för 30 år sedan. :D

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Helt rätt, Anders! Sluthastigheten bestäms till stor del av luftmotståndet. När skidåkaren kryper ihop på skidorna och glider på dem är luftmotståndet avsevärt mycket mindre än när åkaren flyger genom luften. Även om åkaren kryper ihop i luftflykten är inte kroppen alls lika strömlinjeformad som när åkaren står stadigt hopkrupen på skidorna.
//Kjell

Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest

Om man tittar på de stora kanonerna som Didier Cuche m fl, så tycker jag de är "mindre" i luften, än på marken. Men det kanske är så som ni säger?

Cuche.jpg

Var det frivilligt, Anders? :D Att åka svarta pisten menar jag?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Var det frivilligt, Anders? :D Att åka svarta pisten menar jag?

Jo, på den tiden tillbringade vi vaje ledig tid i Hemsedal vars backar slår det mesta norr om Alperna. Väggen i Hundfjället är visserligen brant men i kortaste laget. Den opistade backen under kabinbanan upp till Westgipfel i Saalbach tar nog priset, inte ens pistmaskinerna klarade av den.

Men om sanningen skall fram så hade nog Klammer hängt med.

F

F.d. 1997

Guest

När skidåkarens skidor är i backen
Lite förenklat:
Jordens dragningskraft påverkar skidåkaren, denna kraft kan delas upp i resultanter som verkar vinkelrät ner mot backens yta och en kraft som verkar längs med backens yta, framåt, set från skidåkarens perspektiv. Så länge som kraften längs med backens yta framåt är större än friktionen mellan skidor & snö + luftmotstånd så kommer skidåkaren att accelerera. När kraften längs med backens yta framåt är = friktionen mellan skidor & snö + luftmotstånd så kommer skidåkaren att hålla konstant fart.

När skidåkaren "flyger"
Då finns det inte längre någon resultant som kan skapa en framåtriktad kraft, utan bara jordens dragningskraft som drar skidåkaren rakt nedåt samt luftmotståndet som bromsar skidåkarens framfart. Skidåkarens hastighet framåt, sett ur skidåkarens perspektiv, är alltså som störst i uthoppet för att sedan minska och minska och minska ju längre hoppet blir.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

När skidåkaren är i luften är hans/hennes bana en parabel (en andragradskurva).
Jämför med att man spolar vatten från en trädgårdsslang (eller pinkar, OBS gäller män i yngre ålder).
:D
I början är strålen nästan horisontal för att mer och mer bli vertikal.
Så David har rätt, d v s om jag inte sov på fysiklektionerna
//W

F

F.d. 5322

Guest

Jag sov nog den lektionen. :rolleyes: Ändå hade jag skapligt betyg, utan att på något sätt skryta, men jag tyckte fysik var kul!
Däremot har ni fått mig att förstå hur det hela hänger ihop.
För övrigt är det en sport jag skulle önskat att få hålla på med. Om jag hade kunnat och vågat givetvis. :oops:
Är övertygad om att det är hur kul som helst!
Tack för era förklaringar!

Toppen