• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alltför tunga fordon diskuteras i radion idag

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Alltför tunga fordon diskuteras i radion idag

Behöver inte handla om HB. Men de som har tunga husvagn behöver många köra upp igen för tugnt släp då nya regler gäller.

Sedan är det lång kö till uppkörningen vilket gör att endel inte kan åka på semester efterssom de inte få tid förrän efter sin semester.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De nye reglene kom for nesten 10 år siden i Norge og Tyskland, i forbindelse med det andre kjørkortdirektivet. Det byrde ikke være noen overraskelse at selv Sverige måtte tilpasse seg regelverket i EU, og BE klassen har eksistert i Sverige også i noen år.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Behöver inte handla om HB. Men de som har tunga husvagn behöver många köra upp igen för tugnt släp då nya regler gäller.

Sedan är det lång kö till uppkörningen vilket gör att endel inte kan åka på semester efterssom de inte få tid förrän efter sin semester.
Förstår inte, vem vilka som skulle behöva köra upp igen? De nya harmoniserade Eu-reglerna, skapar ju enbart bättre möjligheter att skaffa sig tyngre husvagnar att köra med än tidigare (med B-kort men först efter ett enklare prov förstås). BE-körkort fanns i Sverige redan på sent 1960-tal och dessa påverkas såvitt jag kan förstå inte alls av den sk Eu-harmoniseringen!

Låg lastförmåga hos husvagnar är ett välkänt problem inom berörda kretsar men B-kortsutbildningen är och har varit tydlig om vad som gäller. Gäller som alltid att läsa och förstå dragbilens och husvagnens reg-handlingar samt att kontrollera verklig vikt med våg (samma viktsoklarheter ... som för husbilar!).

Tyvärr ger den låga lastförmågan, oftast 50-200kg, konsekvenser i form av hårda straffsatser för opålästa/glömska förare. Samtidigt kan man konstatera att summa "tillåten last" för en dragbil (400-500kg) + husv (50-200kg) blir ungefär samma som för en husbil dvs ca 450-700kg ... !

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Så sant. Har själv CE så jag har inte läst på de nya som gäller då det inte drabbar mig men hörde på nyheterna igår att det var ett problem.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Visst kan det drabba vem som helst det har inget med vilken behörighet ni har överlast kan du få i vilket fordon som helst.
Så i en överlastad HB kan föraren bli av med körkortet.
Värre är om den väger över 3,5 ton där det krävs C behörighet.
Har du inte C kortet sitter man nog illa till om du tappat körkortet.Då gäller som bekant inte övergångsregeln med B kortet.
Köra upp på nytt kan bli knepigt eller hur?:wideeyed:
2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest

Runar!
Jag måste försvara trafikskolorna.
Att det tar lång tid för att köra upp för en ny behörighet, beror på den enskilda personen. En ny behörighet kommer väl inte som en överraskning. Planerar man att utöka sin behörighet, gäller det att vara ute i god tid. Inte någon vecka i förväg. Det kanske inte går att ringa och säga hej, jag vill ha den här behörigheten nu.
Trafikskolorna gör vad de kan och mer därtill!
Ganska väl insatt i hur trafikskolorna fungerar!
Totte04

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Jag klagar inte på någon part utan jag bara återberättade var de sa på nyheterna, inget annat. Som jag sa innan så har jag mitt på det torra.

Runar!
Jag måste försvara trafikskolorna.
Att det tar lång tid för att köra upp för en ny behörighet, beror på den enskilda personen. En ny behörighet kommer väl inte som en överraskning. Planerar man att utöka sin behörighet, gäller det att vara ute i god tid. Inte någon vecka i förväg. Det kanske inte går att ringa och säga hej, jag vill ha den här behörigheten nu.
Trafikskolorna gör vad de kan och mer därtill!
Ganska väl insatt i hur trafikskolorna fungerar!
Totte04

Senast ändrad:
F

F.d. 17941

Guest

Ok Runar!
Jag tror inte de här " reportrarna" från media alltid är riktigt insatta i turordningen när det gäller utbildningen. Skolorna " får skiten" fast transportstyrelsen bord ha den.
Skolorna försöker och försöker få tider för prov hos transport styrelsen för nya elever MEN nya tider finns inte omgående, transportstyrelsen har för lite folk. Detta gäller överlag för hela branschen oavsett behörighet.
Dessutom tillhör jag den grupp människor som anser att vi behöver mer utbildning från behöriga trafik utbildade människor. Hela vårt samhälle bygger idag på vidareutbildning , trafiken ÄR en miljö som fler och fler människor vistas i, den utvecklas i rasande fart. Hur många människor kan idag köra " rondell körning? På farts fil vid motorväg? Det finns hundratals frågor, som " vi gamla" inte har en aning om. För att inte tala om husbilskörning eller husvagn. Ibland blir jag dödsförskräckt trots att jag varje år kör 7000 mil.
Totte04,

Toppen