• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Allt kan hända!

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
3 veckors resa mot Tyskland å Mosel mm.Åkte hemmifrån idag vid 11tiden,planen var H-H färjan å ner mot Odense. men efter 1 Tim körning kom ingen luft eller kyla från ACen, Stannade till, kollade vid AC kompressorn, det rasade ner stora isklumpar. så nu står vi vid Bengt i Ö. Förhoppningsvis fixar dom detta felet i morgon. Kanske tur man köpte bilen här? Någon annan som har haft samma problem? Min bil är en 2,3 l Fiat -08.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Allt kan hända!

om det är väldigt hög luftfuktighet så kanske det fenomenet uppträder, om det vore min bil så skulle jag prova a/c då isen försvunnit, är det inte mycket regn i dessa trakter nu ?
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: Allt kan hända!

Hej Thomas. Vi har testat flera ggr. Startar motorn o kör, efter Max fem min. Är luft o kyla borta. Nu spöregn i Ö.ljunga men vi mår bra ändå. Tack
 
J

Jarn

Guest
Sv: Allt kan hända!

Jag hade en personbil för ett antal år sedan, med liknande problem.

Fick då veta av bilverkstaden att det kunde inträffa vid mycket hög luftfuktighet i kombination att jag hade fläkten på för lågt varv, då isade den igen och kylan upphörde.

Nu vet jag inte om så är fallet hos dig, men prova att köra fläkten på läge 3 eller 4.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Allt kan hända!

Kjør den og på omluft og maks vifte slik at du ikke trekker inn en masse ny fuktighet og blåser kondensen av kjøleflensen.
Maksimalt problematisk er kjøling ved temp under 20 og høy fuktighet - isdannelsen kan da bli gigantisk. Har på datarom hatt så store problem at vi måtte "snu" AC til oppvarming noen minutter hver halvtime for rask deising av anlegget.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Allt kan hända!

låter som fel på frysskyddstermostaten,den ska slå ifrån kompressorn innan det blir så kallt i förångaren så att det fryser på.
Om man nu inte har tagit bort den på moderna fordon
 
Toppen