• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Allt i bobatteriet förbrukas under en natt ???

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Dethleffs husbil -08. Elblock 220. Panel DT 220. Solceller 2x80W. Schaudt regulator. Bodelsbatteriet Gelbatt. 72 Ah.

Händelse: Kl 2300 (ingen sol över horisonten.)Vid sänggåendet 72Ah. 13,8V. Endast en läslampa/led tänd en kort stund före John Blund., Säkerhetsventilen på pannan On. Kyl o frys går på gasol. Förbrukning c:a -0,3 Ah. På panelen 12V on.

Revelj 0600. Bodelbatt 0Ah ??? 11,2V. Startar elverket 220V. Efter tre timmar på 220V 10Ah i bodelsba2tteriet. 14,2V.

Mellanspel: Av utrymmesskäl flyttade vi husbilen c:a 5 meter. Tidsåtgång 5minuter.
När jag nu kollar på panelen så är bodelsbatteriet fullt 72Ah. 14,4V. ??????

Jag har läst andra trådar i samma ärende men detta tycker jag tar priset.
Dessutom tycker jag, att med så få Ah i batteriet så borde laddströmmen vara högre än som jag kunde utläsa på panelen. Mellan 1,2 - 1,8.
Jag kan skriva mer om mitt problem, men nöjer mig så här långt.

Hoppas på hjälp.

Per :msn_embarrassed:
4069

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Allt i bobatteriet förbrukas under en natt ???

Hej!
Sätt i ett friskt batteri under stolen.
En bil från 08 kan mycket väl ha ett uttjänt batteri.

Du får rum med ett 95Ah batteri, kolla Biltemas AGM om måtten passar.
Biltema har bra pris på det. Vi har ett Varta AGM 95Ah onödigt dyrt.

F

F.d. 29925

Guest

I första hand bör nog batteriet kollas upp. (En variant kan vara att en backdiod till någon av solpanelerna har gett upp, i så fall värms solpanelen under mörker av ström från batteriet.)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

(En variant kan vara att en backdiod till någon av solpanelerna har gett upp, i så fall värms solpanelen under mörker av ström från batteriet.)

Jag har haft liknande tendenser i min bil länge. Ström försvinner oförklarligt under dygnets mörka timmar. Ett sätt att gardera sig mot sådant kan vara att koppla in en backdiod före eller efter regulatorn. Frågan är var man finner en sådan diod och hur den ska vara märkt!

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har haft liknande tendenser i min bil länge. Ström försvinner oförklarligt under dygnets mörka timmar. Ett sätt att gardera sig mot sådant kan vara att koppla in en backdiod före eller efter regulatorn. Frågan är var man finner en sådan diod och hur den ska vara märkt!

Jappe

Regulatorn har så vitt jag vet alltid en inbyggd diod, och skall man sätta dit en så skall man aldrig sätta den efter regulatorn (mellan regulator och batteri) eftersom en sådan diod sänker spänningen med 0,5 - 0,7 Volt och då blir batteriet aldrig fulladdat.

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025

I första hand bör nog batteriet kollas upp. (En variant kan vara att en backdiod till någon av solpanelerna har gett upp, i så fall värms solpanelen under mörker av ström från batteriet.)

Går det att kolla om en backdiod på en panel har gett upp?
Blir panelen varm vid detta fenomen?
Borde inte förbrukningen kunna avläsas på panelen då?
Strömmen kommer ju från bodelsbatteriet.
9 A förbrukning under 8 timmar = 72Ah
Klockan är nu 2115. Jag går ut å kollar.

mvh Per

Klockan är 2145. varit ut å kollat i husbilen.
Vojne-vojne. 11,2V - 0ah.
Sätter i 220V-kabeln. Laddström 1,7A?? 14,2V ??
Märkligt. Kollade i morse då var det fullt på alla håll å kanter.

Nu blir det ett nytt batteri.
Tack till alla som kommit till min hjälp.:)

mvh

Per
4069

Senast ändrad:
Toppen