• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

allemansrätten gäller på camping enligt länsstyrelsen

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: allemansrätten gäller på camping enligt länsstyrelsen

Jo, men det stod väl i artikeln, att campingen räknades som anläggning och därför inte skyddades av reglerna om närhet till bostad??

Jag skulle tro att tältning inte är tillåtet på en anläggning, lika lite som inne på en tomt i närhet till bostad. Allemansrätten gäller inte på sådan mark. Men vi har ett strandskydd i Sverige där man inte får stänga av eller hindra allmänheten att röra sig. Så i princip borde det vara tillåtet att tälta på stranden. Men det är i allra högsta grad givetvis provocerande att göra det så nära en camping.
Men att gå in och bada på stranden tycker jag knappast är provocerande. Nu vet jag ju inte hur det ser ut på platsen, men om stranden är finast just där är det väl inte konstigt att folk går dit.
I det här fallet spelar det ingen roll om det är en campingägare eller villaägare. Man ska inte spärra av en bit strand och hindra folk att gå dit. Det är därför vi har en strandskyddslag.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Som vanligt gäller sunt förnuft som man fick från modersmjölken, tyvärr fick inte alla det..

Även jag kan ha missat lite av mjölken:swoon:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag skulle tro att tältning inte är tillåtet på en anläggning, lika lite som inne på en tomt i närhet till bostad. Allemansrätten gäller inte på sådan mark. Men vi har ett strandskydd i Sverige där man inte får stänga av eller hindra allmänheten att röra sig. Så i princip borde det vara tillåtet att tälta på stranden. Men det är i allra högsta grad givetvis provocerande att göra det så nära en camping.
Men att gå in och bada på stranden tycker jag knappast är provocerande. Nu vet jag ju inte hur det ser ut på platsen, men om stranden är finast just där är det väl inte konstigt att folk går dit.
I det här fallet spelar det ingen roll om det är en campingägare eller villaägare. Man ska inte spärra av en bit strand och hindra folk att gå dit. Det är därför vi har en strandskyddslag.

Så här säger juristen enligt tidningen:

– Det är bara om området räknas som en privat tomt som begreppet hemfrid kan tillämpas och därmed utestänga allmänheten. Normalt så gäller allemansrätten vid stränder inom anläggningar. Då har man ingen rätt att neka människor att vara där, konstaterar han.

Campingen är inte tomt, utan anläggning enligt samma källa.

F

F.d. 52920

Guest

Håller med dig fram till att du skrev villaägare, har svårt att tro att du kan hävda strandskydd om du går och badar på en villatomt i Djursholm :confused:
Rätta mig gärna om jag har fel , men helst med källhänvisning, för jag vill verkligen veta.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Går nesten ut fra at det som i Norge er tatt hensyn til bebygde strandtomter fra før strandloven, der ble endel slike eiendommer oppkjøpt av myndighetene og lagt inn under loven - de andre får fortsatt ha sine private badeviker og brygger.

Når det gjelder campingplasser langs badestrender er den norske praksis klar, stranden er for alle - med eller uten gjerde mot campingen. Er det ikke anne vei til stranden enn gjennom campingplassen så plikter plassen å holde veien åpen for almenheten for ferdsel til fots. Mange strandcampinger har egen parkering utenfor bommen, med eller uten P-avgift.

Når loven kom var det mange campingplasser som fikk begrensninger på hvor nære vatnet de fikk ha sessongplasser - disse er underlagt kommunal planlegging. Campingen kunne i endel tilfeller få bruke arealet til kortere opphold - begrenset antall døgn. Har og sett dette på et par campinger i Sverige, hvor et belte mellom campingen og stranden brukes som stellplats.

F

F.d. 2621

Guest

Vill man småfuska till sig fördelar, så kan man vinkla och vrida på de faktiska omständigheterna in absurdum. Visst ville man bara köpa lite glass och hälsa på en kompis inne på campingen, och då ställer man sig på parkeringen utanför och passar på att bli av med litet sopor och besöker toaletterna, badar och duschar mm.

Ämnet är redan genomtragglat och förmodligen outtömligt. Kriget mellan de olika "maffia"-fraktionerna lär fortsätta, och det lär knappast ge husbilismen något bättre anseende i allmänhetens och kommuntjänstemännens ögon.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Badestrand/campingplass problematikken gjelder først og fremst lokalbefolkningen, nesten aldri husbiler.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Så här säger juristen enligt tidningen:

– Det är bara om området räknas som en privat tomt som begreppet hemfrid kan tillämpas och därmed utestänga allmänheten. Normalt så gäller allemansrätten vid stränder inom anläggningar. Då har man ingen rätt att neka människor att vara där, konstaterar han.

Campingen är inte tomt, utan anläggning enligt samma källa.

Hmmm, mycket tveksam om man kan hävda allemansrätten inne på en anläggning (bortsett från stranden).
Till exempel vet jag att det var en tråd för nåt år sen angående rätten att åka skidor på ett anlagt spår som en anläggning skötte och ville ha betalt för. Någon hävdade allemansrätten och ansåg därmed att man kunde åka skidor gratis. Marken där spåret gick arrenderades av anläggningen. Då borde anläggningen ha rätt att avhysa folk som inte har betalat?

Får man gå in på en fotbollsplan (som inte är inhägnad) och tälta t.ex.?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Håller med dig fram till att du skrev villaägare, har svårt att tro att du kan hävda strandskydd om du går och badar på en villatomt i Djursholm :confused:
Rätta mig gärna om jag har fel , men helst med källhänvisning, för jag vill verkligen veta.

Vi har villor här i kommunen, i de västra delarna vid havet, där Länsstyrelsen har gjort tillsyn och ålagt fastighetsägare att plocka väck staket som hindrat besökare från att gå på stranden. Men sen finns det en en del tomter som har någon slags gammal rätt att hägna av. Men det måste förmodligen prövas i rätten först innan man kan säga om den urgamla rätten verkligen håller.
För något år sedan anmälde en privatperson en badförening i Onsala eftersom de hade satt upp grindar och förbudsskyltar för att hindra andra än föreningens medlemmar att bada på bryggan.
Den som till sist anmälde hade faktiskt frågat om han fick vara medlem i föreningen så han kunde nyttja bryggan. Svaret han fick av föreningen var att han bodde på fel sida av Onsalavägen för att få vara med. Då anmälde han istället till Länsstyrelsen. Och fick rätt. Hovrätten avgör infekterad bryggstrid - Kungsbacka-Posten
Här kan du läsa mer om strandskydd
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-0162-9.pdf
Sidan 14 står det en del angående fri passage

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hmmm, mycket tveksam om man kan hävda allemansrätten inne på en anläggning (bortsett från stranden).
Till exempel vet jag att det var en tråd för nåt år sen angående rätten att åka skidor på ett anlagt spår som en anläggning skötte och ville ha betalt för. Någon hävdade allemansrätten och ansåg därmed att man kunde åka skidor gratis. Marken där spåret gick arrenderades av anläggningen. Då borde anläggningen ha rätt att avhysa folk som inte har betalat?

Får man gå in på en fotbollsplan (som inte är inhägnad) och tälta t.ex.?

Ja, om man får tro juristens bedömning, kanske inte alltför trevligt under match dock? :)

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi campar väl inte? vi parkerar och badar :)

Nja. Klart att jag retas lite med campingalergikerna. Det är faktiskt väldigt roligt eftersom man kan få till det riktigt knasigt vad gäller begreppet camping. Kan man ta in på en campingplats och övernatta utan att campa? Jag har faktiskt lyckats med det och säkert flera med mig.

:D:D:D

Toppen