Badplatsen där bara vissa får bada - Hällefors - www.na.se
rätt intressant vad länsstyrelesen tycker
rätt intressant vad länsstyrelesen tycker
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag tycker nog att det är ganska logiskt att allemansrätten inte skulle gälla inne på en campingplats?
Din logik verka inte stämma överens med Juristerna i berörd Länsstyrelse.
Det är jag fullt medveten om, men hur skall du kunna driva en campingplats om allemansrätten gäller på den, då får du ju till och med slå upp ett tält och campa utan att betala.
För övrigt har vi tusentals mil stränder i det här landet, bara kuststräckan är över 300mil, så risken att vi skall bli utestängda från sjöarna eller havet är obefintlig.
Det är jag fullt medveten om, men hur skall du kunna driva en campingplats om allemansrätten gäller på den, då får du ju till och med slå upp ett tält och campa utan att betala.
För övrigt har vi tusentals mil stränder i det här landet, bara kuststräckan är över 300mil, så risken att vi skall bli utestängda från sjöarna eller havet är obefintlig.
Ibland undrar jag vad det är för glasögon en del använder när de läser.
"Normalt så gäller allemansrätten vid stränder inom anläggningar" säger Länsstyrelsen!
Jag känner inte till de aktuella förhållanden men jag vet flera campingar belägna vid stränder där allemansrätten gäller för stranden. På en del av dessa stränder är det tillåtet enligt allemansrätten att även sätta upp ett tält, på stranden! Inget konstigt med det! Hur ofta det görs vet jag inte men jag skulle "tro", ytterst sällan! Nu gällde det bad vid badstrand och det är väl f-n så konstigt att allmänheten inte skulle få bada där strandrätten gäller!
Julian
.....
Frågan är väl om man kan kalla det för camping när man är en mil hemifrån.)
Du får inte campa var som helst fast vi har allemansrätt, varför skulle
man då få campa utan att betala på camping?
Om stora markägare (ej tomtägare med privata fastigheter) runt om kuststräckor och sjöar börjar diskutera som campingägaren så är vi snart utestängda trotts 300milen.
Jag har varit på massvis med campingar där både campare och övriga funkat bra i hop.
Som man ropar får man svar!Jag känner heller inte, likt du... som du skriver, till de faktiska förhållandena i aktuellt fall och valde därför att inte uttala mig tvärsäkert.
Nja det där med tält faller väl om campingen räknas som tomt med bostad. Dvs det är inte ok att tälta för nära någons bostad osv. Men synt förnuft torde fixa den saken.
Faktum är att man jobbar från naturälskarnas sida att ta bort alla campingar som ligger inom 300 m från strand (Utökat strandskydd). Det ska bli ställplatser, max 24 timmar samt hela helger. Det får inte finnas några byggnader på området typ reception, kiosk eller liknande.
Som man ropar får man svar!
Putsa glasögonen och läs igen! Jag uttalar mig inte tvärsäkert!!!
Jag tycker det är självklart att skriva under något jag skriver med mitt namn!
Vill du ha en dialog med mig får du faktiskt skriva under med ditt namn!
Jag kan få intrycket att det är hunden som svarar.
Julian
Den definitionen av ICKE-camping gillade jag: Inom en mil från folkbokföringsorten är det INTE camping.
Faktum är att man jobbar från naturälskarnas sida att ta bort alla campingar som ligger inom 300 m från strand (Utökat strandskydd). Det ska bli ställplatser, max 24 timmar samt hela helger. Det får inte finnas några byggnader på området typ reception, kiosk eller liknande.