• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alla komponenter till gasolen i kylskåpet är bytt, ändå slocknar det :(

stef2200

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
Jag blir tokig. Kyskåpet i husbilen har det klassiska felet att lågan vill slockna när man släpper vredet. Man ser att lågan verkligen brinner och tänder som den skall.

Brännare rengjord men samma sak.

Såklart, trasig värmesäkring (Känselkropp för lågan), tänkte jag och bytte den. Men det var fortfarande samma fel. Provade att montera värmesäkringen med olika långt inskjut i lågan men samma sak. Tillbaks till husvagnsaffären och fick då n ny värmesäkring ifall den andra skulle varit trasig från fabrik, men ingen skillnad.

Regulator och slang, tänkte jag, och så byttes dessa. Men samma sak. Provade med en ny gasoltub, ingen skillnad.

Monterade ny brännare med tillhörande dysa (strypnings bricka). Ingen skillnad.

Bytte armaturen i kylskåpet, den som reglerar flödet utifrån temperaturen. Men igen, ingen skillnad.

Har alltså bytt alla komponenter i brännarkretsen men det har inte hjälpt.

Tre-lågig spis, och panna fungerar som det skall men inte kylskåpet! Vad finns det mer att göra?!
Smuts i gasolröret till kylsåpet? Dags att byta det röret också?

Nästa steg blir att prova med ett annat kylskåp :)

/Stefan
 

stef2200

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
Det verkar som om felet ligger i tändsäkringen.

Eftersom du har bytt termoelementet, kan du börja med att kontrollera två saker:

1. Är tändsäkringens magnetventil hel?

2. Trycks vredaxeln nog långt in?

Pålle
Hej,

Tändsäkringen, (kopparröret som går mellan armatur och känselkroppen i brännaren) är bytt. Även hela armaturen med vred är bytt.

Lånad bild på armaturen:

Kanske kan det vara något med anslutningen som synd på denna bild. Det ska antagligen vara sluten mellan dessa stift när man kör på gasoldrift. En rekommendation är att vrida vredet fram och tillbaka många gånger. För att få bort ev. oxid på kontaktytorna. Det kan vara här som felet ligger. På bilden har man kortslutit mellan anslutningarna.


Jag ska följa upp det imorgon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vi hade ämnet uppe tidigare. Beroende på kylskåp, årtal och automatik så finns det även en annan avkänning för att säkra upp helautomatiken i "nyare" kylskåp.
Jag har ett papper där det står..... Som jag fortfarande inte hittat tyvärr.... Men för att säkra upp det hela ytterligare så kan det vara kopplat som så att gnistboxen som alltså slutar sända gnista när "gnistpinnen" känner av att lågan är tänd inte ger bra signal, en svag spänning skapas i lågan kan man säga som boxen känner av. Om den signalen är dålig eller på något satt inte kommer fram helt/glappar lite även om gnistan slutar hoppa?? Så kan den uteblivna extra säkerheten göra att kortet stänger av gasoltillförseln.
Som förslag på fel så stog det på papperet att lite glapp/dålig kontakt i själva tändkabeln mellan gnistboxen och gnistpinnen kan göra att signalen inte duger åt kortet. Anslutningen mellan kabeln och gnistpinnen gavs som ev. en av orsakerna till problemet, kanske även tändkabelns anslutning till boxen. Gnistan kommer fram till brännaren, men men den lilla avkänningsspänningen kommer inte tillbaka ok. till boxen.
Som sagt, något jag bara har läst om (och inte har erfarenhet av) på ett installationspapper som jag inte hittar numera, men så stog det i alla fall.
Ingen fullständig förklaring hur kortet fick info från boxen fanns heller men kanske kan vara värt att veta i alla fall.......

Obs. Du kanske inte ens har tillräckligt med automatik för den funktionen eftersom du håller in vredet vid tändning......

M.v.h. JANKRO.

Ps. har du kollat/bytt själva magnetventilen i reglaget. Först lossar du kopparröret/signalen från tändsäkringen och sedan lossar du magnetventilen som hålls öppen av tändsäkringen. Det är den blanka nitningen i mitten på det svarta gummit som vredet trycket på/in när man trycker på vredet, och då öppnar gasolflödet, sedan håller X antal mV. från tändsäkringen ventilen dragen tills lågan slocknar plus kanske 20 sekunder till.
Spänningen är så svag att magnetspolen orkar inte att dra och öppna ventilen, utan tryckningen på vredet måste hålla ventilen helt öppen för att den skall hållas fast/öppen av den låga spänningen från tändsäkringen, som Ingrid o Pålle påpekar.
Finns i två storlekar som anges som diameter på gummit har jag för mig.
Vet tyvärr inte hur kopplingen till den kortslutna kontakten funkar, men sitter ju vid magnetventilen och kan troligen inte påverkas/bli bättre alls av att man vrider på vredet då det bara är en tunn metallpinne som trycker på centrumet av gummit och inte kan överföra någon vridning, möjligen om man trycker och släpper på vredet in och ut ett flertal gånger.
Tändsäkring magnetventil..JPGSorry såg nu idag att du hade bytt hela armaturen till gasolen, men hur hänger det samman med den kortslutna kontakten. Den måste ju då ha funnits på den nya armaturen?? och man kan väl se två svarta vinklade anslutningar/sladdar med kontakter som inte är inkopplade för tillfället, den ena som den gröna kabeln ser ut att sluta vid..... Eller är ingen av bilderna från just din armatur kanske? För då kan det kanske vara någon sammankoppling av stiften som skall ske med de två sladdarna som inte funkar.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Äntlligen :) Sista komponenten bytte jag idag, omkopplaren för 230VAC/12VDC/Gas. Det var den som var orsaken till felet. Troligen oxid på kontakterna.

Nu väntar sommarens husbilsturer med ett fungerande kylskåp.
Då var det det som var felet. Har du kvar dom andra gamla delarna så har du bra reservdelar där. Grattis till reparationen
 
Toppen