• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkovmodell? AC?

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025
Håller just nu på att leta bättre begagnad husbil. Funderar på två saker.
1. Har tänkt mig alkovmodell för att jag är kvällsmänniska och min fru morgonpigg. Då stör man ju inte varandra så mycket resonerar jag eftersom resten av bodelen hela tiden är intakt. Har nu hört att det kan bli extremt varmt i alkoven. Synpunkter på det?
2. Vi tänker köra till sydeuropa rätt mycket vår, vinter, höst. Är AC ett måste eller?
Noterar att många bilar från 2000-talet saknar AC. Tacksam för synpunkter.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Alkovmodell? AC?

Takluckan och sidofönstret är öppningsbart vid behov. Jag har inga problem med värmen.
Det kanske kan vara ett större bekymmer om man har problem med rörligheten, att ta sig upp i alkoven.

Margus

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024

Håller med Esbjörn, inga problem med värmen i alkoven.
Men å andra sidan så gillar vi värme före kyla.

F

F.d. 24290

Guest

Hej,

Inga problem med värme i alkov. Men jag skulle absolut välja ac i bilen! Dels ur säkerhetssynpunkt det är till och med bevisat att man är en bättre chafför när man har bra klimat i bilen.

Vår gamla hade ingen ac och det har den nya! Vilken skillnad!

Lycka till!

F

F.d. 6061

Guest

Jag kan bara hålla med föregående talare. Inga problem med för varm alkov. I regel har du två fönster och en taklucka som du kan öppna i alkoven så att det var svalt och skönt. AC=måste enligt mig.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Eftersom jag är värmekänslig men ändå har behaglig temperatur i husbilen så måste det vara själva husbilens konstruktion som är avgörande. Väljer du en Rimor alkov så klarar du värmen och så slipper du ha motorn för att köra AC:en när du stannat för dagen på en ställplats om du enbart valt AC i bildelen:)

F

F.d. 1345

Guest

Hej ! Vi har precis varit i Italien med husbilen. Ac ett måste. Höjer livskvaliten.

// Mvh Classe

lasse&lotta

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3322
Medlemskap
2025

har haft en knaus 595 allkov med fönster på båda gavlarna det blev det bra genomdrag samt en stor taklucka mitt i husbilen upplevde inget beov av ac vid våra sydeuropa resor lasse

F

F.d. 4380

Guest

Har man en gång haft AC i bodelen kan man sedan inte vara utan.

Jag tror att säger man att man inte behöver AC ute i Södra Europa sommartid, så tror jag man ljuger för sej själv......

Nog måste det vara skönare att ha ca. 20-22grader i bilen mot ca. 30-35, eller ??

Roger

F

F.d. 2692

Guest

Håller med Kabyss, helt underbart med AC i bodelen. I Kroatien med 34° kändes det som ett måste.

F

F.d. 10115

Guest

Ja,det är samma sak som med automatlåda i bilen.Har man haft det förstår man inte hur man kunde köra med manuell växellåda i alla år tidigare:) Likadant var det ju när servostyrnig kom,det var ju inte många som valde det som tillbehör eftersom det hade ju gått så bra utan men idag är det ju standard.Allt som gör bilkörningen extra bekväm vänjer man sig blixtsnabbt vid och vill inte vara utan sen. Naturligtvis ska du ha ac i husbilen!!

F

F.d. 4104

Guest

Väldigt glad att jag valde AC till bildelen när jag köpte ny bil, ångrar bara att jag inte satte in en AC i bodelen också. Hade varit väldigt skönt i Kroatien:)
Till nästa resa kommer det nog att vara en sådan installerad. Om jag bara kört i Sverige hade jag inte valt att ha en AC (inte med vårt svenska väder).

Mvh Jerry

F

F.d. 58573

Guest

Men man byter en plåga till en annan; i vilket fall takmonterad AC bullrar mycket störande (både för en själv och ev. grannar).
aake

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om vi pratar AC i bodelen så kräver den 220V. Då tycker jag att man visserligen vinner komfort men förlorar lite av själva essensen för husbilslivet, nämligen friheten att stå där jag vill, inte där det råkar finnas 220V.

Sedan tillkommer kanske en del buller, något som jag visserligen inte har någon erfarenhet av. Vissa av dessa AC som ligger som en låda under en soffa eller i ett garage lär vara ganska tysta.

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

I min husbil, som är en alkovbil, räcker bilens AC väl till att kyla ner vid färd. Bodelens AC drar max 460 watt / 230 V. Det går att komplettera med 12V. Kyleffekten är på 800 W vilket är för lite för en 6 meters bil. Min bodels-AC är takmonterad och låter som ett JAS-plan som startar. Det bullrar...

Mvh
Knausen

F

F.d. 2069

Guest

Jag har då 12V AC i husbilen, att den bullrar gör inget då man bara kör den ordentligt innan man går och lägger sig då blir det ganska svalt resten av natten.

F

F.d. 6530

Guest

12 volt AC i husbilen, finns det verkligen någon sådan som funkar, o hur mycket kräm tar den ur batteriet. Nilsman

F

F.d. 58573

Guest

12V kylaggregat trodde jag var sådant som arbetar enligt vattenavdunstningsprincipen och som endast fungerar i torrt klimat och inte alls under varma och fuktiga förhållanden. Under sommarförhållanden vid Medelhavet lär det säkert fungera.

En vanlig takmonterad AC har jag och en sådan ger ett så pass störande buller att jag drar mig för att använda den på en campingplats om inte grannarna kör sina aggregat.

aake

F

F.d. 2069

Guest

Min Aircondition heter Waeco Easy Cool 1500, funkar på både 230V&12V

Döderhultarn

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2025

Tack för alla svar på mina frågor. De hjälpte mig att bestämma mig för alkovmodell och AC. En annan fråga är separat dusch eller inte. Tycker det verkar knöligt att duscha i samma utrymme som toa och handfat. Dessa och golvet blir ju blöta så att man måste torka torrt innan nästa kan gå på toan. Är detta ett problem eller?

Toppen