• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alkovbil eller integrerad ?

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Alkovbil eller integrerad ?

Har hyrt en en husbil i sommar och har fastnat totalt för det. Den vi hyrde var integrerad. Till nästa sommar blir det en egen. :spinny:

Men vilken är att rekomendera alkov eller integrerad? :confused:
För och nackdelar..
Vi vill absolut ha en med garage i och minst 4 bäddar...

Snälla hjälp oss ni som kan detta!
Tacksam för tips och synpunkter!

MVH Aila & Niklas

Vi har en alkovbil med 2 st- härligt breda dubbelsängar (en tvärställd längst bak).

Alkovbädden går att fälla upp i bak-kant så att den är ur vägen på dagen -samtidigt som man kan förvara massor av saker där.Och när man fäller ner den så kan ändå framstolarna utnyttjas som vanligt. Detta är två egenskaper som jag inte hittat på integrerade modeller-de flesta tycks tom sakna plats för sängkläder i uppfällt läge!
Andra fördelar med alkov :
-man "sitter under tak" = sällan störande sol
-vid stillastående i regn,kan man ändå se ut (genom en torr framruta)
-färre insekter på vindrutan (pga att en större luftbubbla bildas framför rutan)

Nackdelar med alkov är ju förstås att bränsleförbrukningen och vindkänslighet ökar .

Vad det gäller höjden,så är nog många integrerade bilar lika höga eller högre än alkovbilarna.

Utseendet /designen är väl en smaksak som man inte skall diskutera-jag håller nog med om att många helintegrerade är väldigt snygga!
Hälsn
Lasse W
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Alkovbil eller integrerad ?

Har kört/ägt båda alternativen och kör nu en Dethleff Globus som mäter 5,99 m och är helintegrerad. Billigare färjor/broar trots att man har cyklarna bak. Det är reg.papperen som gäller! Känns som att köra en gocart. Tål vind och är mycket bättre i Italien och Frankrikes små rondeller och låga hus. Går in på en p-ruta. Att vrida stolen för att ligga fram är små problem. Troligen mindre luftmotstånd än en alkov. Denna drog 0,86 l/mil på resan i Lappland över 3750 km.
Vi har passerat 30 000 km nu i bilen som är från 2007. Behöver aldrig använda el/gasolvärme då det blir varmt uppe i sängen (bak). Sikten med den stora rutan är enorm. Bara plus för vår "Leffe 3".
 

Bilagor

  • Kopia av 07-semester 249.jpg
    Kopia av 07-semester 249.jpg
    1,6 MB · Visningar: 4
  • Leffe 3 -07 008.jpg
    Leffe 3 -07 008.jpg
    1,3 MB · Visningar: 4
Toppen