• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkovbil eller integrerad ?

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2025
Har hyrt en en husbil i sommar och har fastnat totalt för det. Den vi hyrde var integrerad. Till nästa sommar blir det en egen. :spinny:

Men vilken är att rekomendera alkov eller integrerad? :confused:
För och nackdelar..
Vi vill absolut ha en med garage i och minst 4 bäddar...

Snälla hjälp oss ni som kan detta!
Tacksam för tips och synpunkter!

MVH Aila & Niklas

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Alkovbil eller integrerad ?

En helintegrert koster mer enn halvintegrert og alkove. Med minst 4 senger så faller halvintegrerte bort. Med de to alternativene som står igjen så finnes det mange meninger. Personlig foretrekker jeg helintegrerte biler, en får en bedre utnyttelse av lengden på bilen ved at forsetene blir en aktiv del av bomiljøet.

De fleste helintegrerte har mindre luftmotstand under kjøring og kan være lavere enn alkovemodellene. På den andre siden er det lettere å finne alkovebiler med mer enn 4 soveplasser, integrerte har oftest bare plass for 2 i senkesengen og 2 over garage. Det finnes integrerte med 6 soveplasser, med mulighet for å bruker dinetten som seng - problemet da er at en mister en del av fordelene med forseter som kan snues rundt.

F

F.d. 24290

Guest

Hej,

Vi har en alkov och jag tycker det är kanon på det sättet att en säng liksom försvinner. Men så blir det ju egentligen även med helintegrerat bara att där måste man oftast vinkla ner ryggstöden etc för att kunna fälla ner sängen!

Vill ni ha en nyare bil med 6 sittplatser (bältade) så finns nästan bara alkov bilar att välja på!

Vår bil har dubbelsäng bak och ett jättegarage vilket är underbart! Plus sovalkoven som också är jättestor så man kan lätt färdas och sova 4 vuxna utan problem!

Ska ni ha en nyare bil eller begagnad?

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2025

Vi ska ha en 2000-tals bil. Så en beagnad blir det.
Önskvärt att hitta en under 6 m = billigare färjebiljetter och lättare att parkera på en vanlig p-plats.

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Vi har en alkovbil och anledningen till att vi valde det var att när vi bytte från husvagn till husbil så hade vi flera barnbarn i sådan ålder så att de ville följa med då och då. Och då verkade alkovbil erbjuda ett bekvämare leverne med sängplatser utan att ständigt behöva bädda med dinetten. Men nu har antalet som vill följa med farfar/farmor morfar/mormor ut på camping minskat drastiskt. Kompisar och annat har blivit viktigare.

Men nu när vi åker ensamma så har vi upptäckt att alkoven är ett ganska bekvämt ställe att slänga upp grejer på som inte får plats någon annan stans. Ser inte alltid så kul ut, men man får ju röja ibland:yes:. Men helt säkert går det åt mer soppa med alkov än utan. Kanske kan skillnaden vara någon eller ett par dl/mil beroende på mot- eller medvind. Dessutom blir ju alkovbilarna oftast högre, vilket har förorsakat slimmade backningsmanövrer vid ett par tillfällen.

Vi är nöjda med vår alkovbil men det kommer ändå att bli så att vi byter till bil utan alkov när det så småningom blir dags för byte. Om det sedan blir en hel- eller delintergrerad får vi ta ställning till då.

Hälsn. från S-E

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Med tanke på fyra sängplatser så skulle jag föredra en helintegrerad. Den ger större rymd och har två färdigbäddade sängplatser. Vändbara stolar, vilket är det vanligaste, ger bra utnyttjande av bilens längd eftersom en soffa i dinetten kan sparas in. Visserligen finns det idag alkovbilar där sängen kan lyftas upp och därmed ge möjlighet till vändbara stolar till dinetten men kan man bortse från kostnaden så är den helintegrerade bättre. Möjligen kan en begränsning vara sängarnas längs i den helintegrerade eftersom en del av "sänglängden" går åt till mekaniken för att lyfta sängen plus att det inte finns något effektivt stopp för kudden att trilla utanför madrassen och tårna att hamna på de ofta kalla stålkonstruktionerna i lyftmekanismen med endast ett tyg som skydd. Detta gäller framför allt om man är lite längre än medellängd.

Jag tycker inte man skall lägga alltför stor vikt vid sexmetersgränsen för färjor och broar (Öresundsbron) om man inte har för avsikt att veckopendla med husbilen. Kostnadsskillnaden är inte speciellt stor i förhållande till hela semesterkostnaden även om den kan synas vara stor vid jämförelse av enbart biljettkostnaden för en överfart. Parkeringsproblematiken tycker jag är relativt enkelt för en ca sju meters bil. Ofta finns det platser som det går att backa in på så att överhänget bak kan sticka ut över en gräsmatta eller dylikt.

F

F.d. 58556

Guest

Hej

Intressant diskussion.

Och för att det skall bli en diskussion, kan man ju inte vara helt överens.
Därför tänker jag ge mig in i debatten, eftersom jag inte är helt överens med föregående talare.

Vi har en alkov-bil med fyra fasta sängplatser, två i alkoven och våningssängar bak. Den undre våningssängen kan fällas upp och därmed får man plats med cyklar i garaget.
Alkoven fälls upp dagtid och ger rymd i bilen, framstolarna är vändbara och ingår i sittgruppen.
Och bilen är under 6 meter.
Jag anser att man kan få alla fördelar om min vill.

Att bilen skulle vara under 6 meter, var ett krav från våran sida när vi letade husbil.
Vi åker till Tyskland 2-3 gånger om året, och jag tycker att färje/bro-kostnaden är en betydande del av semesterpengen. Nyligen betalade vi ca. 1800kr för en 3-månadersbilljett, med en bil över 6 meter hade priset varit det dubbla. Vi var i Tyskland i två veckor, och under samma period var boendekostnaden ca. 650kr. Dieselkostnaden ca. 2500kr.
Så i vissa fall, är färjekostnaden en mycket stor del.

Sedan kan jag tycka att helintegrerade är betydligt snyggare att titta på, och efter vad jag har hört, är överblicken fantastisk bakom den stora framrutan. Det skulle inte förvåna mig om även vi köper en helintegrerad i framtiden, men då är i så fall behoven från vår sida annorlunda mot vad dom är i dag.

Fast det viktigaste är förståss att bilen inte är fuktskadad och att den har en hög lastförmåga. Dessutom tycker jag att mycket golvyta är viktigt, det är jobbigt om bara en person kan resa sig åt gången när man bor i bilen.

MvH
Karianne

F

F.d. 24131

Guest

Har själv gått i dessa funderingar och numera finns det halvintegrerade som också erbjuder 4 fasta bäddar. De jag har hittat är Burstner Ixeo och Rapido 776. Tyvärr kommer man inte ner under 6 meter med dessa. Rapidos variant kom i år så det finns nog inga på begagnatmarknaden ännu. Burstners tror jag också är ganska ny men den har funnits minst sedan 2008 så där kan man kanske hitta någon begagnad. I Tyskland finns det en del av dessa som begagnade.

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2025

Tack för era svar! Kul med mångas åsikter, det hjälper!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Köp bil efter behov. När vi var barnfamilj hade vi en alkovbil med 5 platser. Nu 50 pluss
har vi en tvåbädds halvintegrerad 6 metersbil med stor fast säng. Det är enormt skönt att slippa alkoven ur bränsle och stabilitetssynpunkt. Ur värmesynpunkt skulle det vara skönt
att ha samma planlösning men med helitegrerad bil.

F

F.d. 53012

Guest

Vi ska ha en 2000-tals bil. Så en beagnad blir det.
Önskvärt att hitta en under 6 m = billigare färjebiljetter och lättare att parkera på en vanlig p-plats.

Då blir det mest rymd med en alkov där 2 sängar i alkov är uppbäddade och ev 2 ytterligare berodende på planlösning, annars blir det trångt efter egen erfarenhet
med 17 års ägande. Men vi är ganska smidiga det är inte dom flesta som åker idag
där merparten är ett par i övre medelåldern utan barn. Men prova er fram det är bäst.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En smaksak! Vissa tycker att helintegrerade bilar är ännu fulare än alkover.

F

F.d. 16972

Guest

Inte så kul att se kulorna rinna iväg på macken så integrerad.
Har ingen husbil idag men lär nog köpa en integrerad:)

:wub:

F

F.d. 1997

Guest

Har själv gått i dessa funderingar och numera finns det halvintegrerade som också erbjuder 4 fasta bäddar. De jag har hittat är Burstner Ixeo och Rapido 776. Tyvärr kommer man inte ner under 6 meter med dessa.

Även Frankia erbjuder en nedsänkbar säng i många av sina halvintegrerade modeller. Denna säng är i bilens längdriktning och har måtten 130x195cm. Kan även nämna att jag sett gamla Pilote (eller var det Rapido?) med liknande lösning.
/David

F

F.d. 53012

Guest

Har själv gått i dessa funderingar och numera finns det halvintegrerade som också erbjuder 4 fasta bäddar. De jag har hittat är Burstner Ixeo och Rapido 776. Tyvärr kommer man inte ner under 6 meter med dessa. Rapidos variant kom i år så det finns nog inga på begagnatmarknaden ännu. Burstners tror jag också är ganska ny men den har funnits minst sedan 2008 så där kan man kanske hitta någon begagnad. I Tyskland finns det en del av dessa som begagnade.

Inte skönt att slå i huvet hela tiden med den begräsade höjden under sängen i en IXEO eller Mega Van är själv 1.88 och lånade en sådan men funderade att ta med hjälp nästa gång.

F

F.d. 29289

Guest

En bra test kan vara att själv krypa upp i alkoven och utvärdera hur det känns att sova där om än det är era gäster som ska göra det
Ofta är det olika mått mot taket och känslan för oss "vuxna" att dels sova där och dels komma upp och framförallt ner från alkov kan vara av stor betydelse
Så kryp upp och stanna en stund när ni tittar på bilar ev hyr en en helg med alkov
säger en plåtis ägare som lånat både ok

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Tror inte att bränsleförbrukningen på nyare alkovbilar avviker särskilt mycket från vad de helintegrerade drar. Min 07:as alkov med 160 hästarsmotorn drar kring 1,1 l/mil upp till kanske 100 km/tim, och sen ökar det givetvis om man kör fortare. Alkoven är uppfällbar och inkränktar inte på boendeytan, trots det kan man stuva grejor där. Bekanta kan alltid sova över. Om barn är med kan de gå och lägga sig utan att någon del av sitgruppen försvinner.

noynoy

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2025

Tack alla! Det blir nog en alkov bil under 6 m. Mycket husbil på liten längd.
Ha det bra!

F

F.d. 660

Guest

Vi har ju precis köpt vår första husbil och i början tittade vi mest på hel eller delintegrerade bilar men kom sedan på att alkover egentligen är bättre för oss då man som vi bara är två så har vi fått en bil med ett jättestort kök, ett toautrymmen med en separat duschcabin med dörrar, vilket jag hade som krav, plus att sängen alltid finns där bäddad och klar och man behöver inte lägga på överkastet om man inte vill, man kan bara dra för insynsskyddet så ser man den inte, och sedan att bilen är under 6meter är en fördel med tycker jag, vi har väl ca 35 mil till Köpenhamn vilket gör att man kan sticka över dit för en långhelg om man vill och då gör det ganska stor skillnad om det kostar 800:- i stället för 1600:- att åka över sundet.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

har sista 5 åren haft alkov.Skuggar skönt när man kör mot solen.Bilen är under 6 mtr.(krav)har dubbelbädd +alkov.Saknar inte garage,känns som ett utrymme att överlasta i.Vi har utrymme för drygt 500 kg.Röjer ur alkoven när vi reser fler än två samt den mörka tiden när vi inga utemöbler behöver.Åker ofta söderut,därav längden när vi ändrar rutt så att vi kanskae bara en el.två ggr./år reser s-ut kanske vi går upp i storlek.Allt förändras ju

Toppen