Sv: Alkovbil eller integrerad ?
Hej
Intressant diskussion.
Och för att det skall bli en diskussion, kan man ju inte vara helt överens.
Därför tänker jag ge mig in i debatten, eftersom jag inte är helt överens med föregående talare.
Vi har en alkov-bil med fyra fasta sängplatser, två i alkoven och våningssängar bak. Den undre våningssängen kan fällas upp och därmed får man plats med cyklar i garaget.
Alkoven fälls upp dagtid och ger rymd i bilen, framstolarna är vändbara och ingår i sittgruppen.
Och bilen är under 6 meter.
Jag anser att man kan få alla fördelar om min vill.
Att bilen skulle vara under 6 meter, var ett krav från våran sida när vi letade husbil.
Vi åker till Tyskland 2-3 gånger om året, och jag tycker att färje/bro-kostnaden är en betydande del av semesterpengen. Nyligen betalade vi ca. 1800kr för en 3-månadersbilljett, med en bil över 6 meter hade priset varit det dubbla. Vi var i Tyskland i två veckor, och under samma period var boendekostnaden ca. 650kr. Dieselkostnaden ca. 2500kr.
Så i vissa fall, är färjekostnaden en mycket stor del.
Sedan kan jag tycka att helintegrerade är betydligt snyggare att titta på, och efter vad jag har hört, är överblicken fantastisk bakom den stora framrutan. Det skulle inte förvåna mig om även vi köper en helintegrerad i framtiden, men då är i så fall behoven från vår sida annorlunda mot vad dom är i dag.
Fast det viktigaste är förståss att bilen inte är fuktskadad och att den har en hög lastförmåga. Dessutom tycker jag att mycket golvyta är viktigt, det är jobbigt om bara en person kan resa sig åt gången när man bor i bilen.
MvH
Karianne