• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkov med aldevärme

F

F.d. 55829

Guest
Söker familjens första HB. Följande spec. Alkov, vattenburen värme (måste klara vintercamping i 1v.), 4 bältade platser, tvärgående garage (cyklar och skidor)Max 7,50 lång pris ca 350'

Alternativen i på blocket och hos handlarna är uteslutande Kabe eller Nordic från 2000-04- något jag skall akta min för?

Sökningar i Tyskland ger 2-4 ex av Burstner 747-2, vilken är en jätte.

Någon som känner till något bra alternativ?

/Johan

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Alkov med aldevärme

Brustner 747 är en populär bil för barnfamiljer och har ett bra rykte. Visst den är stor men utrymmet behövs om allt skall med speciellt på vintern. Var inte rädd för storleken. Man lär sig snabbt att hantera bilen.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tjena Granis och välkommen till klubben! Svarade dig på mailen igår och såg inte att du redan hade gjort ett inlägg här!

Jag lyfter tråden igen med hopp om att någon mer svarar. Argos 747 vet Granis redan vad det är för en kärra, han söker alltså ett lite mindre alternativ!

//Annette

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Vattenburen värme är absolut inget krav för att få en vinterduglig boning på hjul.

Haft båda lösningarna genom åren (just nu luftburen Truma) och tillbringar rätt många dagar under vinterhalvåret i alper/fjäll. Det har fungerat förträffligt med båda lösningarna. De bidrar till att skapa olika fördelar och nackdelar men värmen i bilen blir tryggad med oavsett lösning. Energiförbrukningen är det normalt sett heller ingen skillnad på. Det åtgår ju samma mängd energi för att upprätthålla rumstemperatur i husbilen oavsett metoden för att komma dit.

Vi läser rätt många "tyckanden" i olika media avseende uppvärmningsalternativen. Viktigt att ställa sig frågan hur många av dem som verkligen bygger på sann erfarenhet och vad som är fakta respektive eget tyckande. Ingen vill väl erkänna att det man själv har är sämre eller dåligt. Man slåss för sin sak helt enkelt.

En schysst vinterbil för familjen med stor alkov och våningssängar för de yngre är även Eura Mobil Profila 675VB (eller 685). Levt med en sådan under några säsonger och fungerat på alla sätt.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Ta en titt på finbil.se. Där finns en concorde byggd på mercedes med aldevärme och bakhjulsdrift. Litet gammal men concorde bygger bra bilar. Priset är 399 tkr. En meter kortare än en 747. :)

Toppen