• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alkohol å Öl

F

F.d. 3088

Guest
kolla här ljust öl med mycket alkohol är bra för skelettet:D

Klipp ur aftonbladet

Grattis ölälskare! En bärs emellanåt kan stärka ditt skelett.

Det är en ny forskningsstudie från USA som kopplar samman ämnet kisel, som finns rikligt i öl, med bentäthet.
Tidigare studier har också visat att kisel kan motverka benskörhet och att måttligt öldrickande kan verka förebyggande. Men nu har forskare vid University of California undersökt hur mängden kisel varierar mellan olika ölsorter, skriver Newscientist.com.
Ljust öl bäst

100 ölsorter från hela världen analyserades och resultatet visade att kiselhalten varierade mellan 6,4 och 56 milligram per liter.
Så vilken öl är då bäst för skelettet? Forskarna kom fram till att ljusare öl tillverkat av korn och humle, till exempel ljusa ales, var rikast på kisel. Öl med låg alkoholhalt innehöll minst kisel tillsammans med porter, stout och veteöl

Gurra

F

F.d. 3297

Guest
Sv: Alkohol å Öl

-" Va´så säker, Gurra,
já´e´både listig å´stark! "-

Schkåll, Herr Admiral von Schneider ! :eek:

F

F.d. 29925

Guest

Äntligen!
Något som jag har misstänkt länge, men nu dessutom har fått på pränt.

Ju mer öl ju starkare ben!

(bäst att passa på innan det komer nån annan professor med motsatt resultat.):D

och jag som har levt i villfarelsen att det var calcium som var den viktiga byggstenen för skelettet.:confused:

(tänk om man var 30, va roligt det skulle ha varit.:))

Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Eftersom jag äter B12 tabletter så blev jag informerad av min läkare att öl är bra mot B vitaminbrist.

:yes:Å de har man tagit fasta på:yes:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Har några oöppnade flaskor öl som vi fått ärva som bryggdes till Vegaexpeditionen 1878 av Hamburgerbryggeriet i Stockholm men aldrig blev ombordlastade. Det kanske är dags att öppna dom nu innan dom börjar slå av sig dom borde ju innehålla mycket nyttigt!
/Åke

F

F.d. 29925

Guest

Även jag börja tvivla på sanninghalten i påståendet.

Allt för många av de som jag har träffat på efter allt för hög ölkonsumtion har ofta haft problem med just benen.:wink:

F

F.d. 53078

Guest

Är inte whisky bra mot någonting?? Hoppas på positivt svar!

Lasse
Jo då det är det Alla rena alcoholer är nyttiga i små mängder (Ca 2 cl /h)
Ex. whiskey, vodka, Rom brännvin.
Kan även användas som rengörnings medel desinfektera m.m.

För många år sedan gjordes det en undersökning på uppdrag av en religös grupp av alkoholens inverkan.
Dom som drack måttligt ett glas vin en öl främst till maten var friskast.
Dom som var nykterister hade en sämre hälsa
Och dom som drack väldigt mycket hade sämst hälsa.

"Den som hade förhoppning att det går att spara timmarna och dricka upp en hel flaska efter några timmar blir dessvärre besviken"
Man skall inte dricka mer än vad kroppen kan förbränna.

Och öl är bra mot många sjukdomar till skillnad mot mjölk
Juan

Senast redigerad av en moderator:
Toppen