• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Algexplosion i poolen, går det att åtgärda??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Kom hem efter tre veckors semester. Hade täckt poolen (12 kubik) med ett överdrag, men det hade blåst av och den har stått öppen. Pumpen hade stannat. Den satte jag igång direkt, men vattnet är helt grönt av alger...går det att åtgärda, eller är det bara att tömma ut och börja om från början??

/Ludde

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Algexplosion i poolen, går det att åtgärda??

Skjedde hos oss i fjor sommer. En "hestekur" med klor og klarningsmiddel ordnet det her.

:)

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Ja, prova att klorchocka det gjorde vi förra året fungerade för oss men bada inte direkt efter -:)
/pelle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det blir billigare att tömma poolen och fylla med nytt vatten än chock-klorera eftersom det endast rör sig om 12 kubik, om det är mycket alger.

Men har du en liner-pool så är det ändå bäst med chock-klorering.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det är en sån rörpool med liner som står ovan mark. Vill helst slippa tömma den, vi har egen brunn och det tar flera dagar att fylla den, sen tar det en vecka innan vattnet är badvarmt igen eftersom det är 4 grader från brunnen.

Klorera kan jag göra, men försvinner verkligen algerna av det?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Klor dreper algene, men er det mye så kan en og benytte et middel som feller ut algene slik at de blir et lag på bunnen som kan løftes ut det meste og resten med rensesuget. Har renset et 70 m3 saltvatn basseng som hadde stått i 5 mnd, det var flak med alger som veg først spadde ut med hoven - deretter klorsjokk og spesialmiddel for utfelling av alger. Ny runde med hoven fulgt av dammsugaren, backflush på sandfilter for å avslutte med stabilisering av kjemien i vatnet og justering av saltet.

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Ludde, glöm inte att först justera ph-värdet innan klorering. Annars försvinner kloreffekten snabbt och du får problem att få bort algerna. Först ph, sedan klor!
Med vänlig hälsning,
Claes

F

F.d. 16274

Guest

Köp "algdräpare"! Hade samma problem i våras innan allt var färdigt. Hälde i 5 dl i en pool som rymmer 42 kubikmeter vatten. Rent nästa dag!!!!

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Är algdräpare och flockningsmedel samma sak? Måste ha tag på detta i morgon och kan inte vänta på en beställning, det verkar bara som algdräpare finns att köpa av Folkpool på postorder. Flockningsmedel verkar däremot finnas i flera butiker nära mig.

F

F.d. 52945

Guest

Är algdräpare och flockningsmedel samma sak?

Hej Anette, nej det är inte samma sak, algmedel håller algerna i schack och flockningsmedel "binder" mindre partiklar i vattnet så att de blir lite mer hanterliga för reningsverket.

Glöm inte att köra runt med en borste på väggar och botten efter att du tillsatt "algdräparen" så att allt kommer med ut i reningsverket!

//Pilot

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Enligt poolföretaget jag anlitar så räcker det oftast med att chockklorera. Jag fick kraftig algtillväxt ett år i vår 60 m3 pool och chockkloreringen hjälpte. Sandfiltret bör backspolas ganska ofta och jag behövde också dammsuga poolen för att bli av med beläggningen som lade sig på botten.

Lycka till!

F

F.d. 23858

Guest

Testa absolut med algdräpare det är nästan fascinerande hur stor effekt det medlet kan ha! Från grönaktigt och halvgrumligt till kristallklart och lockande! Förstår ditt problem med egen brunn men jag är övertygad om att algdräpare löser ditt problem. Lycka till! :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Tömde i algdräparen i förmiddags, den gröna färgen börjar sakta men säkert försvinna, men det är väldigt vitaktigt grumligt istället. Men det är väl döa alger då eller?
Pumpen tar väl dom så småningom. Ska bli intressant att se hur det ser ut i morgon bitti.

/Ludde

Toppen