• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldrig nöjd

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det är väl märkligt... Vi flyttade semestern från Maj till Augusti för att ev . Kunna köra ned till Kroatien. Vi börjar semestern fredagen den 7/8 dvs nästa vecka. Nu när man öppnar upp gränserna till Kroatien så kommer orosmoln som den andra vågen. Jag har väntat på besked och längtat att åka hela våren och sommaren. Nu vete tusan om vi vågar köra. Eftersom semestern nu blev sen så ser jag ingen ljusning i att köra i Sverige. Jag vet inte vilken fot jag ska stå på.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Va e de för fel att åka i Sverige nu i augusti?
Själva är vi lite av riskgrupp, så vi har hållit oss hemma hitintills & tänkt att dom som har julisemester får hållas. Vi måste ju inte vara ute när alla andra är det eftersom vi slutade jobba för några år sedan.
Nu planerar vi dock att börja röra på oss kommande veckor, då vi tänker att det är lite mindre folk i rörelse. Augusti kan ju va helt underbart också. Semestra i Sverige är för oss att utforska nya platser osv. Det gör man lika bra i augusti som juli.
Så passa på och njut av semestern, ni kanske blir positivt överraskade. Semestern måste ju inte bara innebära att jaga sol & bad, finns mycket annat att uppleva.
 
R

RobbeS

Guest
Svenskar är väldigt fixerade att resa i landet i Juni och Juli och ev in i mitten på augusti. Då missar man dock den bästa tiden, i Norrland i alla fall. Ska man upp i fjällen är september den bästa tiden. Klar och frisk luft, inga mygg eller knott, fantastiska färger och turisterna har åkt hem. Visst det blir ingen sola och bada resa men det kan man göra i badhuset hemma.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Va e de för fel att åka i Sverige nu i augusti?
Själva är vi lite av riskgrupp, så vi har hållit oss hemma hitintills & tänkt att dom som har julisemester får hållas. Vi måste ju inte vara ute när alla andra är det eftersom vi slutade jobba för några år sedan.
Nu planerar vi dock att börja röra på oss kommande veckor, då vi tänker att det är lite mindre folk i rörelse. Augusti kan ju va helt underbart också. Semestra i Sverige är för oss att utforska nya platser osv. Det gör man lika bra i augusti som juli.
Så passa på och njut av semestern, ni kanske blir positivt överraskade. Semestern måste ju inte bara innebära att jaga sol & bad, finns mycket annat att uppleva.

Det är inget fel att åka i Sverige i augusti. Det är bara så att jag har gjort det större delen av mitt vuxna liv. För mig är längtan stor att få sitta vid Medelhavet stränder med sol,bad och värme. Dessutom med mat och dryck som är en upplevelse.
Jag tittar på färska resefilmer på Youtube om kroatien och inser att det är dit vil vill resa men vet inte om vi vågar. Ett dilemma
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Svenskar är väldigt fixerade att resa i landet i Juni och Juli och ev in i mitten på augusti. Då missar man dock den bästa tiden, i Norrland i alla fall. Ska man upp i fjällen är september den bästa tiden. Klar och frisk luft, inga mygg eller knott, fantastiska färger och turisterna har åkt hem. Visst det blir ingen sola och bada resa men det kan man göra i badhuset hemma.

Jag är uppvuxen i fjällen och visst är det vackert där men det upplever jag andra delar av året.
 
R

RobbeS

Guest
Det är svårt att ge råd om att åka eller inte åka då ingen riktigt vet hur pandemin kommer att utveckla sig. Vi hade själva tänkt åka ut Europa i sommar och ställde dessutom in en Rhodosresa i början på Juni. Istället fick vi utforska närområdet vilket gett oss en helt ny syn på våran landsända.
I positiv bemärkelse.
Risken att bli smittad själv är dock inte så stor om man minimerar kontakten med andra människor och använder dusch och toalett i husbilen. Kroatien lär inte heller stänga landets gränser för turister då dom är helt beroende av besöksnäringen. Frågan är väl mer vad Österrike och de andra länderna man måste passera till och från gör.
Troligtvis kommer det att gå bra om ni åker och ni lär få gott om plats på campingarna och stränderna.
 
Toppen