• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aldrig mer Rydebäck

F

F.d. 52945

Guest
Vi och ett annat husbilspar tänkte oss helgen i Rydebäck som så många gånger förr, när vi kommer ner står det ett antal husbilar som vanligt där allaredan.
Bl.a ett par som vi träffar rätt ofta runt om i Skåne, Mannen kommer fram till oss och säger att han blivit indirekt hotad av ett gäng ungdomar med kepsarna bak och fram som kört runt och sladdat o.s.v. När de tyckte de var färdiga med detta så gick en av ligisterna fram till mannen och sade att han hört "rykten" att det skulle komma fler ungdomar till natten och eftersom de inte tycker om att det står husbilar där så skulle de kasta sten på husbilarnas fönster...denna konversation skedde med ett hånflin från grabben med "kepsen bak och fram," killarna var i 20-årsåldern.
Vi talade om detta för övriga husbilsåkare som stod där och jag tror att de flesta precis som vi gav sig av och sökte andra "säkrare/trevligare" ställplatser, för våran del blev det Råå istället.

Tyvärr så vann buset denna gång bara att erkänna och för våran del så kommer Rydebäck tyvärr vara sista gången som vi besökt!
ArTii

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Aldrig mer Rydebäck

Hej,
ja tyvärr känns det som Rydebäck inte är en säker plats längre. Jag undrar bara om det är 20-åringarna själva som inte gillar husbilar eller om de har hört det från äldre folk?
Buset eller vad vi kallar det kan sprida sig och uppträda på flera platser. Det har varit situationer på Råå också. Vid ett tillfälle i fjol kom det en bil med ungdomar och körde runt och sladdade till och med innanför buskarna längst bak på grusparkeringen. Jag ringde polisen och anmälde händelsen. Känner ni er hotade svarade polisen. Ja på sätt o vis sa jag. Tänk om de sladdar in i en husbil sa jag.
Men tror ni det kom någon polispatrull?
Nix.

/Willy

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Blev dina kompisar hotade helt oprovocerat .ungdomarna bara gick fram och hotade dom helt utan anledning?

F

F.d. 52945

Guest

Ja, enligt kompisen helt oprovocerat det.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Desverre er mange steder i Sverige slik. Virker som om dere har ungdommer som lider av ett eller annet med mange bokstaver i diagnosen, og hele tiden nye generasjoner. Når i tillegg politiet åpenbart ikke tar tak i problemet så har dere en ukultur i Sverige som aldri stanser.

Nesten hver enda liten stad i Sverige hvor disse ungdommene bruker bilen som våpen gjennom hele natta.

Ganske enkelt en i tiden fullstendig miljøfientlig ukultur med en løsning, POLITIET MÅ GJØRE JOBBEN SIN OG FJERNE DISSE INSEKTENE! Men ingen ting har skjedd siden 2001 iallfall.....

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Snorungar som dessa har det med hemifrån. Utan tvekan har dom lyssna på föräldrarna.
Ämnen som ventilleras hemma suger dom åt sig. Rätt eller fel, dom kan inte skilja på det.

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023

Va trist att bli bemött så :mad: Ett sånt ställe undvikes naturligtvis.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej på er.
Vi stod på Rydebäck badplats 2009 då vi fick en sten på cirka ett kilo kastad rakt igenom förarhytten måste ha kastats med stor kraft eftersom den gick rakt igenom sidofönstret på vänster sida och ut genom högra rutan.
Kl var cirka 03.30.
Så det kan mycket väl hända igen.
2179:wideeyed:

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Hej ArTii

Hoppas natten har varit lugn i Råå. Är de småbåthamnen ni åkte till så är det ju tyvärr inte särskilt tryggt där heller nu för tiden så för vår del kommer vi nog att åka förbi Helsingborg i fortsättningen.

Tack för att ni varnar oss andra.

Ha det så bra så ses vi säkert snart på säkrare ställen

Hälsningar Rolf & Marie

F

F.d. 52945

Guest

Att jag tog upp buset i Rydebäck var för att det inte är första gången det händer (t.ex Lillian & Reidar) dessutom så finns det en om än en liten skara människor som inte vill annat än att vi skall där ifrån och då är det inte bara de unga kepskillarna jag syftar på utan helt vanligt folk som tycker att vi helt enkelt inte skall finnas just där.

I övrigt så vill jag nog vara försiktig med ovanstående ,för saker och ting skulle ju kunna vara en engångshändelse, men jag skulle också absolut vilja ha reda på här på forumet om upprepad "bus/trakasserier/inbrott" på ställplatser runt om i landet.

Ja, Rolf jag tycker inte heller att Råå är den ultimata ställplatsen och jag har också hört att det varit en del bus även där...så som ställplatsen ligger skulle jag t.ex aldrig lämna husbilen för en längre promenad om det inte fanns andra husbilar där som man kommunicerat med innan.

Med vänlig hälsning
ArTii

Mattssons

FD HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021

Vi ska till Helsingborg nästa vecka och hade funderingar att stå på parkeringen Tinkarp Nedre, som finns i ställplatslistan här på forumet. Vet någon om det brukar vara lugnt där, heller får vi tänka om?

Åsa & Calle

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Jag har själv bott 8 år i Rydebäck, även om det nu är några år sedan. Även då hände det att det stod någon husbil eller husvagn där och ingen hade något negativt att säga om det.
Men så kom husbils bommen och helt plötsligt vara hela parkeringen full med husbilar. Detta uppskattades inte av en del Rydebäcksbor.
För några år sedan kom "camping förbjudet" skylten upp. Säkerligen någon Rydebäcksbo som själv satt upp den. Men budskapet är solklart vad man menar.
Sen finns det en hel del husbilsägare som tycker "vi campar" inte, vi bara parkerar och skylten gäller inte oss. Att säga att vi endast parkerar när allmänheten tycker vi campar hjälper inte. Åter igen budskapet "camping förbjudet" är solklart vad man menar, oavsett om skylten är laglig eller inte.

Jag anser att genom att bete oss på det här viset gynnar det inte oss som är husbilsägare och det gör det inte lättare att få allmänheten att acceptera husbilar.
Ser jag en "camping förbjudet" skylt så skulle jag aldrig få för mig att ställa mig där, utan det är mycket bättre att köra vidare till en plats där de har större förståelse för husbilar.
//Nilhen

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har övernattat i Rydebäck åtskilliga gånger, men för ett par år började det hända obehagligt bus. Sällan har jag upplevt felaktigt beteende av husbilarna. Vid något enstaka tillfälle har nån idiot (=husbil) parkerat längs med i bilparkeringsraden, men det tillhör undantaget.
Sen nattparkeringen (=förbudet sommartid) infördes ökade buset och numera är vi aldrig på denna förträffliga parkering. Det finns andra kommuner som är lugnare

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag kan hålla med nilhen i ett avseende. Om allmänheten retar sig på parkerade husbilar ( även om det är tillåtet) så bör man nog hålla sig därifrån för att inte ytterligare infektera frågan & ge oss husbilsbilister dålig renomme. Däremot är det helt förkastligt & olagligt att störa, oroa & göra åverkan på saker så som sker i detta fallet. Om undomarna tagit efter vad man hört hemma så är det helt uppåt väggarna & föräldrarnas ansvar. Om man råkar ut sådant här tycker jag man skall kalla på polis.

Bennie

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo tack för all upplysning om Råå & för den delen även Rydebäck. Hamnkrogen &
Rökeriet slipper oss hädanefter!
Där finns andra ställe som känns lugnare, & som gärna tar emot våra beställningar!
Mvh.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Bennie!
Vadå kalla på Polis?
Fråga 2179 inlägg 8 vad som hände sen.
Allt frid & fröjd "eller"?
Mvh.

Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

Desverre er mange steder i Sverige slik. Virker som om dere har ungdommer som lider av ett eller annet med mange bokstaver i diagnosen, og hele tiden nye generasjoner. Når i tillegg politiet åpenbart ikke tar tak i problemet så har dere en ukultur i Sverige som aldri stanser.

Nesten hver enda liten stad i Sverige hvor disse ungdommene bruker bilen som våpen gjennom hele natta.

Ganske enkelt en i tiden fullstendig miljøfientlig ukultur med en løsning, POLITIET MÅ GJØRE JOBBEN SIN OG FJERNE DISSE INSEKTENE! Men ingen ting har skjedd siden 2001 iallfall.....

Att utpeka ungdomar med ADHD-diagnos på detta sätt är beklämmande. De flesta med sådant handikapp sysslar definitivt inte med bus och skadegörelse. En annan bokstavskombination, som också använts som skällsord, var CP. Tack och lov har detta upphört.

Tråkigt att du utrycker dig på detta sätt på HBK:s forum!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

??? Vad har vi missat?
Mvh.

Att utpeka ungdomar med ADHD-diagnos på detta sätt är beklämmande. De flesta med sådant handikapp sysslar definitivt inte med bus och skadegörelse. En annan bokstavskombination, som också använts som skällsord, var CP. Tack och lov har detta upphört.

Tråkigt att du utrycker dig på detta sätt på HBK:s forum!

Toppen