• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aldepanna stannar

F

F.d. 51064

Guest
Vi har en Aldepanna i vår Bürstner som stannar i tid och otid. Av någon underlig anledning alltid på natten. Kanske beroende på att den för det mesta är igång enbart på natten :). Högst irriterande i alla fall.

Vi har försökt att hitta något mönster så att man skall komma på vad det beror på.

Kyla, definitivt inte, stannar även om det är plusgrader ute.

Halvtom flaska, verkar inte bero på det, kan hända även vid full flaska.

Har haft bilen inlämnad för felsökning, dom hittar inget fel. Någon fler som råkat ut för det och funnit och åtgärdat problemet.

Har försökt hitta inlägg som beskriver något liknande, antingen har detta inte hänt några fler eller också är jag dålig att söka.:wub:
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna stannar

Hej!
Jag känner inte din för mig moderna panna, men jag kan inte låta bli att fundera.
Är det möjligen så att när pannan går med full effekt i en uppvärmningsfas och sedan minskar i effekt vid uppnådd temperatur att den slocknar. Iså fall kan det vara någon flamkontroll som inte funkar på rätt sätt. Kanske triggar jag någon som har en liknande panna som du att komma med någon idé.
Hoppas du får bättre svar!
Jan-Evert
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: Aldepanna stannar

Svårt att säga då den kan gå oavbrutet i flera timmar för att sen stanna. Ibland startar man den och den går i någon halvtimme för att sen stanna igen. För att nästa gång gå i åtskilliga timmar. Finns ingen rim och reson i hur den fungerar. Har också bytt ut reduceringsventilen.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Aldepanna stannar

Hade ett liknande problem med min panna och jag fick varje gång trycka in återställningsknappen som utlöst p gr av för hög värme i pannan. Genom att ställa ner tempen på vattnet till ca 60 gr i st f 80 så upphörde dessa problem och värmen räcker väl till ändå.

Per-Åke
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Aldepanna stannar

en ide kan vara att gå runt i hela bilen och känn på slangen om det är olika temperatur när den gått en stund och kommit upp i temp,det kan kanske vara en luftficka i systemet som gör att den blir varm och slår ifrån..
 
F

F.d. 3871

Guest
Sv: Aldepanna stannar

Hej
Min Aldepanna stannar också efter ca 10 minuter vid användning på det högre effektläget ca 2kW.
Men ej vid det lägre effektläget ca 1kW .
Överhettningsskyddet löser ut och måste åteställas .
Tacksam för ett tips !
Jan-Eric i Karlstad
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Aldepanna stannar

Känner helt plösligt igen problemet. Har aldrig haft detta problem tidigare men den stannade för oss i söndagsnatten när vi var i Heiligenhafen. Jag slog av brytaren o starta igen och då gick den som den skulle. Frugan vill gärna lägga handdukar på pannan för att torka dem snabbare och jag tror att pannan blir överhettad så att skyddet utlöser. Vi ändrade den rutinen och har sovit ytterligare två nätter och problemet har inte återkommit. Nu dröjer det några veckor till nästa resa så vi får se om det återkommer, en service kanske inte vore fel efter fem år.
Bengt
 
Toppen