• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Alde värme

Micke & Helle

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
15429
Medlemskap
2024
Hej alla glada vänner ! Har fått läka på värmesystemet Alde 3020 först läckte expansionskärlet! Och ja trodde ja löst problemet ! Men sen sluta det inte komma glykol under bilen ! Så hela pannan var full med glykol! Hur tömmer man systemet på en dethleffs magic edition???
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Hej alla glada vänner ! Har fått läka på värmesystemet Alde 3020 först läckte expansionskärlet! Och ja trodde ja löst problemet ! Men sen sluta det inte komma glykol under bilen ! Så hela pannan var full med glykol! Hur tömmer man systemet på en dethleffs magic edition???
Har du ingen (bruksanvisning) på bilen jag har 2 gula vipp brytare
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
På vår carthago sitter en avtappning under botten, i närheten av pannan.
_20210328_192536.JPG
Så sök där.

Hälsn. Krister

PS. Starta inte pannan när du tömt den på glykol.
Den blir för varm.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Du tänker nog på vattensystemet, här handlar det om glykolen i värmesytemet. På vår Kabe har vi en liknande avtappning som Krister rakt under pannan.
Det ska alltid finnas en säkerhetsventil i alla typer av värmesystem. Den kanske inte ser ut som jag beskrev den. Du har nog helt rätt med avtappningsventilen.
Det kan vara bra att öppna en luftningsventil på en högpunkt vid tömning.
Då rinner det bättre.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Tänk på att ingen Glykol får rinna ut i naturen. Den söta delen drar till sig djur som dricker. Glykol är mycket giftigt. Vi har haft en hund som fick i sig glykol, det innebar ett fruktansvärd lidande som slutade med död. Ett par tesked tar knäcken på en mellan stor hund.
 
Toppen