• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alde elpatron och kyl o frys, kylen larmar

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej jag vet inte om jag har fått ett problem men följande har hänt/händer. Har alde värme med 3 kilowatt el patron inkl effektvakt.

Förra året oavsett var jag var där jag hade tillgång till el så körde jag el patron 1 och 2 kilowatt och kyl o frys samtidigt utan problem. Dock vid ett tillfälle när jag var vid en ställplats och hade totalt 40 meter kabel långt till eluttag varav 20 meter var en tunnis så kunde jag ej köra elpatron 1000 watt och kyl o frys samtidigt för då larma kylen. Observera att jag haft effektvakten bortkopplad på panna hela tiden. detta hände en gång endast under hela sommaren.

När vi plockade fram bilen i år nu i helgen körde jag igång panna 1 kilowatt samt kyl och frys inga problem det var hemma eluttaget är säkrat med 10 amp.

I går kväll startade jag panna 1 kilowatt och kylen samtidigt efter ca 10 sek började kylen larma även detta hemma.

Jag stängde av panna lät kylen gå en stund startade sedan pannan igen på 1 kilowatt och då gick det bra några timmar utan larm när jag sedan gick till sängs ökade jag pannan till 2 kilowatt och hade kylen igång. I morse när jag kom ut larmade kylen men panna dundra och gick.

Åtgärden jag gjort är att jag nu ställt in effektvakten på 9 amp i aldemenyn den står står nu på 2 kilowatt samt kylen i gång får se om det larmat när jag kommer hem i kväll.

Så min fråga är kan det var så enkelt att strömmen inte räcker till för mig? Jag har en riktig elkabel ingen tunn historia. eller vad kan vara fel. är något trasigt?

Om kylen slagit i från ska jag testa i natt med alde elpatron på 2 kilowatt och köra kylen på endast gas.

Hoppas på ett svar från någon kunnig om ovan.

MVH Ulf

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har du effektvakt på Alde så spelar inkopplingen av 1, 2 eller 3 kW ingen roll. Effektvakten stryper så strömmen som är inställd på den inte överskrids. Har du vakten inställd på 9A kan du med andra ord ställa pannan på 3kW. Strömmen kommer ändå aldrig att gå över 9A om nu effektvakten fungerar som den skall.

Kylskåpet drar under 200W (om det är ett absorptionsskåp) så det har ingen stor betydelse för effektuttaget. Har du kollat vad det är för sorts alarm på kylen som du får? Vad larmar den för? Borde gå att se på panelen med hjälp av manualen. Är skåpet kallt när larmet kommer? Är det ett skåp med AES så skall det ju koppla över till gas om det inte får 230V (utan att larma).

Det är inte så enkelt att kylskåpet larmar för att dörren inte är stängd? Givaren för stängd dörr är inte alldeles tillförlitlig.

MVH
Hans

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej jag har inte haft på effektvakten satte på den i morse. alltså har kylen larmat alla gånger då effektvakten varit avstängd.

panna var kall och kylen varm då jag startade dem i går kväll.

kylen stängd larmet tystnar om jag kopplar över till gas.

Kylen blir kall både på gas och el.

Kan ställa det i aes men utifrån problemet kört det manuellt.

Detta med givaren har jag varit med om på förra bilen var fel på ir ögat som trodde kylen var öppen och fick byta den då blev det tyst.

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Enligt manualen finns det två orsaker till larm vid 230V-drift:
1. För låg spänning. Men det står inte vid vilken spänning den larmar.
2. Värmeelementet trasigt. Antagligen mäts strömmen och när strömmen är noll antar man att elementet är kass.

Vad kan du göra? Mät 230V-spänningen vid kylskåpet när kylskåpet är igång på 230V. Anslutningen finns normalt bakom den nedre ventilationsluckan. Har du dessutom tillgång till en tångamperemeter så kan du mäta strömmen i 230V anslutningen.

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Hej tack för svar som du skriver så är det låg spänning eller fel på värmeelementet för 220.

Om jag fattar rätt finns 2 värmeelement ett för 220 och ett för 12 volt. Om 220 elementet gett upp kan jag ändå kyla det på gas då eller?

Ska kolla i boken vad signal och bilder som larmar står för i kväll.

skalman52

FD HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kylsystemen för gas, 230V och 12V är helt separata och fungerar helt oberoende av varandra. Köra på gas eller 12V (under körning t.ex.) med trasigt 230V är inget problem.

Toppen