• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde cirkulationspump kaviterar

Aquila51

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26611
Medlemskap
2024
Det vart bara 13 grader husbilen under jul (inte hela tiden tror jag). Lät som cikulationpumpen pumpade luft. Stannade pumpen en stund och lät sedan som vanligt.
Har bytt pump i somras och inte haft några problem. Kan det var polaritets fel, men tror inte det. Felet återkom senare, men löstes med stopp och start.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det pumpen i sirkulasjonskaret som på de gamle Alde eller er det de nyere nede ved pannen. De gamle hadde noen ganger problemer om ikke anlegget var luftet godt nok. Kom det en luftboble til propellen så oppstod det som beskrevet. De nyere skulle ikke kunne få inn luft om det ikke er en feil på slangen inn til pumpen slik at det lekker inn luft. Men dette ville være synlig som en lekkasje når pumpen er avstengt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har samma fenomen, pumpen i expansionskärlet kaviterar ibland.
Detta sker när glykolen blivit varm, gissningsvis 50 - 60 grader och mer.

Att det sker vid mycket varm glykol är logiskt, det skall inte mycket tryckfall till förrän man nått kokpunkten.

Jag har installerat ytterligare en 12v pump efter expansionskärlet som trycker glykolen genom systemet, inte suger som pumpen i expansionskärlet gör. Extrapumpen kör jag vid uppvärmning av kall bil, det är endast då som glykolen når så hög temperatur att kavitation sker.
 

Aquila51

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Piteå
HBK-Nr
26611
Medlemskap
2024
Exakt detta är det som händer mig. Då glykolen är mycket varm och jag värmde upp husbilen nu i julas för att barnbarnen skulle få sova där. Normalt använder jag inte husbilen på vintern och har därför aldrig märkt någonting tidigare. En extra pump kan ju vara tänkvärt.
 
Toppen