• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 ger ut för hög värme

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vad kan vara fel?
Landströmmen är inkopplad, Inne tempen ställd på 11 grader, cirkulationspumpen går på termostat.
Trots det så blir det 17 grader inne i bilen, Aldepanelen är resettad flera gånger.
 
Lösning
Nu funkat det nästan, fick fast backventilen med buntband efter lite massage så sitter den nästan rakt i slangen. Att tempen inte stämmer exakt som innan kan vara att den fortfarand3 sitter lite snett och vätskan kan läcka förbi lite, inte helt ok men tror att det är löst.

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Om du sänker termostaten till lägsta temp har för mig att det är 5 grader och sedan känner på slangarna i mellan expansionskärlet och pannan ska dom vara kalla nån meter ut från pannan förutsatt att det är varmare än 5 grader i bilen.
Panntempraturen är hela tiden den samma så en viss strålningsvärme får du från pannan oavsett om pumpen går eller inte
Ang backventilen ser den ut som en slangbit med en påklistrad pil som lätt trillar av, den finns med som reservdel i Aldes eller Kamas katalog
Lycka till
Skall testa detta, sätter ner värmen till 5 grader och kollar i morgon om expansionskärlet är kallt.
(Var ute och skulle sätta ner värmen, låter dumt men jag hade redan gjort det i söndags och vi ungefär 4-5 grader utetemp här nu. Inne tempen i bilen var 13, expansionsskärlet var typ 40-50 grader.)
På vilket rör sotter backventilen, den som 12V pumpen går ner i eller den vid sidan om?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har pratat med den excellenta supporten på Alde i dag.
Han trodde att det kunde vara ett relä som inte är ok, det sitter i baksidan på pumpen, går att byta själv och kostar 150 kr.
Alternativt kan det vara backventilen, jag kollade de och den hade glidit i väg lite in mot pann. Normalt skall den sitta precis före avluftaren.
pumpen startar och stannar som den skall efter vad som är inställt på panelen, inget fel därså reläet är ok.
Säkrade backventilen med buntband så att den inte glider vidare.
Elementen är svagt jumma runt om i bilen kanske en 30 grader, expansionkärlet betydligt varmare, runt 50.
 
Toppen