• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alde 3010 ger ut för hög värme

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vad kan vara fel?
Landströmmen är inkopplad, Inne tempen ställd på 11 grader, cirkulationspumpen går på termostat.
Trots det så blir det 17 grader inne i bilen, Aldepanelen är resettad flera gånger.
 
Lösning
Nu funkat det nästan, fick fast backventilen med buntband efter lite massage så sitter den nästan rakt i slangen. Att tempen inte stämmer exakt som innan kan vara att den fortfarand3 sitter lite snett och vätskan kan läcka förbi lite, inte helt ok men tror att det är löst.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vad kan vara fel?
Landströmmen är inkopplad, Inne tempen ställd på 11 grader, cirkulationspumpen går på termostat.
Trots det så blir det 17 grader inne i bilen, Aldepanelen är resettad flera gånger.
Är det Alden som tycker att det är 17 grader?
Har ni flera tempgivare till Alden?
En dum fråga, kanske, men det är inte så att ni ställt in en offset i panelen?

Hälsar
Bettan o Einar
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Fortsätter den att vara 17 grader längre tid? Tänk på att det är ett väldigt trögt system. Har man satt på värmen går det ofta upp till 3-5 grader mer än inställt värde innan det stabiliserar sig. Om panelen dessutom sitter vid ytterdörren som i våran så kan termostaten bli påverkad av det också. Väggen bakom panelen med termostat tar ju också tid innan den kommer upp i värme. Jag brukar räkna med ca 5 tim innan det har stabiliserat sig. Det är likadant om man använder nattsänkning. Då går tempen upp några grader mot inställt värde och tar ett par timmar innan det blir rätt. Detta beror på att cirkulationspumpen går tills temperaturen kommit till det inställda värdet men vattnet i elementen fortsätter ju att värma beroende på hur varmt vattnet är. Om det fortfarande är 17 grader när inställt värde är 11 och det har stabiliserat sig går det att kalibrera panelen så den visar rätt.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Har haft samma problem, det visade sig att cirkulationspumpen aldrig var igång utan jag hade självcirkulation
backventilen vid expansionskärlet släppte också igenom. Min lösning blev en extra backventil i anslutning till pannan.
Inte säkert att du har samma problem men det går ju att prova sig fram, stänga av pumpen och nypa slangen
osv lycka till
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag hade liknande problem och bytte tempgivare men det hjälpte inte. Bytte manöverpanel till den senaste med färgskärm och då fungerar det som vanligt igen.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag hade liknande problem och bytte tempgivare men det hjälpte inte. Bytte manöverpanel till den senaste med färgskärm och då fungerar det som vanligt igen.
Jag hörde faktiskt något elektriskt sprak i kontakten när jag kopplade in landströmmen. Kanske kan det ha varit att Något i Aldepanelen inte tålt det?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Är det Alden som tycker att det är 17 grader?
Har ni flera tempgivare till Alden?
En dum fråga, kanske, men det är inte så att ni ställt in en offset i panelen?

Hälsar
Bettan o Einar
3 olika termometrar visar samma. Vi har bara en tempgivare som jag vet. Vi har inte rört offset, det har ju funkat innan med standard inställningarna på Alde panelen.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Fortsätter den att vara 17 grader längre tid? Tänk på att det är ett väldigt trögt system. Har man satt på värmen går det ofta upp till 3-5 grader mer än inställt värde innan det stabiliserar sig. Om panelen dessutom sitter vid ytterdörren som i våran så kan termostaten bli påverkad av det också. Väggen bakom panelen med termostat tar ju också tid innan den kommer upp i värme. Jag brukar räkna med ca 5 tim innan det har stabiliserat sig. Det är likadant om man använder nattsänkning. Då går tempen upp några grader mot inställt värde och tar ett par timmar innan det blir rätt. Detta beror på att cirkulationspumpen går tills temperaturen kommit till det inställda värdet men vattnet i elementen fortsätter ju att värma beroende på hur varmt vattnet är. Om det fortfarande är 17 grader när inställt värde är 11 och det har stabiliserat sig går det att kalibrera panelen så den visar rätt.
Det har varit så här i en vecka.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Har haft samma problem, det visade sig att cirkulationspumpen aldrig var igång utan jag hade självcirkulation
backventilen vid expansionskärlet släppte också igenom. Min lösning blev en extra backventil i anslutning till pannan.
Inte säkert att du har samma problem men det går ju att prova sig fram, stänga av pumpen och nypa slangen
osv lycka till
Sitter det en backventil i botten på 12V pumpen? Kärlet i sig har ingen backventil, en anslutning in och en ut.
Vad för sorts backventil satte du och var?
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har haft funderingar innan om att byta panel från en svart/vit som är fruktansvärt svår att trycka på till en färg med bättre respons, men den kostar väl typ 3500kr tror jag. Plus en utegivare men den vet jag inte vad priset är på, det är väl bara plug and play?
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Backventilen ser ut som en liten slangbit ca 12 cm lång med en pil på inskarvad på röret nära expansionskärlet sitter högt placerad
Står flärpen lite öppen bjuder den inget motstånd i flödesriktningen heller och pannvattnet börjar självcirkulera lätt då det är uppförsbacke fram till expansionskärlet, varmt vatten stiger ju
Detta var en teori som inte Alde trodde på men jag monterade ytterligare en på utloppet nära pannan för att få lite motstånd i flödesriktningen
Backventilens huvudsakliga uppgift är annars det motsatta. Prova att stänga av pumpen får du då värme är det ju lite självcirkulation som värmer.
Detta löste vårt problem
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Backventilen ser ut som en liten slangbit ca 12 cm lång med en pil på inskarvad på röret nära expansionskärlet sitter högt placerad
Står flärpen lite öppen bjuder den inget motstånd i flödesriktningen heller och pannvattnet börjar självcirkulera lätt då det är uppförsbacke fram till expansionskärlet, varmt vatten stiger ju
Detta var en teori som inte Alde trodde på men jag monterade ytterligare en på utloppet nära pannan för att få lite motstånd i flödesriktningen
Backventilens huvudsakliga uppgift är annars det motsatta. Prova att stänga av pumpen får du då värme är det ju lite självcirkulation som värmer.
Detta löste vårt problem
Det sitter ju en bit slang ansluten till expansionskärlet och till ett rör i andra ändan, skall kolla om det finns någon pil på den och att klämma slangarna.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Om du sänker termostaten till lägsta temp har för mig att det är 5 grader och sedan känner på slangarna i mellan expansionskärlet och pannan ska dom vara kalla nån meter ut från pannan förutsatt att det är varmare än 5 grader i bilen.
Panntempraturen är hela tiden den samma så en viss strålningsvärme får du från pannan oavsett om pumpen går eller inte
Ang backventilen ser den ut som en slangbit med en påklistrad pil som lätt trillar av, den finns med som reservdel i Aldes eller Kamas katalog
Lycka till
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Håller med dig Pålle Aldes kundsupport är duktig och tillmötesgående men i mitt fall fick jag ingen lösning
därifrån så det var att klura lite själv, en panna med cirkulation är ju ingen avancerad vetenskap men i alla
bilar monteras inte värmerören för maximal effekt pga av olika inredningslösningar eller efter Aldes anvisningar
 
Toppen