• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Alcotest

slutseglat

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2025
Hej alla Hbk-are.
Planerar att åka till Frankrike näste år. I Frankrike är det krav på att man skall ha en alcomätare med i bilen. Nu vill jag ha tips på bra mätare och var man köper dem.
Man kanske köper på vägen ner till Frankrike.
Mvh/slutseglat.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Alcotest

Försökte köpa alkometer ( frankrike) längs med motorvägens stundtals i övrigt utmärkta rastplatser med butiker, men ingalunda, fanns ej. Blev också informerad att alkometer ej behövdes! Rätt eller fel, ingen aning.

mvh
Fincan

F

F.d. 55368

Guest

Köpte i Tyskland 9,95 € på en mack. 2AAA batterier hade jag i bilen. SÅ det var bara att ladda, testa och se glad ut. Där fanns flera sorter. Lycka till.
Hanna och katterna i Morrhoppan.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Start med kontroller och ev. bötesförelägganden är framflyttat till 2013-03-01.
(Det fins rykten om att det kommer att framflyttas ytterligare...)

Enligt reglerna här ska mätaren vara NF-märkt:
NF.jpg

/Bertil

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Försökte köpa alkometer ( frankrike) längs med motorvägens stundtals i övrigt utmärkta rastplatser med butiker, men ingalunda, fanns ej. Blev också informerad att alkometer ej behövdes! Rätt eller fel, ingen aning.

mvh
Fincan

Den ursprungliga planen i Frankrike var att dom skulle ta beslut att genomföra Alcotest kravet September / Oktober 2012.
Den nya Franska regeringen har skjutit fram detta beslutsdatum till 16 Mars 2013 och förslaget kommer förmodligen inte att genomföras överhuvudtaget.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Är nog nog ingen dum idè att ha en i bilen ändå, blir mycket god mat med öl och lite vin till. (när vi står stilla förstås). :D :D

/Pelle

slutseglat

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
4843
Medlemskap
2025

Vi har tänkt åka i Maj. Vad betyder NF? Är det ett Franskt godkännande och då går det endast att köpa i Frankrike?

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Ni köper alkoholmätare som om det vore en kola 10-200 kr, om man ändå skall köpa en så ta då en som fungerar och man kan lita på. Jag tex har en Dräger, ok den är dyr, men ta åtminstone en för 2000 kr. Den skall väl fungera tycker jag.:confused:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Alkomätaren har man väl för att man måste enligt lag ? Skit samma om den fungerar eller inte.
Jag spottar inte i glaset, men jag behöver inte någon alkomätare för att tala om om jag ska köra eller inte :rolleyes:
Vid tveksamhet får bilen stå, oavsett vad någon eventuell mätare säger!

Peter (med en anCnoc 12yo & Pilsner bredvid) :)

Senast ändrad:

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Kanske det ger klirr i kassan för franska staten.Dom vi köpte har ett bäst före datum (valio) 11/2014 och den är made in France.Skapar säkert arbetstillfällen.
HaDe Hasse:mcride:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Tror att det blir lag i Sverige med, och då är jag säker på att dom skall vara godkända och fungera. Jag vet inte men tror det.:rolleyes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag och frugan som inte nyttjar dessa rusdrycker så känns det fördj.. att man skall vara med och sponsra detta, när polisen väl stoppar en sån duger dom inte ändå för dom vill inte ha mätt med sin utrustning.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vad jag har förstått börjar de flesta länderna i Europa uppmärksamma problemen med alkohol och de jättelika kostnader den för med sig, fransmännen avser nog att man skall använda alkoholmätarna innan man sätter sig vid ratten på väg hem från restaurangen? Jag ser inget fel i det?!
Någon skrev att i Sverige möter man någon som kör onykter lika ofta som man ser en taxi, och taxi ser man ju rätt ofta?! Problemen är mycket större i andra länder!

Senast ändrad:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Vad jag har förstått börjar de flesta länderna i Europa uppmärksamma problemen med alkohol och de jättelika kostnader den för med sig, fransmännen avser nog att man skall använda alkoholmätarna innan man sätter sig vid ratten på väg hem från restaurangen?

Så är det. Polisen har egna mätare, tanken är att dom ska användas innan man sätter sig i bilen om man är osäker på sitt "tillstånd".

/Bertil

Toppen