• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Al-KO tungt chassi

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har en halvintegrerad 2018 bil med Al-Ko tung chassi.
Är inte nöjd med körkomforten, små vibrationer där det är som värst kring 80 - 90 km/h.
Det är inte orunda hjulen, utan konstaterat att Al-Ko tungt chassi är känsliga.
Kanske jag som är petig, men önskar bättre komfort.

Är det någon som har upplevt det samma?
Kan nya anpassade främre fjäderben hjälpa, eller luftfjädringen bak?
Tacksam för feedback där du upplevt det samma
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Konstigt att framvagnen blev lägre efter fjäderbensbytet, borde det inte blivit tvärtom?
Men tror du har rätt med bakaxeln, min bild var att det var orunda hjul bak (Michelin) som var orsaken till vibrationerna, men efter test kunde vi utesluta detta.
Körde på 4.5 i hjultryck, fick rekommendationer från säljaren att prova 4.2 när säsongen börjar igen, att gå ned till 3.7 låter lågt, men kommer även prova detta
Hjälper inte detta så låter det som en kontroll av bakaxelns får prioritet.
Även förstärkta fjäderben låter intressant om detta ytterligare förbättrar köregenskaperna
3.75Bar vid 2068kg axellast enligt Michelin,tror inte du har så hög last fram
Jag har mätt på två bilar med/utan ASC fram,ASC är 5cm högre
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Bytte fjäderben på min förra bil för ca 6 år sedan och monterade då Alko ACS dämpare och bilen blev ca 2 -5 cm lägre. Hade ju räknat med att den skulle bli högre. Dock blev komforten avsevärt bättre.
Det finns 3 olika fjädrar till fiat standard, förstärkt, extra förstärkt ( om man inte låter tillverka
typ lesjöfors ) Alco ASC är en förstärkt fjäder alltså kategori 2 så om man har standard fjäder höjs bilen vid byte till ACS mens den sänks om man har extra förstärkt
 
Senast ändrad:

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Bytte fjäderben på min förra bil för ca 6 år sedan och monterade då Alko ACS dämpare och bilen blev ca 2 -5 cm lägre. Hade ju räknat med att den skulle bli högre. Dock blev komforten avsevärt bättre.
Det finns 3 olika fjädrar till fiat, standard, förstärkt, extra förstärkt ( om man inte låter tillverka typ lesjöfors ) alco ACS går in under förstärkt mao har man standard höjs bilen mens den sänks om man har extra förstärkt.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det finns 3 olika fjädrar till fiat, standard, förstärkt, extra förstärkt ( om man inte låter tillverka typ lesjöfors ) alco ACS går in under förstärkt mao har man standard höjs bilen mens den sänks om man har extra förstärkt.
Okej! Skall prova lägre
3.75Bar vid 2068kg axellast enligt Michelin,tror inte du har så hög last fram
Jag har mätt på två bilar med/utan ASC fram,ASC är 5cm högre
Skall absolut prova längre däcktryck
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Däcktryck verkar vara en viktig parameter.
Sedan har vi tips om bakaxeln som verkar intressant,
Här finns en duktig verkstad i Örebro enligt uppgift kan justera rätt hjulvinklar med hjälp av induktion
Sedan är ni många som skriver om ASC eller från Lesjöfors som också skall för bättra körbarhet.

Vad som saknas tycker jag är en beskrivning vad som påverkar vad.....
Lågt däcktryck - Ger troligen mjukare gång samt reducerar vibrationer, men ni som har bytt fjädersystem fram eller bak - vad är era upplevelser efter bytet.
Stabilare, mjukare gång etc.
Tacksam för eran feedback
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Bytte fjäderben på min förra bil för ca 6 år sedan och monterade då Alko ACS dämpare och bilen blev ca 2 -5 cm lägre. Hade ju räknat med att den skulle bli högre. Dock blev komforten avsevärt bättre.

Samma här. Bytte på vår Niesmann Arto för ca 5 år sedan för den va bedrövligt stum o hård i fram. Bilen va från början utrustad med förstärkta fjädrar. Förmodligen bara för att hålka höjden men det är en dålig lösning.
Monterade AlKos ben o bilen blev ca 2cm lägre men jösses så fint den går.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Samma här. Bytte på vår Niesmann Arto för ca 5 år sedan för den va bedrövligt stum o hård i fram. Bilen va från början utrustad med förstärkta fjädrar. Förmodligen bara för att hålka höjden men det är en dålig lösning.
Monterade AlKos ben o bilen blev ca 2cm lägre men jösses så fint den går.
Tack för din feedback. Detta stärker ju att framfjäder är mycket viktigt berodde på vilket framaxeltryck man har
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Det finns 3 olika fjädrar till fiat, standard, förstärkt, extra förstärkt ( om man inte låter tillverka typ lesjöfors ) alco ACS går in under förstärkt mao har man standard höjs bilen mens den sänks om man har extra förstärkt.
Vad var det som blev bättre tyckte du med dessa byten, mindre vibrationer , stabilare eller mjukare gång?
Jag hade ju inga problem med vibrationer etc. Ville ju bara få den lite stadigare i framvagnen och lite högre. Den vart ju något lägre istället men en väldigt skillnad på komfort och stabilitet. Det märktes framförallt när man körde i rondell, krängde inte lika mycket.

Dimensionen på de gamla fjädrarna motsvarade standard enligt Al-ko uppgifter.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Jag hade ju inga problem med vibrationer etc. Ville ju bara få den lite stadigare i framvagnen och lite högre. Den vart ju något lägre istället men en väldigt skillnad på komfort och stabilitet. Det märktes framförallt när man körde i rondell, krängde inte lika mycket.

Dimensionen på de gamla fjädrarna motsvarade standard enligt Al-ko uppgifter.
Tack för din feedback
 

B Walter

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Varberg
HBK-Nr
16613
Medlemskap
2024
Jag hade ju inga problem med vibrationer etc. Ville ju bara få den lite stadigare i framvagnen och lite högre. Den vart ju något lägre istället men en väldigt skillnad på komfort och stabilitet. Det märktes framförallt när man körde i rondell, krängde inte lika mycket.

Dimensionen på de gamla fjädrarna motsvarade standard enligt Al-ko uppgifter.
Min Niesmann+Bischoff Arto 2016 bytte jag till ALC när den var ny, efter bytet var bilen 5 cm lägre. Sålde mina orginalben, träffade köparen i spanien som berättade att hans bil blev 10cm högre alltså alldeles för hög. Det visade sig att min bil var född med Goldschmitts extra förstärkta fjädrar. Efter som jag inte trivdes med så låg bil, kort fjädringsväg bytte jag till fjäderben från en Kabe 5,5 ton bilen blev orginal i höjd. Så har man dom extra förstärkta fjädrarna så är ALC för klena. Tror att din bil hade extra förstärkta
orginal.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Min Niesmann+Bischoff Arto 2016 bytte jag till ALC när den var ny, efter bytet var bilen 5 cm lägre. Sålde mina orginalben, träffade köparen i spanien som berättade att hans bil blev 10cm högre alltså alldeles för hög. Det visade sig att min bil var född med Goldschmitts extra förstärkta fjädrar. Efter som jag inte trivdes med så låg bil, kort fjädringsväg bytte jag till fjäderben från en Kabe 5,5 ton bilen blev orginal i höjd. Så har man dom extra förstärkta fjädrarna så är ALC för klena. Tror att din bil hade extra förstärkta
orginal.
Tack för din feedback
Intressant med allas svar på fjäderben, en del blir lägre en del blir högre.
Verkar vara viktigt att men kollar axeltryck vs fjädersystem innan ett eventuellt byte
Detta skall jag göra när säsongen börjar igen, samt prova lägre däcktryck
Har även skrivit mail Josam för att hör om deras erfarenheter, fortsättning följer...
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Det finns många olika....
Till olika vikter.

ACS for vehicles with AL-KO chassis2006 - 2014Light1,600 kg - 1,850 kg1 474 852
ACS for vehicles with AL-KO chassis2006 - 2014Heavy1,800 kg - 2,100 kg1 474 853
ACS for vehicles with AL-KO chassisFrom 2014Light1,600 kg - 1,850 kg1 710 038
ACS for vehicles with AL-KO chassisFrom 2014Heavy1,800 kg - 2,100 kg1 710 039
ACS for vehicles with AL-KO chassisFrom 2016Light1 710 584
ACS for vehicles with AL-KO chassisFrom 2016Heavy1 710 585
ACS for vehicles with original chassisFrom 2006Light1,480 kg - 1,640 kg1 710 287
ACS for vehicles with original chassisFrom 2006Medium1,640 kg - 1,800 kg1 710 288
ACS for vehicles with original chassisFrom 2006Heavy1,800 kg - 2,100 kg1 710 305
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Nu har jag varit ute och provat med 4,2 i däcktryck.
Något bekvämare gång, men vibrationer finns kvar.
Stundtals funkar det utmärkt, men så helt plötsligt kommer vibrationerna, oavsett vägunderlaget.
Min tanke är att något kommer i resonans, kan det vara bakaxeln som kommer i självsvängning?
Får fixa några blyvikter typ 2x5kg att spänna fast på axeln och se om jag får en påverkan
Fortsättning följer
 
Toppen