• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AL-KO Husbilschassie

F

F.d. 29841

Guest
I Helgen var vi i Kristinehamn hos Nordic och provkörde en Nordic husbil med AL-Ko
schassi och lite andra finesser.
Vilken dröm, det gick inte att få husbilen i sladdning, husbilen rätade upp sig hur elegant som det bara går.
Men smakar det så kostar det.
/ Vidhem

S

suneAl

Guest
Sv: AL-KO Husbilschassie

I Helgen var vi i Kristinehamn hos Nordic och provkörde en Nordic husbil med AL-Ko
Vilken dröm, det gick inte att få husbilen i sladdning, husbilen rätade upp sig hur elegant som det bara går.
/ Vidhem

Vilken av bil modellerna var det ?

Mercedes eller FIAT ????

Häls 571

:mcride:

F

F.d. 53012

Guest

/ Vidhem
Har aldrig haft tillstymmelse till sladd under mina 20 år som husbilsåkare, men däremot kört fast så 4 hjulsdrift skulle sitta fint eftersom vi föredrar att ligga utanför allfartsvägarna.

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Lurigt att sladda för mycket med tunga fordon. Jag gjorde det en gång och då sprack vindrutan!

Jappe

F

F.d. 3077

Guest

Det är klart att det kostar,men skillnaden på M-B orginalchassie och AL-Co går ju absolut ej att jämföra,M-B med den smala spårvidden är väldigt sidvindskänslig och instabil,är det sedan en alkovbil så förstärks det hela.
Om man promt skall ha en M-B så lägg till med ett AL-CO,om du sen anser att det måste vara en Nordic så är du uppe i en svindlande summa.
Bernt

S

suneAl

Guest

Det är klart att det kostar,men skillnaden på M-B orginalchassie och AL-Co går ju absolut ej att jämföra,M-B med den smala spårvidden är väldigt sidvindskänslig och instabil,är det sedan en alkovbil så förstärks det hela.
Om man promt skall ha en M-B så lägg till med ett AL-CO,om du sen anser att det måste vara en Nordic så är du uppe i en svindlande summa.
Bernt

Håller med Dig!

Häls 571

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021

Hej!

Vi hade en Dethleff 2005 helintegrerad med FIAT chassi och nu en Carhago med ALKO chassi. FIAT är är motordel etc även på denhär. Det är en stor skillnad när man får ALKOchassit. Har provkört flera bilar och det är värt den pengen. Sedan har jag svårt förstå de som lägger pengar på svensktillverkade husbilar. För samma peng får man bättre utrustade premiummärken från Tyskland. De är precis lika mycket vinterbilar som Nordic och KABE.

Hälsningar
Hans

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Har ingen erfarenhet av husbilar . Köpte vår första husbil i år,första husvagnen 1972.
Däremot vet jag att det är STOR skillnad på olika husvagnsmärken, "utlänska" mot Svenska.

S

suneAl

Guest

Svar till HBK-Nr: 571
Det var "MERSA"
/ Vidhem

Hej Sten!

Det var på denna AL-KO amc chassi man har byggt Husbilen med en
TOTALVIKT på 4000 kg.

Hade man byggt FIAT på samma AL-KO amc chassi hade man haft
TOTALVIKTEN på 4250 kg.

Vad är det för fördel med Mercedes: Stjärna i fronten och bakhjulsdrift
men 100.000:- dyrare än FIAT.

Det är klart man får alltid det man betalar för.

Häls Sune 571

Bilagor

• Mb-sprinter-chassio.jpg
    Mb-sprinter-chassio.jpg
    27,2 KB · Visningar: 501
F

F.d. 29841

Guest

hej "LULEÅ"
Fin husbil Ni har.
Läste i inläggen om AL-Ko schassi ,att man är #DUM# som köper en Svensk husbil, när det finns Tyska som är lika bra åretrunt husbil. Vilket jag betvivlar.
Snart har Ni snö där upp i norr.Var på systemet i Luleå i sommras, en trappa ner i källaren.
/ Vidhem

Senast redigerad av en moderator:
S

suneAl

Guest

hej "LULEÅ"
Fin husbil Ni har.
Läste i inläggen om AL-Ko schassi ,att man är #DUM# som köper en Svensk husbil, när det finns Tyska som är lika bra åretrunt husbil. Vilket jag betvivlar.
Snart har Ni snö där upp i norr.Var på systemet i Luleå i sommras, en trappa ner i källaren.
/ Vidhem

Hej Sten

De flyttar inom en månad på nytt ställe "Storgatan"

I övrigt har man en egen ETANOLAPPARAT, Du vet till bilen. Ha Ha Ha

Häls Sune 571

F

F.d. 3077

Guest

Man behöver rimligtvis inte vara "dum"för att köpa Svenskt.men anonserna om "vinterbil"är faktiskt lite missvisande som en del handlare skriver om.
Har faktiskt tillbringat en del tuffa vintrar i just en sådan och färdats 20 000 mil,så jag har en del erfarenhet och skulle inte upprepa det,om jag fick cansen igen.
Mvh Bernt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

När vi sätter tyske premium mot svenske så måste vi ta alkove mot alkove och halvintegrerad mot halvintegrerad - helintegrerade svensktillverkade finns dom? Alkoven och halvintegrerad har brist på isolation i förarhyttan, som löses på flera sätt - tunge draperier eller skjutdörrar. Helintegrerade har bare frontrutan och torpedoveggen som problemområden - om det er brukat isolerglas i sidofönster.

F

F.d. 29841

Guest

Hej Bernt
Jag har ingen erfaren het alls av husbilar, men tillbringat en hel den i Sälen på vintern.
Jag skulle i allafall inte dra dit med en husvagn som var uppvärmd med luft och heller ingen luntburen värme i en husbil.
Sen kan man ju diskutera om Air con och bergvärme är samma sak.

Du föresten jag har haft farbröder som bott i Sala och haft affär Kalles Livs, Ulvens tobbak samt Åke som hade frisörsalon. Du kanske känner någon av dem.
/ Vidhem

F

F.d. 29841

Guest

Hej "Norman"
Jag var i Vardö i somras med husbilen, där såg vi "utlänska" husbilar som hade imma på fönstren fast det bara var +3,5 grader på natten. Hur ser dom ut på vinter med - grader?
Åkte på vägen över Ifjord den vägen behöver en "ansiktsupplyftning" 7 mil i 40 km/ h
Men utsikten var bedårande vacker.
/ Vidhem
Ps ; vi trycker lite reklam ptylar till en "Norman" som bor i Sverige och har en reklamfirma. ds

F

F.d. 3077

Guest

Du har aldeles rätt beträffande luft/vattenburen värme så är naturligtvis vattenburet att förededra.
Helintegrerat är ju också känsligare för kyla om den ej är med dubbelglas fram,men med ett bra fösterisolertäcke kommer man långt.
Nu när man är pensionär finns det ingen anledning att vara ute i för många minus.

Beräffande Dina släktingar så var väl Åke en av mina frsörer en gång i tiden-
Mvh Bernt

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

/ Vidhem

Det är ju skillnad på bra väghållning och en bil som är utrustad med ESP för det är ju något helt fantastiskt .

Kika gärna här : YouTube - ESP control de estabilidad electronic stability control

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tyvärr inte men det fungerar ju på samma sätt i en husbil som på en personbil , när jag kollade på nya husbilar så frågade jag speciellt om det var ESP på dom och jajemän fick jag till svar många gånger men tydligen så hade handlarna "noll koll " på vad det var för det var ASR = antispinn = att bilen inte spinner i ex hala uppförsbackar och det är ju inte alls samma som ESP som bromsar vissa utvalda hjul när man riskerar att få sladd .

Helt otrolig konstruktion .

Jag har "bara" ABS och ASR .

Toppen