Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?
Har nyligen haft samma vånda men val mellan LMC och Hymer. Jag har läst ett antal meter text i tidningar/forum i tyskland, england och här på forumet.
Min enkla summering är att dels ger AL-Ko lägre bil och dels utrymmen i golvet (kan även andra göra dock men blir högre totalt sett) för last eller teknik och tankar. Det senare lär ju också ge bättre tyngdpunkt, men igen detta verkar även gå att fixa med Maxi.
För mig är det avgörande argumentet att ger det husbilen en mer "bil-lik" gång på väg enligt de som "vet", mer komfort, då fjädring är just individuell torsion, mer som det normalt varit på bilar sen vad, 30-40 år? Just detta är det flera här på forumet som inte tycker, dvs att åkkomforten blir bättre så det kanske beror på tyng/storlek på bil?
Jag har i alla fall valt AL-KO till slut också pga att det är lätt att montera drag, stödben tex.
MEN. Tror inte att du ska välja bil bara på detta dock! Avgörande är helt andra saker som lastvikt, garage. Helt enkelt den bil du behöver för ditt användande. Många verkar köpa "vinterbilar" och super det och super detta, massor av plats inne etc, för att sedan inse att de inte använder det alls. Tänker ni åka långt och länge, mest sova i bilen och sedan vara ute i varmare klimat eller åka skidor och ligga still? Helt olika husbilar behövs då skulle jag säga.
MVH
N.
ps jag återkommer snart med ordentlig faktisk erfarenhet då vi har bladfjäder idag och snart får AL-KO.