• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AL-KO eller Fiat Maxi?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
De två bilar som finns på vår "korta lista" har två olika chassier. En har Fiats original maxi-chassi, den andra har AL-KO chassi. Jag har förstått att Fiat original har stel bakaxel och bladfjädrar, medan AL-KO har individuell torsions-fjädring. Det senare låter onekligen bättre, men vad betyder det i praktiken? Hur och när märker man skillnaden?
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Har nyligen haft samma vånda men val mellan LMC och Hymer. Jag har läst ett antal meter text i tidningar/forum i tyskland, england och här på forumet.

Min enkla summering är att dels ger AL-Ko lägre bil och dels utrymmen i golvet (kan även andra göra dock men blir högre totalt sett) för last eller teknik och tankar. Det senare lär ju också ge bättre tyngdpunkt, men igen detta verkar även gå att fixa med Maxi.

För mig är det avgörande argumentet att ger det husbilen en mer "bil-lik" gång på väg enligt de som "vet", mer komfort, då fjädring är just individuell torsion, mer som det normalt varit på bilar sen vad, 30-40 år? Just detta är det flera här på forumet som inte tycker, dvs att åkkomforten blir bättre så det kanske beror på tyng/storlek på bil?

Jag har i alla fall valt AL-KO till slut också pga att det är lätt att montera drag, stödben tex.

MEN. Tror inte att du ska välja bil bara på detta dock! Avgörande är helt andra saker som lastvikt, garage. Helt enkelt den bil du behöver för ditt användande. Många verkar köpa "vinterbilar" och super det och super detta, massor av plats inne etc, för att sedan inse att de inte använder det alls. Tänker ni åka långt och länge, mest sova i bilen och sedan vara ute i varmare klimat eller åka skidor och ligga still? Helt olika husbilar behövs då skulle jag säga.

MVH
N.

ps jag återkommer snart med ordentlig faktisk erfarenhet då vi har bladfjäder idag och snart får AL-KO.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Svårt att svara på, men har Alko på nuvarande bil.
Hade Fiatchassi på vår Burstner 1998 års modell. Den knarrade i bakfjädrrana och fick spraya med jämna mellanrum, till förtret.
Sedan har vi haft en Knaus med Alko och nu en Carthago med Alko, som vi tycker är bra. Vi valde vid Charthago-bytet mellan en Knaus som hade Fiatchassi och Carthagon. Chassijämnförelsen blev ju inte gjord då eftersom vi valde annat märke.
Utvecklingen har ju gått framåt så jag kan tänka mig att Fiats maxichassi har säkert närmat sig Alko vad gäller stabilitet.
Alko finns med smörjning varje år eller smörjfri torsionsaxel, kolla det!
Lycka till med val!
Bengt
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2025
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Det finns olika varianter på chassin till Fiat Ducato.
Ett är ganska högbyggt med grova ramar som är mycket vridstyvare än ALKO. Det ställer mindre krav på bodelstyvhet. Rör sig och knarrar kanske mindre i bodelen.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Glömde en sak i mitt förra inlägg. Alko-chassi var galvaniserat vilket ej Fiat-chassit var. Har arbetat i plåtbranchen och vet fördelarna.
Bengt
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2025
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Hej, på vår förra bil var det AL-KO chassi, på vår nuvarande är det Fiat maxi. Båda bilarna är och har varit halvintegrerade, och jag märker ingen skillnad på väghållningen, eller åkkomfort. I mitt tycke är det inte värt att betala extra tusenlappar för ett AL-KO chassi. Detta är min personliga åsikt, det finns lika många synpunkter som det finns husbilar. Ni blir säkert nöjda med vilket chassi ni än väljer.

MVH ABBEN
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.950
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Jag tycker det verkar som om man jämför äpplen och morötter.

Ducato och Ducato Maxi är två "bröder" med olika teknisk konfiguration. (Här förklarar Fiat själva skillnaden: Ducato Chassi | Fiat Professional.)

Det galvade AMC-chassiet från Al-Ko Kober kan kombineras med båda typerna av draghuvud.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Hej Hgpuke ! Jag har upplevelsen att AL-KO chassi är djupare har lägre markfrigång vilket inte är oviktigt vid kanter eller marknivåer vid infarter till campingar, och påfarter till färjor, sedan upplever jag att torrosionfjädringen är stötigare vid gropar och liknande. Men som några påpekar finns det så mycket annat som är minst lika viktigt vid val av HB
Lycka till och med soliga vinterhälsningar önskar
Hasse & Ingegerd
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Jag tycker det verkar som om man jämför äpplen och morötter.

Ducato och Ducato Maxi är två "bröder" med olika teknisk konfiguration. (Här förklarar Fiat själva skillnaden: Ducato Chassi | Fiat Professional.)

Det galvade AMC-chassiet från Al-Ko Kober kan kombineras med båda typerna av draghuvud.

Jag hade för mig att det var så här:

FIAT tillhandahåller olika typer av chassier för olika användningsområden, bland annat ett "maxi"-chassi. FIATs chassi för husbilar möjliggör bygge av ett "tekniskt dubbelgolv" med en höjd av ca 11cm. Chassit har stel bakaxel och bladfjädrar på bakhjulen.

Om husbilen som skall byggas är extra lång, så kanske FIAT-chassit ändå inte räcker till. Då har AL-KO gjort en chassi-förlängning.

AL-KO har också gjort ett helt eget chassis som ersätter FIAT-chassit. Detta är lägre och möjliggör bygge av ett dubbel-golv med i storleksordningen 20 cm stuv-utrymme. Det har torsions-fjädrar på bakhjulen.

Stämmer inte detta?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.950
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: AL-KO eller Fiat Maxi?

Här kommer en snabbgenomgång av de Ducato-modeller som är aktuella i husbilssammanhang (gäller årsmodell 2015).

Som vi skrev tidigare, finns det två olika "bröder" med olika mekanisk konfiguration. Båda kan fås med olika axelavstånd och längd:

Ducato (Ducato ”Light”) har som standard 15-tumshjul, men kan på begäran fås med 16-tumshjul.
Framaxelbelastning: upp till 1 850 kg
Bakaxelbelastning: 2 000 kg
Totalvikt: upp till 3 650 kg

Ducato Maxi (Ducato ”Heavy”) har som standard 16-tumshjul och förstärkta fjädringar
Framaxelbelastning: 2 100 kg
Bakaxelbelastning: upp till 2 500 kg
Totalvikt: upp till 4 400 kg

Tre olika chassialternativ kan vara aktuella (gäller både Ducato och Ducato Maxi):

Konventionell lastbilsram med bladfjädring Används ytterst sällan, på grund av den stora bygghöjden. Kan fås med eller utan hytt.

Lågbyggd ram med klenare dimensioner än lastbilsramen (måste ”samverka” med husbilsgolvet). Bladfjädring och större spårvidd bak. Specialchassi för husbilsbyggnationer. (Har i detta sammanhang kommit att ersätta det tidigare använda plattformschassiet.) Kan fås med eller utan hytt.

Draghuvud, som kombineras med t.ex. ett AMC-chassi från Al-Ko Kober. Dessa chassier ”skräddarsys” efter varje husbilsbyggares önskemål och är försedda med torsionsfjädring och större spårvidd bak.

För dem som väljer ett Fiat originalchassi och har ett stort bakre överhäng kan bl.a. Al-Ko erbjuda ramförlängningar i olika utföranden.


Utöver detta finns en rad specialvarianter – t.ex. olika typer av luftfjädring.



Som synes, är det inte så enkelt att ”välja mellan Maxi och Al-Ko”.
 
Toppen