Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det tog över 10 år innan jag visste att axlarna skulle smörjas... Nu är det snart dax igen... Det är ju 5 år sen sist..Jag har använt Biltemas molybdenfett i ganska många år nu. Litiumbaserat, med molybdendisulfid och EP-tillsatser beskrivs det som.
Bra? Jag vet faktiskt inte, jag har inte kunskapen att kunna bedöma produktbeskrivningen. Det har aldrig varit några problem, så jag vill tro att det är bra nog. Jag vet inte heller vilka problem som kan uppstå vid utebliven smörjning eller fel val av fett. Större slitage på fjädringen och sämre funktion är väl rimliga gissningar. Jag vill minnas att jag började med det fettet efter tips.
Det här är intressant, så jag hoppas att några av våra uppskattade kunskapskällor i klubben fyller på med information.
Det är intressant att veta vilket fett man skall använda, eftersom dom skall smörjas årligen, om man vill följa instruktionerna ,något som få troligen gör.Jag har använt Biltemas molybdenfett i ganska många år nu. Litiumbaserat, med molybdendisulfid och EP-tillsatser beskrivs det som.
Bra? Jag vet faktiskt inte, jag har inte kunskapen att kunna bedöma produktbeskrivningen. Det har aldrig varit några problem, så jag vill tro att det är bra nog. Jag vet inte heller vilka problem som kan uppstå vid utebliven smörjning eller fel val av fett. Större slitage på fjädringen och sämre funktion är väl rimliga gissningar. Jag vill minnas att jag började med det fettet efter tips.
Det här är intressant, så jag hoppas att några av våra uppskattade kunskapskällor i klubben fyller på med information.
Inte visste jag att en besiktningsman har dessa kunskaper...... Nog bättre att lyssna på dem än tillverkaren..Använder Biltemas chssifett. Val av fett är okritiskt
Trycker i fett varje år vid besiktningen när bilen är upphissad
Bilprovningsteknikerns råd är att trycka i till man ser att det kommer ut
Hej,Det är intressant att veta vilket fett man skall använda, eftersom dom skall smörjas årligen, om man vill följa instruktioförnerna ,något som få troligen gör.
Tack, har du ett förslag på fett som finns på svenska marknaden som fyller den specifikationen.Hej igen Olof,
Nu har jag läst 3 olika manualer (säkert nya och gamla varianter) och på de senaste är förslaget som du skriver, bl.a ett högtemp.
Jag tar då tillbaka förslaget som jag läste och beskrev tidigare LM2. På manualen som du visar här ovan väljer de ett fett som är högtemp, tål höga belastningar, förtjockningsmedlet i detta är polyurea. I och med att material och dimensioner i konstruktioner ändras med tiden så ändras också smörjegenskaperna för att passa in.
Hej då
//andersson
Du har ju redan fått i inlägg 2.... Exakt samma som Per o Anne visad dig i ovan inlägg bara olika förpackning..Tack, har du ett förslag på fett som finns på svenska marknaden som fyller den specifikationen.
AL-KO väljer ett fett med polyuretan ,medan Shell har litium som förtjockningsmedel,om det spelar någon roll har jag ingen aning om.Du har ju redan fått i inlägg 2.... Exakt samma som Per o Anne visad dig i ovan inlägg bara olika förpackning..