• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aktuella temperaturer i (nästan) hela världen.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Jag har börjat använda mig av en gratis inloggning på en hemsida med mycket väl uppdaterade temp.uppgifter och nederbörd.
Gå in på:
www.netatmo.com/weathermap

Det bygger på att de som har en sådan väderstation, delar den på ovan nämnda hemsida.

Gott Nytt År alla HBK-are önskar vi i Vallentuna.

Snart är det vår igen.........

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025
Sv: Aktuella temperaturer i (nästan) hela världen.

Haha! Jag hittade också denna sida just idag och la även en order på deras väderstation. :)
https://www.m.nu/netatmo-avancerad-vaderstation-wifi-temperatur-luftfuktighet-p-1255.html
När man väl har installerat denna kan man även överföra sina mätvärden till www.temperatur.nu

Jag skaffade en sådan väderstation och har kompletterat med en extra inomhusmätare. Fungerar klockrent.
Små enheter i snyggt borstat stål. Lätta att placera utan att de stör det estetiska.

Hur lägger man in sina mätvärden till temperatur.nu?
Har kanske läst lite slarvigt, men jag hittar inte var man överför värdena..

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Jag skaffade en sådan väderstation och har kompletterat med en extra inomhusmätare. Fungerar klockrent.
Små enheter i snyggt borstat stål. Lätta att placera utan att de stör det estetiska.

Hur lägger man in sina mätvärden till temperatur.nu?
Har kanske läst lite slarvigt, men jag hittar inte var man överför värdena..

Min gamla väderstation (WS3600) är nu 6-7 år gammal och börjat strula, så därför beställde jag en Netatmo som är enklare att hantera.
Tyvärr finns det ingen vindmätare att köpa till, men regnmätare finns det i alla fall, vilket jag valde till.

Har idag också en 1-wire mätning som via FTP rapporterar till temperatur.nu, men båda kräver att en dator står på och skickar data.
Det är detta jag vill slippa, samt så gillar jag gränssnittet till Netatmo/iPhone/iPad.

Hittade svaret hur man överför temperaturen till temperatur.nu på deras forum, tror du måste logga in för att kunna läsa: forum.m.nu • Netatmo : Väderstationer
Annars är det här man lägger till uppgifterna: Intresseanmälan att delta på temperatur.nu

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Har man appen Weatherpro HD, så kommer mätvädena in på denna.
Alla enheter syns på den, samt att det är enkelt att lägga in egna favoriter. Detta är en renodlad prognosapp, med den brukar visa bra värden.

Värt att testa. Den finns även med en tilläggstjänst som ger bland annat en längre prognos.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Jag kommer också skaffa en regnmätare som tillägg.
Man kan ha tre extra enheter.

Det är så smidigt att kunna komma åt väderdata med smartphone, läsplatta eller dator.
Framför allt gillar jag att kunna se uppdaterade temperaturer både i när och fjärran.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Nu har jag haft den installerad i två veckor och är mycket nöjd med den.
Ser ut att hålla mycket hög kvalitet och bra precision.
Man kan utläsa alla värden på en web-sida eller i en app på Phone och iPad.
Det är lite olika utseende på apparna för iphone/iPad.
Här en skärmbild från iPad:
image.jpg

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Inzoomning till Sverige

image.jpg
Temperatur, nederbörd och vindstyrka just nu.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Vill ni ha nåt riktigt häftigt för väder, temperaturer och prognoser globalt, så skall ni kolla det här.

earth :: an animated map of global wind, weather, and ocean conditions

Rekommenderas mest för datorer, men eftersom den körs i webbläsaren så tror jag att den även funkar på plattor, mobiler är tveksamt och i gamla webbläsare funkar det inte alltid.

Man kan vrida och vända på klotet, zooma in och ut, klicka för för temp och vind info och om man klickar på " Earth " till vänster så kan man ändra div. väderdata som skall visas samt få en prognos på upp till 3 dygn.

Edit: Här syns t.e.x. vatteninnehåll i molnen ( klicka på "earth" > TCW= total cloud water ) och vind.

earth :: an animated map of global wind, weather, and ocean conditions

Senast ändrad:
Toppen