• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aktion för fler och bättre ställplatser

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Aktion för fler och bättre ställplatser

Bra Ludde

Resten av kraven finns ju på campingplatserna.

----------------------------------------------------------------------------

PS Vi har egentligen inga krav utan vi rullar på tills vi hittar något.

När vi letar så har vi följande önskemål:
  1. Sol
  2. Hav
  3. Så få "grannar" som möjligt
  4. Skön natur alternativt ett evenemang
Följande sköter vi på service-stationer
  1. Diesel
  2. Spolarvätska
  3. Luft i däcken
  4. Färskvatten
  5. Gasol (Åhus)
  6. Lämnar soppåsen på avsedd plats
  7. Tömning av gråvatten på avsedd plats
  8. Tömning av toakasett på avsedd plats
Batterierna klarar 3 dygn utan sol annars är vi fulla när solen lyser. Kör nästan varje dag och blir fulla av det även om solen gått i moln.

Senast ändrad:
F

F.d. 10098

Guest

Vi gör det svårare än nödvändigt för oss om vi vill ha både naturskön plats och service i form av el, vatten, toa etc. Det finns redan gott om så kallade naturrastplatser i norra halvan av landet som är vackert belägna och oftast har torrtoa. Det är väl inte nödvändigt att tömma toatanken just på övernattningsplatsen, det finns ju många rastplatser som har den möjligheten. vill man ha el och vatten så brukar ställplatserna i anslutning till gästhamnar erbjuda detta mot betalning.

D

Deleted member 11118

Guest

Ludde är en klok tjej. Jag använder till ungefär 60 % camping, men håller ändå med henne till 100%

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Mina önskemål stämmer inte riktigt överens med era:

1. Plan hårdgjord yta att parkera på
2. Naturskön plats
3. Vattenpåfyllning/tömning av gråvatten/toa
4. Möjlighet att ansluta till el mot betalning

Inget annat är intressant.

/LUDDE

Delar Luddes lista. Men nr 1 och 3 är viktigast. Kommer man sent på kvällen och skall åka tidigt på morgonen så behöver inte platsen vara naturskön. Bara säker.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Mina önskemål stämmer inte riktigt överens med era:

2. Naturskön plats
4. Möjlighet att ansluta till el mot betalning

Inget annat är intressant.

/LUDDE

Vi skulle bara behöva två punkter.

2. Naturskön plats är bra men lika bra kan vara centrum eller annat bra ställe som passar för olika tillfällen.

4. Tycker jag att det är bonus men inget krav.

1 och 3 tycker jag räcker som grundkrav för att komma igång med en ställplats.

Det egentliga grundkravet är ju att vi inte vill bli bortkörd där vi ställt oss.

F

F.d. 55374

Guest

Håller inte med atobug om att det finns många rastplatser med tömningsmöjligheter. Om du åker i Norrland (58% av Sverige) måste du lämna dom stora vägarna för att hitta dom riktigt fina naturplatserna, då är tömningsmöjligheterna lika med noll.
Tommy R

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi gör det svårare än nödvändigt för oss om vi vill ha både naturskön plats och service i form av el, vatten, toa etc. Det finns redan gott om så kallade naturrastplatser i norra halvan av landet som är vackert belägna och oftast har torrtoa. Det är väl inte nödvändigt att tömma toatanken just på övernattningsplatsen, det finns ju många rastplatser som har den möjligheten. vill man ha el och vatten så brukar ställplatserna i anslutning till gästhamnar erbjuda detta mot betalning.

Vem har sagt att allt ska finnas? Det var ju fråga om i prioriteringsordning vad som var viktigast. Eftersom jag själv tycker att en hårdgjord yta är prio ett har jag därmed inte sagt att den dessutom ska vara naturskön och ha tömningsmöjligheter samt el. I så fall hade jag ju skrivit alltsammans på rad ett.

/Ludde

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

En husbilsparkering bör ha följande:

2. Centrumnära eller naturskön plats
4. Möjlighet att ansluta till el mot

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Rubriken "aktion för fler och bättre ställplatser" är ett sätt att skjuta oss själva i foten.
Håller till fullo med om att det behövs fler, men när så höga servicekrav ställs som att det ska finnas toa och dusch på platsen är det inte många som förväntas anlägga ställplatser och samtidigt få ekonomi i det hela.
Med en sådan hög servicenivå blir priset därefter.

Få vår egen del så är som sagt prio 1 en hårdgjord yta där vi kan parkera nattetid utan att bli bortkörda.
Givetvis är det bra med tömning och el, men absolut inget krav.
Dusch och toa....ja det finns ju på campingplatserna.

Ställplatser ska vara enkla att anlägga och inte innebära stora investeringar.
Går vi ut med enkla krav kan vi på så sätt kanske förmå kommuner, näringsidkare och ideella organisationer att anlägga många fler övernattningsmöjligheter.

Det skulle faktiskt räcka att det fanns riktigt gott om enkla ställplatser, bara en hårdgjord yta, centrumnära eller naturskönt om det i varje kommun fanns en plats att tömma och fylla på vatten samt slänga sopor på. Behöver absolut inte finnas precis där ställplatserna är. Då blir det väldigt enkelt och billigt att "anlägga" ställplatser.

Sen så skulle jag aldrig komma på tanken att skita nån annanstans än på min egen toa när jag är på semester med husbilen, men vi är tydligen olika...:wideeyed:

/Ludde

F

F.d. 55374

Guest

Sverige är som alla vet fantastiskt vackert med varierande natur. Det är synd att ju längre söderut i landet man kommer, blir det svårare att hitta lugna och fina ställ o naturplatser.
Tommy R

F

F.d. 24550

Guest

Håller fullständigt med Ludde. Det räcker långt om det finns någonstans att tömma och fylla och kunna ansluta till el vid behov.
Vad skall man ha husbil till om man inte använder toa, dusch, kök mm. som man ju betalt för? Får inte det att gå ihop riktigt.

//Evanders

F

F.d. 2591

Guest

God morgon Krister.

Om jag har förstärkt vårat redan dåliga rykte så bjuder jag gärna på det. Eftersom jag är den i familjen som har körkort, så anlitas jag av hustrun som chaufför ibland vill hon till affären(mat+skurmedel) de kan vara syjunta m m. När det gäller husbilslivet gör jag en himla massa, jag kör, jag.., jag..osv. Du kan väl ha lite överseende med att jag tillhör den gamla stammen.
Ha en bra dag
Tommy R

Men det var och är en bra stamm

m.v.h.

Stig.B.

F

F.d. 7023

Guest

Jag har egentligen bara ett krav på en ställplats: att jag och min husbil är välkomna.
Allt det andra, tömma, fylla, m.m. sköter jag med fördel på andra redan etablerade inrättningar och naturligtvis är jag beredd att betala för det.
Så det vi ska jobba för det är nog att se till att vi uppför oss så vi blir välkomnade

ödmjukast peter

Senast redigerad av en moderator:
Toppen