• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Aktion för fler och bättre ställplatser

F

F.d. 26456

Guest
Undertecknad som är, ny men redan omdebatterad, medlem i klubben har följande fundering:
Kan det vara så att kommuner, markägare, campingägare etc inte är tankeläsare?
Vi husbilsägare ställer krav, har önskemål och drar paralleller till andra platser och länder - och givetvis är vi lika lite som villaägare, hundägare, Volvoägare en homogen grupp - men vet/förstår andra vad det är vi eftersöker?
Jag vet inte, men tror, att det finns grupper inom klubben som aktivt arbetar för fler och bättre ställplatser. Ett förslag är då att man gör en "önskelista" för andra att ta del av och plocka godbitarna från för att, så långt som möjligt, konkurrera om att skapa det ultimata för så många som husbilsägare som möjligt.

Eftersom jag startar tråden så delger jag min och min mans önskemål:
Gärna gästhamnar då de oftast har det vi eftersöker
- toalett (gör utan problem 1:an men inte gärna 2:an i bilen)
- dusch (slipper städning av duschrummet när det ska vara ledigt)
- el (eftersom ledighet oftast innebär jobb med behov av datoranvändning)
- en bra restaurang (vilket gästhamnar väldigt ofta har och lite lyxkänsla är viktigt i husbilslivet)
- en plan plats (dvs parkerat och klart...)

För vår del har vi skog så det räcker i Småland - men vi andas gärna havsluft.

Jag tror att ett smörgåsbord av önskemål skulle vara en guldgruva för de som vill göra något för oss husbilsfrälsta...
Ett förslag i all ödmjukhet!

/Gärd

L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Aktion för fler och bättre ställplatser

Eftersom ni eftersträvar havet, så välkomna till grannkommunen Ronneby. Här finns fantastiska "ställplatser". Exempelvis i vår lilla by Saxemara, vid badplatsen. Mitt ute i skärgården.

F

F.d. 26456

Guest

Tack för tipset. Ibland glömmer man det som finns "för"nära!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är just det som är problemet. Vi har olika önskemål.
Vi står gärna på en gräsplätt i naturen.
Vi behöver tömma svart- / gråvatten emellanåt.
Vi behöver färskvatten varje vecka.
Vi betalar för det vi behöver köpa av campingen eller någon annan.

Nej, restaurangen tjänar inget på oss, men ICA-handlarn desto mer.

Blekinge och Skåne har bra med ställplatser, både gratis och mot avgift. Vi fortsätter att bearbeta södra sverige

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Sen finns ju alla underbara golfklubbar med restaurang, dusch (å ofta bastu) och härliga gräsytor med rikligt djurliv.
De flesta golfklubbar tar gärna emot husbils- och husvagnsägare - även om man inte spelar golf.

F

F.d. 26456

Guest

Trots att vi är fd golfspelare har jag totalt missat den tanken/möjligheten.
Tack för tipset!
Att golfbanorna ofta har helt suveräna restauranger håller jag med om!

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

För det första vill jag tack Gärd för en sansad artikel om än lite i mjukaste laget.
Vi behöver mer artiklar som starkare belyser bryggan mellan campinglivet och husbilsåkarnas behov...one night stand...

Många här i klubben verkar ju ha ett rejält överskott av energi i parkeringsdebatten.
inget fel i det... men energiöverskottet.. kan vi inte ta tillvara på lite av det för att...

ta kontakt med er kommun som har en medborgarförslagslåda på sin hemsida.
Lätt att skicka in ett förslag till er kommun och fråga om varför kommunen inte har ställplatser och kanske ett förslag på var en ställplats för husbilar kan anordnas.

Det behövs ju inga formella brev eller liknande bara att upprätta en kontakt.
Min känsla är att turistansvariga i kommuner inte har riktigt grepp på vad en husbilsturist har för krav, de tror nog att det handlar om camping/parkering.

Min reflektion är att kontakter behöver inte var så formella och komplicerade.
Både kommuner och näringsliv upplever jag har en öppen syn på vad som gäller och behöver bara ha en " spark i baken " för att sätta igång processen.

Ge exempel på andra kommuner som gjort lyckade satsningar på husbilsturism.
Som ex, Trosa och Strängnäs, Ulricehamn.

"Kvarnarna har börjat mala"
och så kanske vi får se resultat... i framtiden... isället för en massa käbbel om parkeringsregler, campingvärdar. För dyrt.... kostar för mycket... osv.

Har startat en kontakt i min kommun....kvarnen mal...vem vet vad som händer.

Bosse

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Håller med till fullo. Har själv kontaktat Jönköpings kommun och de kommer förmodligen att ta kontakt med husbilsklubben.se till våren.
Även samtalat med Tingsryds kommun och tipsat om att kontakta HBK.
Båda kommunerna väldigt välvilliga.

Monica

F

F.d. 55374

Guest

Nog har vi olika önskemål alltid, inget det Gärd önskar stämmer med oss. Hustrun både kan och vill laga mat och städa. Högst på vår önskelista är fler latrintömnings ställen.
Tommy R

F

F.d. 10098

Guest

Det är inte bara det att olika husbilsåkare har olika behov och önskemål, även en och samma person kan ha helt skilda behov och önskemål vid olika tillfällen. Om man åker ut ett par dagar med tre barnbarn är det av många skäl bekvämt att stå på en camping, men om man endast är två personer så finns det inte något behov om man utnyttjar vägverkets rastplatser för tömning. Dessa rastplatser är man ju med om att finansiera via skatterna. Vissa rastplatser har även dricksvatten annars får man alltid (i alla fall i Norden) fylla vatten när man tankar. Datorn kan laddas från 12-voltsystemet. Personligen duschar jag hellre i husbilen än i campingsplatsens dusch.
I Australien finns samma debatt om höga campingavgifter och fricamping. Där är principen ofta att det finns fria ställplatser i obygden och dessa har ofta enkel toa, vatten och tömning. I nationalparkerna tas ut en mindre avgift. I och nära städer är det oftast inte tillåtet att fricampa kanske för att kommunen äger campingarna. Ca 10 km från staden hittar man gratis ställplats med viss service ordnad av samma kommun. Husbilarna är i minoritet; de flesta har stora terränggående husvagnar eller campers.
Slutligen anser jag att personbil klass 2 skall kunna parkeras på samma villkor som klass 1 på kommunala parkeringsplatser (om de får plats). Om man sover eller äter samtidigt i husbilen skall inte ha någon betydelse. Om parkeringsplatsen är privat får man acceptera att markägaren bestämmer så länge det inte är olaglig diskriminering.

Senast redigerad av en moderator:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Tycker att Gärds idé är bra och hennes prioriteringar likaså. För oss är det helt naturligt att ibland ta in på camping och tömma tanken, fylla vatten, duscha osv. el, toa, dusch, restaurang och något vackert att vila ögonen på vore perfekt för oss när vi söker ställplats. Vi skall kanske besöa våra golfbanor på hemmaplan och tipsa om våra önskemål. Tillsammans med me dgästha,narna så skulle vi ju få ett jätteutbud att välja på. I veckan skall jag besöka vår närmast egolfbana och lyssna med dem.

Om inte marknaden letar efter nya idéer så får vi väl tipsa dem istället. Som jag nämnt tidigare så tror jag mer på dialog än konfrontation.

Måste bara nämna att idag är lyckan gjord för mig, har just kommit hem med en SAAB Sonett byggd 1968. Nu är mitt hobbyarbete för vintern helt intecknat, både att rusta upp sonetten och att få ut lite mer kräm i rally-V4:an. Husbilen är i malpåse fram till april.

Lev väl!

F

F.d. 10098

Guest

Grattis till Sonetten! Jag har alltid ångrat att jag inte gav barnen var sin Saab Sonett i dopgåva. De kostade ju inte så mycket på den tiden.

Det finns ju massor av naturreservat, naturvårdsområden och liknande i Sverige och de flesta nås via en bilväg som slutar med en parkeringsplats. Tyvärr finns ofta skyltar med camping förbjuden eller förbud mot att ställa upp husvagnar och husbilar inom naturvårdsområdet. Det är oklart vad som menas med uppställning och om förbudet även gäller parkeringsplatsen men avhåller nog många från att parkera och övernatta i sin husbil en natt.
Det är länsstyrelsernas naturvårdsenheter som sätter reglerna. Läs på deras hemsida vad som gäller och om du inte är nöjd med formuleringarna så skriv ett formellt mail som de måste registera och besvara. För t ex Ängsö naturreservat utanför Västerås är modernare föreskrifter på gång så att samma regler gäller för båt, personbil, husvagn och husbil.

F

F.d. 25193

Guest

nu börja det hända saker i saxemara där har varit dåligt uppslutning påcampingen som kommunen har förbokat för långliggare år ut år in med bara släkter i alla valörer. NU VILL VI ATT DE STYRANDE STÄLLER UPP:::det är idrottsföreningen som sköter badplatsen,glasskiosken m,m, LÄT HUSBILSFOLKET KOMMA UT OCH SE VÅR FINA SKÄRGÅRD;SAXEM:music-icon::twitcy:ARA ÄR IDYLL :twitcy::swoon::swoon::swoon::swoon::swoon:

F

F.d. 2692

Guest

Mycket bra början på en konstruktiv tråd. Det visar också hur olika vi är och hur olika våra krav är. Ni som brinner för det här och har lust att jobba lite mer aktivt för ställplatser, kontakta Mats i styrelsen så kan han säkert komma med lite goda råd.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Nog har vi olika önskemål alltid, inget det Gärd önskar stämmer med oss. Hustrun både kan och vill laga mat och städa. Högst på vår önskelista är fler latrintömnings ställen.
Tommy R

Hallå Tommy! Vad menar du med att "Hustrun både kan och vill laga mat och städa"? Vad gör du då? E du bara en sån som ger oss män dåligt rykte?

:-/<rister

F

F.d. 55374

Guest

God morgon Krister.

Om jag har förstärkt vårat redan dåliga rykte så bjuder jag gärna på det. Eftersom jag är den i familjen som har körkort, så anlitas jag av hustrun som chaufför ibland vill hon till affären(mat+skurmedel) de kan vara syjunta m m. När det gäller husbilslivet gör jag en himla massa, jag kör, jag.., jag..osv. Du kan väl ha lite överseende med att jag tillhör den gamla stammen.
Ha en bra dag
Tommy R

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Undertecknad som är, ny men redan omdebatterad, medlem i klubben har följande fundering:
Kan det vara så att kommuner, markägare, campingägare etc inte är tankeläsare?
Vi husbilsägare ställer krav, har önskemål och drar paralleller till andra platser och länder - och givetvis är vi lika lite som villaägare, hundägare, Volvoägare en homogen grupp - men vet/förstår andra vad det är vi eftersöker?
Jag vet inte, men tror, att det finns grupper inom klubben som aktivt arbetar för fler och bättre ställplatser. Ett förslag är då att man gör en "önskelista" för andra att ta del av och plocka godbitarna från för att, så långt som möjligt, konkurrera om att skapa det ultimata för så många som husbilsägare som möjligt.

Eftersom jag startar tråden så delger jag min och min mans önskemål:
Gärna gästhamnar då de oftast har det vi eftersöker
- toalett (gör utan problem 1:an men inte gärna 2:an i bilen)
- dusch (slipper städning av duschrummet när det ska vara ledigt)
- el (eftersom ledighet oftast innebär jobb med behov av datoranvändning)
- en bra restaurang (vilket gästhamnar väldigt ofta har och lite lyxkänsla är viktigt i husbilslivet)
- en plan plats (dvs parkerat och klart...)

För vår del har vi skog så det räcker i Småland - men vi andas gärna havsluft.

Jag tror att ett smörgåsbord av önskemål skulle vara en guldgruva för de som vill göra något för oss husbilsfrälsta...
Ett förslag i all ödmjukhet!

/Gärd

Mina önskemål stämmer inte riktigt överens med era:

1. Plan hårdgjord yta att parkera på
2. Naturskön plats
3. Vattenpåfyllning/tömning av gråvatten/toa
4. Möjlighet att ansluta till el mot betalning

Inget annat är intressant.

/LUDDE

Toppen