• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Akta er för Göteborg

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025
Hade idag den otrevliga upplevelsen att besöka Göteborg. Målet för mitt besök var att besöka tandläkaren. Normalt sett brukar det vara den värsta delen på en sådan resa, möjligen med undantag för hans räkning. Men idag var den värsta delen att komma tillbaka till bilen. Jag hade tagit husbilen in eftersom Carina behövde vår lilla bil. Jag parkerade på Valhlla och betalade. När jag kom tillbaka hade jag fått en p-bot!!!! Anledningen var "resrverad för personbil". Men jag har ju en personbil? Ett antal lätta lastbilar Typ "hantverkarbilar stod dock olappade. Tur att man inte skall turista i Göteborg.
Jan:mad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Akta er för Göteborg

Jag fick också böter där för något år sedan. För långt överhäng. ÖVERKLAGA. Blir förvånad om ni inte får tillbaka pengarna.
Ha det

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Klart jag skall överklaga. Alla hjulen var innanför. Jag parkerade dessutom närmast ån där man står som minst i vägen med överhänget. Bilen är ju bara 5,95 dessutom.
Jan

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Akta er för att parkera i Göteborg innan ni läser vilket bolag som som kontrolerar p-platsen.Oftast så ligger dom på lur under någon bil å avvaktar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Och jag som ställde mej en morgon på Hedens parkering med bil och husvagn , jag lade i en biljett för hela dagen i bilen och en i framrutan på husvagnen och det enda problemet var att komma ut för det var tydligen Gotia Cup den dagen .
Inga böter som tur var , dom kanske hade en dålig dag .

F

F.d. 50036

Guest

Samma sak i Uddevalla...

Lapplisorna kommer upp som svampar ur jorden, var speciellt försiktig vid Willys, P-vakten står på p-däck och kollar dig. Han skriver så fort du lämnat bilen om han kan hitta någon anledning.

Se till att du står på en kommunal parkering och rätt parkerad. Har du långbil räcker det med en biljett om du står på en kommunal P-ruta. Har frågat P-vakten men komunal ruta gäller (inte utanför Willys).

Ha det Torbjörn :)

Carina och Jan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2025

Det var tur att det var en kommunal parkering jag stod på. P-boten är avskriven. Hon jag talade med ondgjorde sig om överhäng samt sa att dom skulle göra om skyltningen. Vilken turistvänlig inställning. Så jag vidhåller:
AKTA ER FÖR GÖTEBORG
Jan

F

F.d. 20998

Guest

Gött att höra att det löste sig. Detta med små rutor är ett gissel även om man inte har husbil. Räcker med en hyfsat stor bil (ex. Volvo V70) för att man i vissa fall knappt ens får upp dörren om någon står bredvid. För att inte tala om risken för dörruppslag... Efter att ha blivit inparkerad en gång med folk som hade ställt sig bara några decimetrar ifrån sig både fram och bak (på en gatuparkering) så undviker jag sådana i görligaste mån. Måste jag ändå ställa mig så blir det på antingen första eller sista rutan så att jag har åtminstone en väg ut. Skulle det ändå inte gå så ställer jag mig avsiktligt med hjulen precis på linjen så att överhänget inkräktar på nästa ruta. Kanske lite fult men vill inte bli inparkerad igen... Och så länge som parkeringarna ser ut som dom gör och många medtrafikanter tyvär har bristande körförmåga kommer jag fortsätta med det.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg hadde en gang en privatbil som ingen parkerte inne :) det var en Chevy G30 Starcraft med grove stigtrinn langs begge sider og stytfangere som var laget for å brukes. Hjalp sikkert på folks frykt for denne bilen at jeg hadde skrammer i krommen på fangerene både foran og bak. Fikk alltid noen ekstra deesimeter plass til manøvrering både forover og bakover.

Ble det trangt på sidene så var det bare å bruke skyvedøren på høyre side, deen gikk ikke lengre ut enn stigtrinnet :wink:.

Det at bilen var 205 bred og 513 lang gikk ok i de fleste parkeringsrutene:p.

Om noen i... prøvde å slå døren sin i siden på Chevyen så traff de stigtrinnet, det satt endel lakk i rillene der etter noen års bruk:D:D

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Det var tur att det var en kommunal parkering jag stod på. P-boten är avskriven. Hon jag talade med ondgjorde sig om överhäng samt sa att dom skulle göra om skyltningen. Vilken turistvänlig inställning. Så jag vidhåller:
AKTA ER FÖR GÖTEBORG
Jan
man kan ju inte klanka på en hel stad för en idiot till lapplisa.Stod senast 10 Nov-på samma park.Står där minst en gång i mån.har även övernattat där.Alltid utan problem.Den 10:de satt vi i bilen och fikade när det kom en kille och kollade p-bilj.han bara hejade.BIlen är sex mtr.så vi stod inom en ruta

F

F.d. 3297

Guest

Ja, ibland undrar man om inte lapplisorna egentligen är perfekta robotar!

En bekant körde hyrlimousin, en riktig "horambulans", i Götet för många år
sedan. Hon berättade att hon stod utanför ett hotell på en "heldagskörning".
Hungrig gick hon bort till en korvmoj för snabb lunch och hittade en lapp-
lisa med skrivklåda när hon kom tillbax.

Protesterade att hon faktiskt stod på markerad parkeringsplats med P-biljett
i vindrutan. Svar:
Det gör du inte, framhjulen står framför P-platsen och bakhjulen står bakom!

Min kompis stod på sig och det resulterade att hon tog bilens telefon och
tillkallade en patrullbil.
Konstapel anländer, lyssnar på båda damerna, tittar på bilen, säger till
lapplisan: "du e´la´för go´! och river p-boten.

Det finns tydligen hopp för Götet!

Toppen