Sv: Akta er för campingvärden på Tingsryds camping.
Först vill jag säga att jag naturligtvis håller med om att campingvärden i detta fall gjorde fel genom att kräva betalning för parkering på en allmän plats, liksom att han borde ha uppfört sig som Pilot föreslår, det vill säga presenterat sig på ett vänligt sätt och påtalat de fördelar som följde i spåren av en betalning. Men personligen tror jag att det finnas en anledning till hans irritation. Få människor beter sig på ett sådant sätt av ren illvilja – eller till och med när de är besjälade av ekonomiska baktankar.
Bor själv i stort sett granne med en campingplats där det varje kväll (under sommaren) samlas en eller flera husbilar på den allmänna parkeringen i anslutning till entrén. Där de sedan tillbringar natten samt vid behov står och ”väntar ut” betalande campinggäster när dessa öppnar de låsta dörrarna till toaletter, duschar och andra serviceinrättningar – för att i akt och mening använda dessa på samma sätt som betalande gäster. Och tro mig när jag säger att detta är inga undantagsfall utan det verkar snarare vara ett inlärt beteende för att få semesterkassan att vara längre. Ha en viss förståelse för att detta kan få en campingplatsägare att vid något tillfälle ilskna till och tillgripa åtgärder som till och med kan vara olagliga.
Vi står själva i stort sett aldrig på campingplatser, men skulle aldrig komma på tanken att övernatta på en parkering i anslutning till en campingplats – allmän eller inte. Stanna till för att bada under dagen eller för att be om att mot betalning få tömma toalett och spillvatten, javisst, men aldrig för att övernatta, då vi närmast ser detta som ett hån mot campingplatsägaren och den verksamhet han bedriver. Och med så mycket natur som detta land kan erbjuda känns det också totalt onödigt. Men om detta finns olika åsikter, har jag förstått, och jag respekterar även alla dem som tycker att jag är helt snett ute i mitt resonemang. Jag vill bara framföra vad jag tycker och sända en förlåtande tanke till campingplatsägaren – trots hans burdusa uppträdande som i mina ögon till och med kan kännas mänskligt. Det händer till och med att även jag understundom kan bli så irriterad på någon eller något att jag blir otrevlig.
Kort sagt, jag tror lite bättre än vad som framkommit om campingplatsägaren i detta fall och att det måste finnas en förklaring till hans beteende. Även om, som jag inledningsvis skrev, på intet sätt vill försvara hans burdusa och hotfulla sätt. Bara försöka förstå det.
Staffan