• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Akta er för campingvärden på Tingsryds camping.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Om ni står på parkeringen utanför Tingsryds camping och det kommer en otrevlig herre, campingvärden, och begär att ni ska betala 175 kr för att det är en avgiftsbelagt ställplats så ge honom inte ett enda öre. Han kom och krävde oss torsdagen den 4/10, samt var mycket otrevlig. Vi vägrade betala och han hotade med polis. Vi sa att de var välkomna. Dock dök ingen upp och vi stod kvar till fredag em. Har nu varit i kontakt med två olika herrar hos Tingsryds kommun och båda hävdar att det är allmän parkering, där man har rätt att stå 24 tim. Där finns endast en vanlig P-skylt, ingen tidsbegränsningsskylt, ingen skylt att där är avgift. Campingen har dessutom mage att ha på sin hemsida att det kostar 175 kr för husbil att stå på parkeringen utanför campingen och ska betalas inne på campingen. Hoppas att hans extraknäck tog slut nu när kommunen är informerad!

Var inne och tittade på hemsidan och det är borttaget att det är avgift på parkeringen utanför!!!!!!!!
Hut går hem!

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Akta er för campingvärden på Tingsryds camping.

Han måste ju vara i akut penganöd...dålig sommar för campingägarna..en liten fråga,
vad skulle ingå i dessa 175 kr? el,dusch kanske samt påfyllning och tömning av vatten, toa?

Mvh
Pilot

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Han måste ju vara i akut penganöd...dålig sommar för campingägarna..en liten fråga,
vad skulle ingå i dessa 175 kr? el,dusch kanske samt påfyllning och tömning av vatten, toa?

Mvh
Pilot

Inget. Finns inte ens en papperskorg på parkeringen. Kanske man fick låna toaletten inne på campingen

F

F.d. 25267

Guest

Om ni står på parkeringen utanför Tingsryds camping och det kommer en otrevlig herre, campingvärden, och begär att ni ska betala 175 kr för att det är en avgiftsbelagt ställplats så ge honom inte ett enda öre. Han kom och krävde oss torsdagen den 4/10, samt var mycket otrevlig. Vi vägrade betala och han hotade med polis. Vi sa att de var välkomna. Dock dök ingen upp och vi stod kvar till fredag em. Har nu varit i kontakt med två olika herrar hos Tingsryds kommun och båda hävdar att det är allmän parkering, där man har rätt att stå 24 tim. Där finns endast en vanlig P-skylt, ingen tidsbegränsningsskylt, ingen skylt att där är avgift. Campingen har dessutom mage att ha på sin hemsida att det kostar 175 kr för husbil att stå på parkeringen utanför campingen och ska betalas inne på campingen. Hoppas att hans extraknäck tog slut nu när kommunen är informerad!

Var inne och tittade på hemsidan och det är borttaget att det är avgift på parkeringen utanför!!!!!!!!
Hut går hem!

Hej. Heder åt er !! Önskar att fler vågar ta strid med campingvärdar som tror att de äger allmänna parkeringar och har mage att gå fram och kräva betalt för att stå där. Synd att inte polisen kom för då hade han fått reda på vad som gäller. Hurra för er. :) Mvh Per

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest

Kan inte släppa tråden...blir mycket förbryllad på hur man kan behandla/lura folk, istället för att försöka tvinga till sig pengar olagligt (undrar hur många han gjort detta med) kunde han varit vänlig och presenterat sig och sin camping och föreslagit att de kunde använda toaletter och dusch samt fylla tömma vatten för en överenskommen summa som inte motsvarade en full campingavgift, åtminstone hade nog vi kanske nappat på det förslaget!

Kanske man borde skicka detta förslag till honom genom mail och publicera svaret här på forumet, he,he

//Pilot

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Först vill jag säga att jag naturligtvis håller med om att campingvärden i detta fall gjorde fel genom att kräva betalning för parkering på en allmän plats, liksom att han borde ha uppfört sig som Pilot föreslår, det vill säga presenterat sig på ett vänligt sätt och påtalat de fördelar som följde i spåren av en betalning. Men personligen tror jag att det finnas en anledning till hans irritation. Få människor beter sig på ett sådant sätt av ren illvilja – eller till och med när de är besjälade av ekonomiska baktankar.

Bor själv i stort sett granne med en campingplats där det varje kväll (under sommaren) samlas en eller flera husbilar på den allmänna parkeringen i anslutning till entrén. Där de sedan tillbringar natten samt vid behov står och ”väntar ut” betalande campinggäster när dessa öppnar de låsta dörrarna till toaletter, duschar och andra serviceinrättningar – för att i akt och mening använda dessa på samma sätt som betalande gäster. Och tro mig när jag säger att detta är inga undantagsfall utan det verkar snarare vara ett inlärt beteende för att få semesterkassan att vara längre. Ha en viss förståelse för att detta kan få en campingplatsägare att vid något tillfälle ilskna till och tillgripa åtgärder som till och med kan vara olagliga.

Vi står själva i stort sett aldrig på campingplatser, men skulle aldrig komma på tanken att övernatta på en parkering i anslutning till en campingplats – allmän eller inte. Stanna till för att bada under dagen eller för att be om att mot betalning få tömma toalett och spillvatten, javisst, men aldrig för att övernatta, då vi närmast ser detta som ett hån mot campingplatsägaren och den verksamhet han bedriver. Och med så mycket natur som detta land kan erbjuda känns det också totalt onödigt. Men om detta finns olika åsikter, har jag förstått, och jag respekterar även alla dem som tycker att jag är helt snett ute i mitt resonemang. Jag vill bara framföra vad jag tycker och sända en förlåtande tanke till campingplatsägaren – trots hans burdusa uppträdande som i mina ögon till och med kan kännas mänskligt. Det händer till och med att även jag understundom kan bli så irriterad på någon eller något att jag blir otrevlig.

Kort sagt, jag tror lite bättre än vad som framkommit om campingplatsägaren i detta fall och att det måste finnas en förklaring till hans beteende. Även om, som jag inledningsvis skrev, på intet sätt vill försvara hans burdusa och hotfulla sätt. Bara försöka förstå det.

Staffan

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Tror mej ha svagt minne hur det ser ut i Tingsryd och campingen.
Och förlåt mej trådskapare, jag skulle alldrig komma på tanken
att parkera där. Skulle nog känna att jag provocerade helt i
onödan, även om parkeringen är helt laglig.
// Janne

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Först vill jag säga att jag naturligtvis håller med om att campingvärden i detta fall gjorde fel genom att kräva betalning för parkering på en allmän plats, liksom att han borde ha uppfört sig som Pilot föreslår, det vill säga presenterat sig på ett vänligt sätt och påtalat de fördelar som följde i spåren av en betalning. Men personligen tror jag att det finnas en anledning till hans irritation. Få människor beter sig på ett sådant sätt av ren illvilja – eller till och med när de är besjälade av ekonomiska baktankar.

Bor själv i stort sett granne med en campingplats där det varje kväll (under sommaren) samlas en eller flera husbilar på den allmänna parkeringen i anslutning till entrén. Där de sedan tillbringar natten samt vid behov står och ”väntar ut” betalande campinggäster när dessa öppnar de låsta dörrarna till toaletter, duschar och andra serviceinrättningar – för att i akt och mening använda dessa på samma sätt som betalande gäster. Och tro mig när jag säger att detta är inga undantagsfall utan det verkar snarare vara ett inlärt beteende för att få semesterkassan att vara längre. Ha en viss förståelse för att detta kan få en campingplatsägare att vid något tillfälle ilskna till och tillgripa åtgärder som till och med kan vara olagliga.

Vi står själva i stort sett aldrig på campingplatser, men skulle aldrig komma på tanken att övernatta på en parkering i anslutning till en campingplats – allmän eller inte. Stanna till för att bada under dagen eller för att be om att mot betalning få tömma toalett och spillvatten, javisst, men aldrig för att övernatta, då vi närmast ser detta som ett hån mot campingplatsägaren och den verksamhet han bedriver. Och med så mycket natur som detta land kan erbjuda känns det också totalt onödigt. Men om detta finns olika åsikter, har jag förstått, och jag respekterar även alla dem som tycker att jag är helt snett ute i mitt resonemang. Jag vill bara framföra vad jag tycker och sända en förlåtande tanke till campingplatsägaren – trots hans burdusa uppträdande som i mina ögon till och med kan kännas mänskligt. Det händer till och med att även jag understundom kan bli så irriterad på någon eller något att jag blir otrevlig.

Kort sagt, jag tror lite bättre än vad som framkommit om campingplatsägaren i detta fall och att det måste finnas en förklaring till hans beteende. Även om, som jag inledningsvis skrev, på intet sätt vill försvara hans burdusa och hotfulla sätt. Bara försöka förstå det.

Staffan

Måste få förklara att du kan inte använda servicen på denna campingen utan att du har ett kodkort. Jag tror att han helt enkelt ville tjäna pengar. Förstår inte att han hade mage till att ange på campingens hemsida (det är nu borttaget) att det kostar 175 kr att stå på parkeringen utanför. Kan fortfarande inte se någon anledning till varför han var otrevlig mot oss.

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Tror mej ha svagt minne hur det ser ut i Tingsryd och campingen.
Och förlåt mej trådskapare, jag skulle alldrig komma på tanken
att parkera där. Skulle nog känna att jag provocerade helt i
onödan, även om parkeringen är helt laglig.
// Janne

Varför? Vi stod inte på den fina asfalterade p-platsen utanför restaurangen utan grusplanen vid sidan om.

T

Teddi

Guest

man kan ju lätt konstatera att vi ses som ett campande släkte:p
likadana tendenser i ugglarp ock mårdaklev,,
för nära men ändå inte:D

som att duka ett eget bord utanför en restaurang:p
problemet är ju att eventuell provocation ses från två håll,,men ja håller med trådskaparen,,en parkering är inget annat än just en parkering!!

Senast redigerad av en moderator:

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Rolf och Monica!

Jag förstår er frustration och vill på intet sätt förringa er upplevelse utan förstår till fullo er indignation.

Men gällande låsta dörrar så finns även ett sådant system på den camping jag åberopar till, men när dörrarna öppnas "råkar" även andra komma så lägligt att även de slinker in - på den andres kod eller nyckel. Jag har faktiskt sett hur man kan stå runt knuten och avvakta tills ett tillfälle dyker upp.

Självfallet vill jag inte ens antyda att ni skulle uppföra er på samma sätt.

Vänligen
Staffan

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tack och lov så kan campingägare INTE stifta nya lagar även om det är dom som styr i kommunerna. En campingägare är en leverantör som skall leverera till kunden till överenskommit pris. Normala leverantörer försöker gå sina kunder till mötes.

Vi i HBK kan inte heller skapa nya regler för husbilsfolket. Hur skulle det dokumenteras och efterlevas. Vi är bara 10% av alla husbilsägare i landet. Lägg sedan till alla utländska turister. Hur ska dom få reda på våra påhittade regler?

§ 1. Parkera INTE på lagligt tillåtna parkeringsplatser om du tror att du provocerar någon.

§ 2. Om någon kommer och vill ha betalt på en allmän parkering så betala utan att fråga.

§ 3. Rätta dej efter vad campingägare säger utan att ifrågasätta. Det är campingägaren som har tolkningsrätten till lagar och allemansrätten.

Nej, forumet skall användas till att stödja, tipsa och varna övriga medlemmar i sann kamratandra. Det blir ju ganska konstigt om vi går emot varandra i syfte att rättfärdiga alla som gör fel mot oss husbilsägare.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Men gällande låsta dörrar så finns även ett sådant system på den camping jag åberopar till, men när dörrarna öppnas "råkar" även andra komma så lägligt att även de slinker in - på den andres kod eller nyckel. Jag har faktiskt sett hur man kan stå runt knuten och avvakta tills ett tillfälle dyker upp.

Om du INTE vill antyda att Rolf och Monica uppför sig såhär, hur kom då den tanken upp i denna tråden?

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Kenth!

Du får förlåta mig mina bristande förmågor, men jag förstår inte ett dyft vad du menar med denna kommentar. Kan det vara ett utslag av "kamratanda"?

Vänligen
Staffan

Rolf och Monica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025

Rolf och Monica!

Jag förstår er frustration och vill på intet sätt förringa er upplevelse utan förstår till fullo er indignation.

Vänligen
Staffan

Jag tycker inte att campingvärdar eller andra människor har rätt att ta för givet att bara för man har en husbil är man automatiskt snyltare!
Nu gör inte jag några mer inlägg angående detta utan har uppnått mitt syfte med tråden: Uppmärksamma övriga medlemmar om att man INTE ska betala för parkering utanför campingen i Tingsryd och att campingvärden kan vara mycket otrevlig och obehaglig.
Tack för mig!
Monicas

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen