• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Akrylatbensin

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Någon som har erfarenhet av att köra elverk på Akrylatbensin?
Jag har ett Kipor som jag gärna skulle vilja köra på "luktfri bensin".
Dessutom så bildas det ju inga partiklar i denna bensin när den står oanvänd.
Nån son vet nåt?

Hälsningar
Glädjen
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.874
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Akrylatbensin

Använder Akrylatbensin på vår gräsklippare 4takt utan några problem, har hör att det kan torka ut gummi packningar, men inget jag märkt.
 
F

F.d. 11948

Guest
Sv: Akrylatbensin

Har använt det under 2år till våran Kipor som vi använder flitigt.
Inga problem alls !!

Majsan :wub:
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Akrylatbensin

Någon som har erfarenhet av att köra elverk på Akrylatbensin?
Jag har ett Kipor som jag gärna skulle vilja köra på "luktfri bensin".
Dessutom så bildas det ju inga partiklar i denna bensin när den står oanvänd.
Nån son vet nåt?

Hälsningar
Glädjen

Jag trodde inte att det var möjligt att köra motorer på målarfärg!!!:twitcy:
 
F

F.d. 23389

Guest
Sv: Akrylatbensin

Just! Rätt namn på produkten är "Alkylatbensin".

/Mikael
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Akrylatbensin

Allmänt

I Sverige finns omkring 1,3 miljoner fritidsbåtar och drygt 600.000 utombordsmotorer. Merparten av dessa är traditionella 2-taktsmotorer med dålig förbränning. När man kör en sådan motor går mellan 20-30% av bränsleblandningen oförbränd rätt ut i vattnet. Den del av bränslet som förbränns omvandlas i högre grad än t.ex. i en 4-taktsmotor, till giftiga eller cancerogena ämnen.
Varje år släpps 15 000 ton kolväten ut från utombordare på fritidsbåtar i Sverige. Omkring hälften av avgaserna stannar kvar i vattnet som små svävande vätskedroppar. Flertalet utombordare används under kort tid på året när samtidigt det biologiska livet i havet är som känsligast. Ofta körs utombordarna i lugna, grunda vikar just där mycket av vattenorganismernas föryngring sker.
I rapporten "Mindre gift på drift" från 1999 som ingick i regeringens s.k. Skärgårdsuppdrag, lyftes möjligheten fram att köra 2-takts utombordsmotorer på ett mycket renare bränsle - alkylatbensin. Grundtanken var att använda det renaste bränslet till de sämsta motorerna.
Alkylatbensinen innehåller inga s.k. aromater eller olefiner vilket bl.a innebär att cancerogena, svårnedbrytbara och giftiga s.k. polycykliska aromatiska kolväten (PAH), minskar upp till 90% i utsläppen. Alkylatbensinen ger dessutom minskade kväveoxidutsläpp och mindre bidrag till marknära ozon.
Tekniskt fungerar alkylatbensinen väl till traditionella 2-taktsmotorer. Oberoende tester visar till och med att prestandan höjs, tomgången blir renare och rökbildningen lägre. Man bör dock regelbundet kontrollera packningar och slangar så man minskar risken för bränsleläckage.
Alkylatbensinen är en högkvalitativ produkt med begränsad tillgång. Den är något dyrare att framställa än konventionell bensin och har tidigare även varit belagd med högre skatt. Efter intensiva påtryckningar från bl.a. miljö- och båtintressen har nu regeringen sänkt skatten fr.o.m 15 november 2002, med totalt 1,85 kr /liter. Hittills har emellertid riksdagens skattesänkning haft liten effekt på försäljningen av den renare bensinen. De flesta båtägare tycks välja det man alltid har haft till motorn och utbudet av alkylatbensin från pump på strategiskt placerade bensinstationer och båtmackar har ökat - men mycket långsamt.
spacer.gif
spacer.gif

pil_upp.gif
upp Miljöanpassad 2-taktsolja

En traditionell 2-taktsmotor behöver 1-2% oljeinblandning i bensinen. Vanliga 2-taktsoljor består av mineralolja, lösningsmedel och ett antal egenskapsförbättrande tillsatser. Mineraloljan bryts långsamt ner ute i miljön och tillsatserna kan vara giftiga, svårnedbrytbara och ansamlas i biologiskt material. Oljan går oftast oförbränd eller bara delvis förbränd genom motorn.
Det finns emellertid produkter på marknaden som har möjlighet att brytas ner snabbare och där tillsatserna har låg giftighet. Projekt Ren Smörja i Göteborg har gjort en oberoende granskning av miljöanpassade 2-taktsoljor på svenska marknaden utifrån utarbetade hälso- /miljökriterier. Följande produkter uppfyllde kraven:

Aspen Outbordolja
Cargo Poly-Twin
Castrol Biolube 100
Mobil 1 Outboard
OK Q8 Marin Bio TT
Q8 Marin Bio
Quaker State Synquest Outboard& Snowmobile
Shell Nautilus Biodegradable Outboard Oil TC W3
Statoil Aqua Way Bio
Texaco Motex Bio Outboard
Valvoline Syn Power Outboard 2T

Samtliga dessa oljor uppfyller den högsta tekniska standarden för utombordaroljor NMMA TC-W3. Det bör dock påpekas att det är tillverkaren som har det fulla ansvaret för sin produkt. Listade produkter bör endast användas till utombordare såvida inte tillverkaren anger annat.
Självfallet använder man den miljöanpassade 2-taktsoljan tillsammans med alkylatbensinen för bästa miljöeffekt

Källa: Projekt Grön Kemi

// Pär
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Akrylatbensin

Jag har kört på alkylatbensin både i Tec 29 och Honda 1 kw

Bosse HBK 1812
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.019
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Akrylatbensin

Hej, är det någon som vet ungefär vad vettig prissättning av alkylatbensin ligger på. De priser jag har sett på dunkar dämpar entusiasmen en en smula.

JANKRO.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Akrylatbensin

Min gräsklippare tålde inte byte till akrylatbensin. Gummimembranet tog skada och maskinen gick illa , nytt menbram och nu är det som vanligt blyfri 95. Vissa säger att gummit i förgasaren kan ta skada när man ändrar bränslesort därför vågar jag inte prova i mitt Kipor elverk.
 
Toppen