Sv: Akrylatbensin
Allmänt
I Sverige finns omkring 1,3 miljoner fritidsbåtar och drygt 600.000 utombordsmotorer. Merparten av dessa är traditionella 2-taktsmotorer med dålig förbränning. När man kör en sådan motor går mellan 20-30% av bränsleblandningen oförbränd rätt ut i vattnet. Den del av bränslet som förbränns omvandlas i högre grad än t.ex. i en 4-taktsmotor, till giftiga eller cancerogena ämnen.
Varje år släpps 15 000 ton kolväten ut från utombordare på fritidsbåtar i Sverige. Omkring hälften av avgaserna stannar kvar i vattnet som små svävande vätskedroppar. Flertalet utombordare används under kort tid på året när samtidigt det biologiska livet i havet är som känsligast. Ofta körs utombordarna i lugna, grunda vikar just där mycket av vattenorganismernas föryngring sker.
I rapporten "Mindre gift på drift" från 1999 som ingick i regeringens s.k. Skärgårdsuppdrag, lyftes möjligheten fram att köra 2-takts utombordsmotorer på ett mycket renare bränsle - alkylatbensin. Grundtanken var att använda det renaste bränslet till de sämsta motorerna.
Alkylatbensinen innehåller inga s.k. aromater eller olefiner vilket bl.a innebär att cancerogena, svårnedbrytbara och giftiga s.k. polycykliska aromatiska kolväten (PAH), minskar upp till 90% i utsläppen. Alkylatbensinen ger dessutom minskade kväveoxidutsläpp och mindre bidrag till marknära ozon.
Tekniskt fungerar alkylatbensinen väl till traditionella 2-taktsmotorer. Oberoende tester visar till och med att prestandan höjs, tomgången blir renare och rökbildningen lägre. Man bör dock regelbundet kontrollera packningar och slangar så man minskar risken för bränsleläckage.
Alkylatbensinen är en högkvalitativ produkt med begränsad tillgång. Den är något dyrare att framställa än konventionell bensin och har tidigare även varit belagd med högre skatt. Efter intensiva påtryckningar från bl.a. miljö- och båtintressen har nu regeringen sänkt skatten fr.o.m 15 november 2002, med totalt 1,85 kr /liter. Hittills har emellertid riksdagens skattesänkning haft liten effekt på försäljningen av den renare bensinen. De flesta båtägare tycks välja det man alltid har haft till motorn och utbudet av alkylatbensin från pump på strategiskt placerade bensinstationer och båtmackar har ökat - men mycket långsamt.
upp Miljöanpassad 2-taktsolja
En traditionell 2-taktsmotor behöver 1-2% oljeinblandning i bensinen. Vanliga 2-taktsoljor består av mineralolja, lösningsmedel och ett antal egenskapsförbättrande tillsatser. Mineraloljan bryts långsamt ner ute i miljön och tillsatserna kan vara giftiga, svårnedbrytbara och ansamlas i biologiskt material. Oljan går oftast oförbränd eller bara delvis förbränd genom motorn.
Det finns emellertid produkter på marknaden som har möjlighet att brytas ner snabbare och där tillsatserna har låg giftighet. Projekt Ren Smörja i Göteborg har gjort en oberoende granskning av miljöanpassade 2-taktsoljor på svenska marknaden utifrån utarbetade hälso- /miljökriterier. Följande produkter uppfyllde kraven:
Aspen Outbordolja
Cargo Poly-Twin
Castrol Biolube 100
Mobil 1 Outboard
OK Q8 Marin Bio TT
Q8 Marin Bio
Quaker State Synquest Outboard& Snowmobile
Shell Nautilus Biodegradable Outboard Oil TC W3
Statoil Aqua Way Bio
Texaco Motex Bio Outboard
Valvoline Syn Power Outboard 2T
Samtliga dessa oljor uppfyller den högsta tekniska standarden för utombordaroljor NMMA TC-W3. Det bör dock påpekas att det är tillverkaren som har det fulla ansvaret för sin produkt. Listade produkter bör endast användas till utombordare såvida inte tillverkaren anger annat.
Självfallet använder man den miljöanpassade 2-taktsoljan tillsammans med alkylatbensinen för bästa miljöeffekt
Källa: Projekt Grön Kemi
// Pär