• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aj (Svår Husbilsolycka i Karlshamn)

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aj

Heldigvis er det ikke ofte at det skjer ulykker med husbiler. Mange er som det står i artikkelen laget som eggeskall, en tynn ytterside i alu eller plastmateriale og en innerside i fiberplate eller plywood og mellom dette et isolasjonsmiddel som oftest et PU eller PE skum. Det finnes de som er laget tyngre med en sandwich av aluplater utvendig og innvendig og en tyngre holdfast isolasjon f.eks styrofoam imellom. Problemet blir at disse ofte veier over 3500 kg.

Halvintegrerte og alkover har endel beskyttelse i restene av førerhytten fra varebilen, selv om taket er erstattet med ett lett påbygg.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Aj

Jo det är inte konstigt att konstruktionen trillar i bitar av en sådan smäll.
Det säkraste i ett sånt här fall borde ju vara att sitta i eller så nära hytten som möjligt. Bildelens konstruktion ger förhoppningsvis inte vika lika lätt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Aj

Det varierar!
Tidigare ägde jag en Niesmann Clou; alkovbil med sandwichkonstruktion med 50 mm PU-skum. Kabin konstruerad som en rejält byggd glasfiberbåt. Jag såg en gång för åtskilliga år sedan en bild på en krockad Niesmann Clou i Reisemobil magazin. Bilen var ordentligt mosad men kabinen i princip oskadad. I reklamen för bilmodellen visades bilder med kanske ett dussin människor på taket. Men bilen var säkerligen tyngre än de 3500 kg som angavs på registreringsbeviset.
Husbilar konstruerade med regelverk och tunn al-plåt lär gå köra tvärs igenom med motorcykel (nej, jag har inte provat!).
aake
 
F

F.d. 346

Guest
Svår Husbilsolycka i Karlshamn

En svår husbilsolycka inträffade i Karlshamn igår eftermiddag. Bodelen blev helt sönderslagen men båda personerna, som befann sig i förarhytten klarade sig med mindre skador. Husbilen for av någon anledning över ett broräcke och blev hängande upp och ner. Personerna i hytten fick dock snabbt hjälp med att komma loss av förbipasserande. Husbilen var ej svenskregistrerad. Läs mer i Aftonbladet.
”Husbilar är som äggskal” | Nyheter | Aftonbladet

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Aj

Det görs inga vidlyftigare "krock-/säkerhetstester" på husbilar av tillverkarna, det skulle bli mycket dyrt på så små tillverkningsserier. Det saknas uppenbarligen myndighetskrav på t.ex "säkerhetsbur" för passagerare i dessa fordon och inte finns det tillräckligt starka kundkrav på säkerhet!"

Säkerhetskraven" för husbilar inskränker sig till "enkla ting" som bilbälten, utstickande föremål, mm (produktens egen säkerhet typ bromsar ... ). Dvs husbilstillverkare svarar inte mot de "självklara (?)" säkerhetskrav som personbilstillverkare själva ställer på sina fordon (av marknads- och immageskäl).

Myndighetskrav av typ ”säkerhetsbur” existerar inte, varken för person- eller husbilar, det är upp till resp tillverkare som måste sälja sina bilar på bla säkerhet i hård konkurrens på alla utvecklade marknader (enklare personbilar säljs bla i Indien, men de är inte säljbara hos oss).
/ Bengt
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Aj (Svår Husbilsolycka i Karlshamn)

Med dagens hastigheter blir kraften i kollisionsmomentet skrämmande!! Även om Chevan inte har mycket till motorhuv att ta emot med, är den nog stabil och stöttålig hoppas jag!

Men jag tänker mest på de underliga besiktningsreglerna för pb II - vi har en granne med en gammal fyrkantig husbil på merca underrede och en dieselmotor på 3,5 liter. När han skulle typbesiktiga krävdes det att däcken klarade 160 km/h! Vilket säljargument när motorn klarar 80 km/h i nedförsbacke! Känns lite onödigt på något sätt ....

För oss gäller det väl mest att inredningen sitter fast nu när lastgallret är borttaget. Vi har ju också valt bort gasolen - har eldrivet kylskåp och ett rödspritskök. I besiktningskraven för husbil står att spisen ska vara fast monterad - men det gäller väl bara om den är gasoldriven - så att alla anslutningar håller tätt under färd?

Ojdå nu gav mig in på tekniska frågor! :wink:

/elisabeth
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025
Sv: Aj (Svår Husbilsolycka i Karlshamn)

Hej, när vi var på väg hem i söndags från Lidköping, vi hamnade i en "bilkaravan "som var lång och det gick sakta. Det var utanför Lindesberg ,jag hade ett tag haft en husbil efter mig så plötsligt så kör den om mig , vad får jag se jo ett par barn i bakfönstret som hoppade i sängen!!!!! Jag blev helt bestört:wideeyed:tänk om det kommer något i vägen så han måste nita, jag rös när jag tänkte på det , bilen var inte svenskregistrerad ,jag är glad att vi sitter fast här i våra bilar:wub: Mvh
 
Senast ändrad:
B

Boxer

Guest
Sv: Aj (Svår Husbilsolycka i Karlshamn)

I besiktningskraven för husbil står att spisen ska vara fast monterad - men det gäller väl bara om den är gasoldriven - så att alla anslutningar håller tätt under färd?
/elisabeth

Nja vad jag förstår ska en PB2 bil ha fast monterad spis för att räknas som husbil. Det går bra med en fastskruvad elplatta.
 
Toppen