• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Airbnb för husbilar – ska bli störst i Norden

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser om en ny aktör i husbilsbranschen sprunget ur den nya delningsekonomin, med målsättningen att bli störst i Norden, vad det nu kan innebära I volym.

Tjänsten går ut på att privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra, där bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift.

Målsättningen verkar nås, — 2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

Ja, jag vet inte, kan folk hyra ut sina hem och båtar så kanske en och annan husbilsägare också kan hyra ut sin älskade husbil, som oftast står och väntar på uppfarten till tomten.



Här finns mera konkret information om hur det hela är upplagt, t.ex. vad gäller försäkringen.

Tommy
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Nja, känns så där. Hur stor kostnad måste man räkna med för att återställa bilen? Det blir väl som för andra uthyrningsobjekt att skötseln och aktsamheten eftersätts.

Vad säger försäkringsbolagen om uthyrning? I vår försäkring får ingen annan än hushållet köra bilen för att få rimlig självrisk.

Även om man kan tjäna en slant, behåller jag mina ägodelar helt själv. Då är jag så flexibel jag vill och vet statusen på pinalerna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min hjärna kan inte ens koppla ihop orden, min husbil och uthyrning.

Min husbil har några år på nacken, men på sätt och vis är det troligen sämre än en ny i uthyrningssammanhang.

En ny husbil som blir nött och skadad skulle naturligtvis återställas helt igen, vilket ändå troligen är svårt att få till, och något man får leva med. Om den blir kvaddad så skall man ju ha en ny bil som ersättning vilket är en fördel.
En nackdel där är väl en halvkvaddad ny bil som lagas med massor med fördröjning och halvdant när man väl får den tillbaka.
Sist, om det kommer fram att bilen har varit på uthyrningsmarknaden så sjunker ju beg. priset på den som en sten i vatten.

En äldre bil blir svårt att gnälla över småskador på, och hur fin den än är så blir den sällan lagad ens vid halvkvaddad, utan bara ersatt med en summa som sällan kan räcka till en likvärdig bil om det skulle råka finnas en på marknaden.

Men som sagt, finns inte ens med i min tankevärld, så det är inget bekymmer :confused:.


M.v.h. JANKRO.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Möjligen skulle det gå om jag köpte en husbil med avsikt att just hyra ut den och sen kunna passa på att använda den emellanåt själv.
Annars blir det som vanligt att man lägger in alldeles för mycket känslokapital i bilen. Ibland vill man ju nästan övervaka besökare man få in i bilen så dom inte skall råka ta sönder något eller tortera gamla Bettan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Möjligen skulle det gå om jag köpte en husbil med avsikt att just hyra ut den och sen kunna passa på att använda den emellanåt själv.
Annars blir det som vanligt att man lägger in alldeles för mycket känslokapital i bilen. Ibland vill man ju nästan övervaka besökare man få in i bilen så dom inte skall råka ta sönder något eller tortera gamla Bettan.

Och vad händer om någon hyrare skadar husbilen så att den behöver repareras mitt i säsongen? Väntar andra hyrare som får semestern förstörd?
Vad gör man med dom? Hur går det med den egna semestern?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Möjligen skulle det gå om jag köpte en husbil med avsikt att just hyra ut den och sen kunna passa på att använda den emellanåt själv.
Annars blir det som vanligt att man lägger in alldeles för mycket känslokapital i bilen. Ibland vill man ju nästan övervaka besökare man få in i bilen så dom inte skall råka ta sönder något eller tortera gamla Bettan.
Hej, jag har för mig att jag har skrivit det här en gång förr. Jag har varit tvungen att byta framrutan i min bil två gånger (helintegrerad) så det är lite krångligare. Sista gången så skulle de ha den kvar över natten för att hinna och så det skulle bli bra med tätningen, vilket det absolut blev :msn_thumbup:.
Men jag led av att ha tappat kontrollen över bilen under natten och undrade om de hade den inställd, eller bakom galler, eller ute i det fria....
Larvigt kanske, men jag är också rädd och vaksam över min gamla HYMER.

M.v.h. JANKRO.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Och vad händer om någon hyrare skadar husbilen så att den behöver repareras mitt i säsongen? Väntar andra hyrare som får semestern förstörd?
Vad gör man med dom? Hur går det med den egna semestern?

Jag funderar på vad som händer om den som hyr husbilen säljer eller stjäl den, med tanke på att man har gett ut nycklarna så gäller väll inte stöldförsäkringen?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Och vad händer om någon hyrare skadar husbilen så att den behöver repareras mitt i säsongen? Väntar andra hyrare som får semestern förstörd?
Vad gör man med dom? Hur går det med den egna semestern?
Ja det blir ju skit förstås men om man köper en bil just med avsikt att främst hyra ut den så är man i alla fall lite mer förberedd på det.
Märken i bord, sönderslitna luckor, trasiga vred, märken i stötfångare efter parkeringar, trasigt cykelställ med saknade remmar och annat. Nä usch!
Rör inte min husbil!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hyra ut min husbil.....:aja:
Var inte ledsen Michael S, det finns säkert någon som vill hyra den av dig..... Det verkar som det får plats ett helt huligangäng i den så de kan säkert sala ihop till summan du vill ha................ Hmmm, eller missuppfattade jag dig kanske :p.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen