• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Airbag

F

F.d. 29756

Guest
Då vi gör den årliga besiktningen på vår personbil en 13 år gammal Toyota Corolla Touring blir vi ålagda att reparera bilens airbag som lagt av sedan förra årets besiktning. Det har sedan februari 2012 blivit lag på att airbagen ska vara i funktion. Det kostar 7500 skr att laga och bilen ska visas upp inom en månad. Bilen har idag ett begränsat värde. De få mil vi numera kör per år med personbil skulle vi köra utan airbag om detta vore tillåtet och göra nånting roligare med pengarna - kanske tex. sätta solceller på husbilen.

Vi har respekt för en lagstiftares svåra uppgift - men det lättar lite då vi får gnälla i HBK!

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Airbag

Då vi gör den årliga besiktningen på vår personbil en 13 år gammal Toyota Corolla Touring blir vi ålagda att reparera bilens airbag som lagt av sedan förra årets besiktning. Det har sedan februari 2012 blivit lag på att airbagen ska vara i funktion. Det kostar 7500 skr att laga och bilen ska visas upp inom en månad. Bilen har idag ett begränsat värde. De få mil vi numera kör per år med personbil skulle vi köra utan airbag om detta vore tillåtet och göra nånting roligare med pengarna - kanske tex. sätta solceller på husbilen.

Vi har respekt för en lagstiftares svåra uppgift - men det lättar lite då vi får gnälla i HBK!

Om du vill utsätta dig eller dina närmaste för risken det innebär att köra utan fungerande airbag, kan du montera bort varningslampan, för det är ju den enda indikation där Bilprovningen kan se att det är problem med utrustningen. "Dom gör normalt ingen krocktest" för att se om kudden löser ut!,
Jag är i samma situation som ni med en äldre bil utan stort värde och en varningslampa för airbag som lyser. Trots att jag känner till risken att inte veta om airbagen fungerar eller inte på grund av att det indikerar ett fel, så har jag sedan 5 år tillbaka demonterat varningslampan. Jag kan inte motivera en dyr reparation för det lilla jag använder bilen ca. 200 mil/år och mestadels i tätbebyggt område mellan hemmet och soptippen. Jag inser självklart risken det innebär att skadorna blir större vid en eventuell olycka, så jag får skylla mig själv om något händer.
:cool:

F

F.d. 53078

Guest

Jag har monterat in timer som släcker lampan efter 5 sekunder i några bilar med samma problem.
Bilprovningen går inte på den enkla lösningen med att plocka bort lampan.

Den skall vara tänd när nyckeln slås till och göra en självtest sedan släcks den.

Jag skulle nog först göra en analys på vad det är för fel på systemet, ibland behöver det inte vara så dyrt.

F

F.d. 29756

Guest

Juan.norte/goldfinger!

Vi har låtit Toyotas auktoriserade verkstad, med gott rykte, undersöka airbagen och dom uppger att den är trasig.Det var nånting med "ringen i ratten" som måste beställas i Norge och den 4 april får vi bilen lagad.
En tillsynes belåten besiktningsman visste attt meddela oss samhällets ansvar och omsorg . Vi skulle visa upp bilen inom en månad! Vi fick en vederbörligt stämplad handling.
Enl. verkstaden så händer sånt här sällan men dom hade märkt att sedan den nya lagen kommit (februari 2012) så hade rep. av airbag ökat.
Vi tror inte lagen är färdigtänkt och det kunde rymmas en dispens för gamla bilar.
Vi kommer att ägna måndagen och ta kontakt med annan bilprovning och andra verkstäder för att veta mer. Vi anar att vi får betala och ärligen, sett över tiden, har denna Toyota inte varit dyr men nog hade vi hellre köpt solceller till husbilen!

Senast redigerad av en moderator:
Toppen