• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Agm=Sealed?

FLOWER

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2025
Har en Adria 670sl 2012 och har monterat en solcell på 100w med vanlig laddregulator,men har köpt en till solcell till på 100W och en Mppt Tracer 20A regulator som jag ska montera. Tänker sätta i ett 220ah Agm batteri och funderar vad man ska ställa regulatorn på?Sealed,Gel eller Flooded? Har googlat och kommit fram till (tror jag) att Agm är Sealed.Undrar också om man kan koppla den via Ebl eller direkt på batteriet?Har en Schaudt 228+ovp ebl. Köpte även en separat display ifall man kopplar den direkt på batteriet.
Mvh Flower

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Agm=Sealed?

Hej!
Tror du googlat rätt. Välj sealed, då blir spänningen (Boost voltage) lite lägre (0.2V) än i flooded läget.
Då är du på den säkra sidan.

Jag har också en Mppt tracer på väg hem från kina. Jag kommer att koppla in den på elblocket.
På så sätt kan jag se på original panelen att det laddar. Men planerar även att montera den medföljande panelen på något undanskymt ställe. Kul att kolla på i bland :)

Köpte dock bara en 10A men billigt blir det, om nu inte tullen stoppar de planerna.

FLOWER

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2025

Har köpt min Tracer med display från kina,superleverans 7 dagar fraktfritt och inga nedslag från tullen. Stod 10 dollar på paketet. Tror också att sealed är rätt. Har för mig att jag läst någonstans att man kan få problem med laddningen om man kopplar via Ebl.
Mvh Flower

C

cheetah1

Guest

Tror snarare att man kan få problem om man INTE kopplar via EBL:en? Då mäter ju den den högre spänningen regulatorn ger ifrån sig exempelvis under färd eller vid koppling till laddstolpe och resonerar "aha, batteriet är fulladdat, då kan jag gå och ta en fika" och slutar således att ladda.

Rätta mig om jag har fel?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Generatoren går og via ebl, så ledningsmotstanden mellom ebl og batteri vil føre til noe bedre ladning om en kobler solar direkte til batteri. Fordelen ved å koble via ebl er for enkelte utgaver at en oppnår lading av bilbatteri.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hos meg har importøren montert solcellepanelet rett på bodelsbatteriet, begrunnelsen er som Knut sier selvom det er mange meter ekstra ledning.

På gode soldager vil allikevel bilbatteriet lades hos meg, symbolet for sammenkopling tennes i kontrollpanelt. Så det er tydligvis spenningstyrt akkurat som med 230V laderen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Cbe eblokk er spenningsstyrt, og det spiller ingen rolle for denne om en kobler via blokken ellers rett på batteriene. Eneste en kan vinne er å se hvor mye en lader eller forbruker direkte på blokkens display. Om en har cbe sin egen solarregulator så tennes også indikasjonen om at det er ladnng fra panelet

Toppen