• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AGM bodelsbatteri spänningsbortfall

mku52

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
21178
Medlemskap
2024
När vi fricampar så använder jag CPAP apparat genon 12v uttag i bodeln. Det har fungerat bra de senaste 3 åren då vi bytte batteri (agm) samt installerade 150w solpanel.
Ett par dagar sedan slutade cpap fungera efter ett par timmar och spänningen föll ner till 3-6V samt laddnings% i panelen visade 0%. Lampan på bodels A/C blinkade febrilt. (a/c kan endast köras när man står på el) Efter att jag kopplade ur cpap kom batteriet upp till normala nivåer inom 1-2 timmar.
Natten efter fungerade cpap hela natten men natten därpå kom felet tillbaka men återhämtning uteblev. Först med solpanelens hjälp under fm var batteriet ok igen 13V, laddning 100%

Vi åkte då hem från Åland och under båtfärden stängde jag av gasen, kylskåpet, elen. Efter 2 timmars båtresa hade batterispänning sjunkit till 6V, laddning 0%. Men direkt när vi kom ut i solen var allt snabbt normalt igen.

Jag testade batteriet hos Batterilagret idag och de konstaterade att batteriet är ok.

Jag har ingen som helst aning vad detta kan bero på och pratade med en verkstad som förklarade att det kan vara utmanande att spåra felet.

Är det någon i HBK som har varit med om något liknande?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.941
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När vi fricampar så använder jag CPAP apparat genon 12v uttag i bodeln. Det har fungerat bra de senaste 3 åren då vi bytte batteri (agm) samt installerade 150w solpanel.
Ett par dagar sedan slutade cpap fungera efter ett par timmar och spänningen föll ner till 3-6V samt laddnings% i panelen visade 0%. Lampan på bodels A/C blinkade febrilt. (a/c kan endast köras när man står på el) Efter att jag kopplade ur cpap kom batteriet upp till normala nivåer inom 1-2 timmar.
Natten efter fungerade cpap hela natten men natten därpå kom felet tillbaka men återhämtning uteblev. Först med solpanelens hjälp under fm var batteriet ok igen 13V, laddning 100%

Vi åkte då hem från Åland och under båtfärden stängde jag av gasen, kylskåpet, elen. Efter 2 timmars båtresa hade batterispänning sjunkit till 6V, laddning 0%. Men direkt när vi kom ut i solen var allt snabbt normalt igen.

Jag testade batteriet hos Batterilagret idag och de konstaterade att batteriet är ok.

Jag har ingen som helst aning vad detta kan bero på och pratade med en verkstad som förklarade att det kan vara utmanande att spåra felet.

Är det någon i HBK som har varit med om något liknande?
Hur stort batteri har du?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
När vi fricampar så använder jag CPAP apparat genon 12v uttag i bodeln. Det har fungerat bra de senaste 3 åren då vi bytte batteri (agm) samt installerade 150w solpanel.
Ett par dagar sedan slutade cpap fungera efter ett par timmar och spänningen föll ner till 3-6V samt laddnings% i panelen visade 0%. Lampan på bodels A/C blinkade febrilt. (a/c kan endast köras när man står på el) Efter att jag kopplade ur cpap kom batteriet upp till normala nivåer inom 1-2 timmar.
Natten efter fungerade cpap hela natten men natten därpå kom felet tillbaka men återhämtning uteblev. Först med solpanelens hjälp under fm var batteriet ok igen 13V, laddning 100%

Vi åkte då hem från Åland och under båtfärden stängde jag av gasen, kylskåpet, elen. Efter 2 timmars båtresa hade batterispänning sjunkit till 6V, laddning 0%. Men direkt när vi kom ut i solen var allt snabbt normalt igen.

Jag testade batteriet hos Batterilagret idag och de konstaterade att batteriet är ok.

Jag har ingen som helst aning vad detta kan bero på och pratade med en verkstad som förklarade att det kan vara utmanande att spåra felet.

Är det någon i HBK som har varit med om något liknande?
Antar att de som testade batteriet gjorde det som startbatteri (snabbtest). Min erfarenhet av AGM är att när de inte längre fungerar som förbrukningsbatteri kan fungera länge och skapligt som startbatteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Antar att du har ett AGM på ca.100Ah.
Din beskrivning tyder på att batteriet antingen är skadat eller har gjort sitt.
Att du kan ladda upp det till 100% på en förmiddag skvallrar om att den mesta av kapaciteten är borta.
Att ladda upp ett friskt sådant batteri med en panel på 150W blir t.o.m svårt på en hel :msn_sun: dag.
 

mku52

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
21178
Medlemskap
2024
Antar att du har ett AGM på ca.100Ah.
Din beskrivning tyder på att batteriet antingen är skadat eller har gjort sitt.
Att du kan ladda upp det till 100% på en förmiddag skvallrar om att den mesta av kapaciteten är borta.
Att ladda upp ett friskt sådant batteri med en panel på 150W blir t.o.m svårt på en hel :msn_sun: dag.
Tack, måste kolla vidare på vad du skriver. Jag hade dock laddad batteriet med Ctek 5.0 ca 15 timmar och den indikerade inga fel (solcellerna var bortkopplade under tiden).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack, måste kolla vidare på vad du skriver. Jag hade dock laddad batteriet med Ctek 5.0 ca 15 timmar och den indikerade inga fel (solcellerna var bortkopplade under tiden).

En bra indikation på att batteriet är förbrukat är just att det går snabbt att ladda fullt, tyvärr kommer det också att tömmas fort.
Normalt brukar det ta 8-12h att ladda upp ett blybatteri till 100%.

Min cpap knäckte min 3x95Ah biltema AGM på 2 säsonger.
De gick att använda som startbatteri, men tålde inte konstant förbrukare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.959
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi kör CPAP i husbilen sen några år tillbaka. Har kört den både på AGM- och Lithiumbatterier. Med luftfuktaren igång drar den, om jag kommer ihåg rätt, 7-8A och utan luftfuktare 1-1,5A. Om man kör luftfuktaren på ett 85Ah blybatter, som inte bör laddas ur mer än till 50%, så har du ca 40Ah som du kan använda till CPAP’n. Dvs du kan köra CPAP’n i högst 5-6 timmar med luftfuktaren igång. Utan luftfuktare går det att köra den i 30-40 timmar.

Kör du din CPAP med eller utan luftfuktare?
 

mku52

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
21178
Medlemskap
2024
Vi kör CPAP i husbilen sen några år tillbaka. Har kört den både på AGM- och Lithiumbatterier. Med luftfuktaren igång drar den, om jag kommer ihåg rätt, 7-8A och utan luftfuktare 1-1,5A. Om man kör luftfuktaren på ett 85Ah blybatter, som inte bör laddas ur mer än till 50%, så har du ca 40Ah som du kan använda till CPAP’n. Dvs du kan köra CPAP’n i högst 5-6 timmar med luftfuktaren igång. Utan luftfuktare går det att köra den i 30-40 timmar.

Kör du din CPAP med eller utan luftfuktare?
I husbilen har jag ResMed Cpap utan luftfuktare.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.959
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag vet ju inte vilka förbrukare du har utöver CPAP. Men om den är den huvudsakliga förbrukaren så bör du inte ha några problem att använda den med din storlek på batteri. Förutsatt att batteriet är OK förstås. Av tidigare kommentarer så verkar det ju inte vara så. Klokast är nog att satsa på ett nytt batteri. Vilket du skall välja tror jag att andra här på forumet är bättre på att ge råd om. När vi hade AGM-batterier så hade vi 2 stycken Varta Dual Purpose på 95Ah och de höll i 7 år.
 

mku52

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
21178
Medlemskap
2024
Jag vet ju inte vilka förbrukare du har utöver CPAP. Men om den är den huvudsakliga förbrukaren så bör du inte ha några problem att använda den med din storlek på batteri. Förutsatt att batteriet är OK förstås. Av tidigare kommentarer så verkar det ju inte vara så. Klokast är nog att satsa på ett nytt batteri. Vilket du skall välja tror jag att andra här på forumet är bättre på att ge råd om. När vi hade AGM-batterier så hade vi 2 stycken Varta Dual Purpose på 95Ah och de höll i 7 år.
Batteriet är 95Ah och har fungerat felfritt med Cpap 12v tills nyligen. Jag har en inverter på 300W och upptäckte nyss att en sladd från pluspolen hamnat i kläm på minuspolen. Pga trånga utrymmen och begränsat sikt hade jag missat detta när jag kopplade på polerna igen efter laddning med Ctek. Vad jag förstår kan detta orsaka allvarliga svängningar i batteri spänning och ev kortslutning (vilket måste ha hänt när panelen slocknade helt.)
Hoppas på att problemet är löst ?
 
Toppen