När vi fricampar så använder jag CPAP apparat genon 12v uttag i bodeln. Det har fungerat bra de senaste 3 åren då vi bytte batteri (agm) samt installerade 150w solpanel.
Ett par dagar sedan slutade cpap fungera efter ett par timmar och spänningen föll ner till 3-6V samt laddnings% i panelen visade 0%. Lampan på bodels A/C blinkade febrilt. (a/c kan endast köras när man står på el) Efter att jag kopplade ur cpap kom batteriet upp till normala nivåer inom 1-2 timmar.
Natten efter fungerade cpap hela natten men natten därpå kom felet tillbaka men återhämtning uteblev. Först med solpanelens hjälp under fm var batteriet ok igen 13V, laddning 100%
Vi åkte då hem från Åland och under båtfärden stängde jag av gasen, kylskåpet, elen. Efter 2 timmars båtresa hade batterispänning sjunkit till 6V, laddning 0%. Men direkt när vi kom ut i solen var allt snabbt normalt igen.
Jag testade batteriet hos Batterilagret idag och de konstaterade att batteriet är ok.
Jag har ingen som helst aning vad detta kan bero på och pratade med en verkstad som förklarade att det kan vara utmanande att spåra felet.
Är det någon i HBK som har varit med om något liknande?
Ett par dagar sedan slutade cpap fungera efter ett par timmar och spänningen föll ner till 3-6V samt laddnings% i panelen visade 0%. Lampan på bodels A/C blinkade febrilt. (a/c kan endast köras när man står på el) Efter att jag kopplade ur cpap kom batteriet upp till normala nivåer inom 1-2 timmar.
Natten efter fungerade cpap hela natten men natten därpå kom felet tillbaka men återhämtning uteblev. Först med solpanelens hjälp under fm var batteriet ok igen 13V, laddning 100%
Vi åkte då hem från Åland och under båtfärden stängde jag av gasen, kylskåpet, elen. Efter 2 timmars båtresa hade batterispänning sjunkit till 6V, laddning 0%. Men direkt när vi kom ut i solen var allt snabbt normalt igen.
Jag testade batteriet hos Batterilagret idag och de konstaterade att batteriet är ok.
Jag har ingen som helst aning vad detta kan bero på och pratade med en verkstad som förklarade att det kan vara utmanande att spåra felet.
Är det någon i HBK som har varit med om något liknande?