• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AGM batterier råd

Leif bi

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2025
Ang bodelsbatterier.
Ge mig ett råd vilka AGM batterier med rejäl effekt jag skall införskaffa?
(vill inte ha lithium )
MVH
Leif

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej

Jag har ”kört slut” på ett antal AGM batterier. I valet o kvalet vad jag skulle köpa så blev det Lithium LiFePO4 batterier.
Köpte 2 x 100Ah från Amazon i maj.
Pris ca 3.000kr st.

Det var det bästa jag gjort.
- Alltid koll via Bluetooth hur mycket som finns i batteriet, hur mycket som laddas i o hur mycket som laddas ur ser du via en App i telefonen.
- Alltid gott om ström
- Laddar snabbt kör du kör eller med landström.

Inget att fundera på

Åke

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Läste någonstans att det finns AGM batteri på 200 ah.

Här har du i alla fall det AGM du troligen har läst om, och just till mindre förbrukning typ bodelar m.m.
Men springer iväg rätt kraftigt i pris.

M.v.h. JANKRO.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Om jag skulle byta batteri idag så skulla jag nog följa och handlat efter denna tråd.
om vi pratar drop in kanske detta är ett alt,
Detta batteri är samma mått som Ritar batteri. väger bara 22 kg mot ritar 60 kg lite billigare kan vara en bra jämnförelse.Jag har två 100 ah av samma märke 3 år funkar perfekt.
Detta får plats under stolen på fiat .

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej
Trådskaparen skriver klart och tydligt, att han INTE vill ha litiumbatteri. Och ändå dyker där upp massor med förslag till litiumbatteri ???
Hur svårt ska det vara, snälla håll er till TS funderingar och inte en massa litiumförslag.
Där kommer inte några litiumbatterier i min husbil heller. Det fungerar alldeles utmärkt med 240 ampere gelbatteri och matchande solcellsanläggning. Jag behöver inte fundera på att stoppa i elsladden mellan 1 april- 30 september.

Tack för ordet.

Mvh Per

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Jag har ett bly/kol av märke Ulead. Tycker det funkar bra. Mitt batteri har en nominell kapacitet på 118 Ah men urladdningstestet jag gjorde med någorlunda låg ström på 4 A visar att det ger mer vid låga strömuttag. Jag körde ungefär dubbelt så långt som bilden visar, totalt ca 84 Ah och då sa shunten att jag hade 38% kvar. Fram dit var det i alla fall väldigt linjärt och förutsägbart.

IMG_5167.png

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Brandrisken gör att jag inte vill ha det.
Läste någonstans att det finns AGM batteri på 200 ah. Lockande.
Det är igen en myt som det inte finns någon sanningshalt bakom. Litiumbatterier för bil- och båtbruk brinner inte. Men du kanske inte heller behöver bry dig om lastvikt på husbilen. Ett 150Ah litiumbatteri väger bara hälften av ett motsvarande (300Ah) AGM/Pb-batteri.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej
Trådskaparen skriver klart och tydligt, att han INTE vill ha litiumbatteri. Och ändå dyker där upp massor med förslag till litiumbatteri ???
Hur svårt ska det vara, snälla håll er till TS funderingar och inte en massa litiumförslag.
Där kommer inte några litiumbatterier i min husbil heller. Det fungerar alldeles utmärkt med 240 ampere gelbatteri och matchande solcellsanläggning. Jag behöver inte fundera på att stoppa i elsladden mellan 1 april- 30 september.

Tack för ordet.

Mvh Per
Trådskaparen skriver också att det är pga brandrisken han väljer bort LiFePo4. Det anser jag vara en villfarelse som bör bemötas, vilket också har gjorts. Sedan kan man visst fortsätta med bly/syra batterier om man är bekvämare med det.

Adriamatrix

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Det är igen en myt som det inte finns någon sanningshalt bakom. Litiumbatterier för bil- och båtbruk brinner inte. Men du kanske inte heller behöver bry dig om lastvikt på husbilen. Ett 150Ah litiumbatteri väger bara hälften av ett motsvarande (300Ah) AGM/Pb-batteri.
Jag tror siffrorna är omkastade halva vikten på Lipo4batteri jfr bly batteri. Jag har 2 st Lipo4 160 Ah batterier dessa väger 32 kg tillsammans ersatte 2st 110 Ah blybatterier som väger 72 kg tillsammans en ganska stor vikt besparing om lastvikten är begränsad. Vid ett byte till LiPo4 kan man även vara tvungen att byta sin ladd utrustning. Ett byte från bly batterier till LiPo4 är inte helt bekymmers löst utan kräver viss efter tanke.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det finns en till aspekt i det hela när det gäller vikten.
Jag tar ur batterierna när husbilen ställs av inför vintern.

I år satte jag in ett LFP som väger 14kg.
AGM batteriet vägde 27kg. Åldern börjar ta ut sin rätt att kunna lyfta ett så tungt batteri.
Jag behövde ha hjälp med att lyfta batteriet.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Nu ska vi fundera..... ( jag vet inget om lipo4batterier...mer än att det skrivs mycket om dem).
I första inlägget finns det ett önskemål om tips / råd på AGM batteri/ er... det ska va " rejäl effekt ".
men det ska inte va lithium.... det visar sig sen att det finns en oro för brandrisk...

Nåja..det kommer ett flertal exempel på lithium batterier som rekommenderas och ibland skrivs egna erfarenheter..
Det kommer också invändningar emot brandrisk med lithium batterier....
Invändningarna är...det är en myt samt att det är en villfarelse.

Detta säger inget alls.
Det måste väl va mycket bättre och rimligt att hänvisa till någon undersökning eller någon statistik...
Att något är en myt eller villfarelse.?....Då måste det väl gå att " bevisa" varför det är så?

Ps jo Jankro svarade på ursprungsfrågan.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu ska vi fundera..... ( jag vet inget om lipo4batterier...mer än att det skrivs mycket om dem).
I första inlägget finns det ett önskemål om tips / råd på AGM batteri/ er... det ska va " rejäl effekt ".
men det ska inte va lithium.... det visar sig sen att det finns en oro för brandrisk...

Nåja..det kommer ett flertal exempel på lithium batterier som rekommenderas och ibland skrivs egna erfarenheter..
Det kommer också invändningar emot brandrisk med lithium batterier....
Invändningarna är...det är en myt samt att det är en villfarelse.

Detta säger inget alls.
Det måste väl va mycket bättre och rimligt att hänvisa till någon undersökning eller någon statistik...
Att något är en myt eller villfarelse.?....Då måste det väl gå att " bevisa" varför det är så?

Ps jo Jankro svarade på ursprungsfrågan.
För att underlätta sökning efter info, som det ju finns massor av, det är LiFePo4 vi normalt använder i husbilarna.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
"LiFePO4 batterier är säkrare än blybatterier, de exploderar eller brinner inte, inte ens vid punktering, kortslutning eller överladdning. Blybatterier avger knallgas vid laddning, därför bör man ha ventilation när man laddar dessa, vilket inte behövs för LiFePO4."
De litiumbatterier som brinner brukar betecknas LiIon.

Toppen