• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AGM batteri eller ett LithiumbatterI som startbatteri?

Janneman

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
30636
Medlemskap
2025
Nu börjar startbatteriet i McLouis Ness 2016 bli väldigt trött och det är dax att bytas ut.
Jag funderar att ersätta detta med antingen ett AGM batteri eller ett Lithiumbatteri.

Någon med erfarenhet av ovan alternativ som startbatteri?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Dock så finns det startbatterier med Litiumkemi, men jag ser knappast någon anledning att välja ett sådant som startbatteri.
Har man en lite nyare bil med euro6 så finns det speciella AGM anpassade för dem, dessa laddar >14,7V
Har man en äldre husbil så kan det bli problem att få ett AGM fulladdat, där skulle jag hellre välja ett vått bly/syra startbatteri.

Janneman

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
30636
Medlemskap
2025
Dock så finns det startbatterier med Litiumkemi, men jag ser knappast någon anledning att välja ett sådant som startbatteri.
Har man en lite nyare bil med euro6 så finns det speciella AGM anpassade för dem, dessa laddar >14,7V
Har man en äldre husbil så kan det bli problem att få ett AGM fulladdat, där skulle jag hellre välja ett vått bly/syra startbatteri.
Tack för svar
Dum fråga troligtvis men.”äldre husbil”….är 2016 en sådan och hur vet man om det är en ”euro6”?

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Är det generatortypen ni avser? Vi har en 2021 euro6, men ändå har den osmart generator. Har husbilen inte ett start/stopp-system så har den sannolikt inte smartgenerator, vilket tycks gälla även för euro6-bilar (åtminstone på Ducato).

Toppen